לאחר שהדאו חצה את רף ה-10,000, האנליסטים: "זהירות - זאת לא חגיגה"

גלובס tv לאור המכשולים שעדיין מאיימים על ההתאוששות, חלק מהאנליסטים רואים ברמה של ה-10,000 כאשליה ■ כלכלנים מזהירים כי אין בהכרח לראות בעליית המדד מעל רף ה-10,000 כסימן המצביע על התאוששות הכלכלה הריאלית

וול-סטריט נסגרה אתמול (ד') ברוח אופטימית כאשר הדאו ג'ונס עבר לראשונה מזה יותר משנה את רף 10,000 הנקודות. הפעם האחרונה שהדאו ננעל מעל 10,000 נקודות היתה ב-3 באוקטובר 2008. המדד הגיע לשיא של כל הזמנים - 14,164.53 נקודות, ב-7 באוקטובר 2007.

הסף הפסיכולוגי החשוב הזה עשוי להתברר כאטרקטיבי "לחלק גדול מהאוכלוסייה, שהפנה גבו לוול סטריט בשנתיים האחרונות, בגלל כל מה שהתרחש", אמר ארט הוגאן מג'פריס.

עם זאת כלכלנים מזהירים כי אין בהכרח לראות בעליית המדד מעל רף ה-10,000 כסימן המצביע על התאוששות הכלכלה הריאלית.

שוק המניות נחשב ל"אינדיקאטור מוביל" חשוב המאותת למשקיעים על מצבן של החברות הגדולות שבו יהיו החברות ועל המקום בו יהיה המשק בכללו בעתיד הקרוב. "חציית רף ה-10,000 זה כמעט כמו הכרזה על כך ששוק הדובי הסתיים", אמר האנליסט ארתור הוגאן ל-AP.

לאחרונה ישנה יש הסכמה גוברת בקרב משקיעים וכלכלנים כי המשק האמריקני יצא מהמיתון והחל תהליך של התאוששות.

רוב החברים בועדת השוק הפתוח (FOMC) של ה'פד', הסכימו ב-23 בספטמבר כי הכלכלה האמריקנית כבר אכן החלה להשתקם מהמשבר הכלכלי, אך היו חילוקי דעות לגבי התרחישים האפשריים ביותר, ובהתאם - לגבי המדיניות הרצויה שעל הפדרל ריזרב לנקוט.

"אחד האתגרים הגדולים יהיה להביא להתאוששות הצרכנים והעסקים הקטנים במקביל להתאוששות הכללית של המשק", אמר ג'ון סילביה, כלכלן ראשי בוולס פארגו. "אם זה לא יקרה, או שנתקע ברמה של 10,000 או נרד בחזרה ל-9500", הוסיף.

חלק ניכר מהכלכלנים אשר מסכימים כי המשק מתאושש, חושבים כי הצמיחה תהיה איטית ותלווה עם אותה מגמה של עלייה באובדן המשרות, הידוק מתן אשראי וירידה במחירי הבתים. יש כלכלנים שאפילו חושבים כי הרמה הנוכחית של 10,000 של הדאו ג'ונס מאותת כי זה הזמן דווקא להיות זהירים יותר וכי ישנו עדיין סיכון משמעותי כי הכלכלה תלך שוב צעד אחורה.

על רקע המכשולים שעדיין מאיימים על ההתאוששות, חלק מהאנליסטים רואים ברמה של ה-10,000 כאשליה. אחרים טוענים כי לרמת סגירה זו עשויה להיות השפעה פסיכולוגית בעלת השלכות רבות. לטענתם, השפעה פסיכולוגית זו עשויה לעודד אנשים לחזור ולצרוך יותר ולעודד משקיעים לחזור לשוק ניירות הערך.

הזיכרון של המשקיעים גם כן מגביר את החששות שלהם, שנת -1975, בסיום תקופת מיתון, קפצו המניות ב-53% בפחות מארבעה חודשים לאחר מכן הן איבדו 11%, לפני שטיפסו שוב בשנת 1976. לכן, משקיעים רבים חוששים כי אם ישקיעו את כספם הם יראו אותו שוב הולך לאיבוד כי זה כבר קרה בעבר.

אין ספק כי הוצאת שתי החברות הבעייתיות GM ו-סיטיגרופ והכנסת שתי חברות החזקות, סיסקו מערכות וטראויליס בחודש יוני השפיעו לטובה על המדד. "אם מוצאים המספרים הגרוע ביותר ומכנניסים הטוב ביותר, מתוך הגדרה זה יניב מספרים טובים יותר", אמרה ריץ' יאמרוני, מנהלת מחלקת המחקר הכלכלי ב-Argus Research.