משקיע לא צריך מנגנון הישרדות

יציאה מהשוק למספר בודד של ימים בשנה גורמת למחיקת מרבית תשואות המשקיע

גיורא סרצ'נסקי הוא מנכ"ל ישיר בית השקעות

עו"ד כהן הוא חבר ותיק, בעל יכולת התבוננות מעמיקה על אנשים והתנהגויות. בשבוע שעבר יצא לנו לשוחח על המנגנונים ההישרדותיים שטמונים בנו, וכיצד הם משפיעים על חיי היומיום. אחד מהם הוא Fight or Flight (הילחם או ברח), מנגנון בסיסי שכל חיה מצוידת בו.

המנגנון פשוט: עם הופעת איום, בוחרת כל חיה אחת משתי דרכי התמודדות - מלחמה או בריחה. סדרי העדיפויות הגיוניים: בריחה מוצלחת תמנע ממך פגיעה, בריחה לא מוצלחת תאפשר לך עדיין את האלטרנטיבה להילחם.

דמיינו יער שבו מסתובבים שני שבטים - ה"היסטריים" וה"אמיצים" - ולפתע נשמע רחש בין השיחים. ברוב המקרים מקור הרעש הוא חיה שהסיכון ממנה אפסי - נניח צבי, שועל או ציפור. ה"היסטריים" ימהרו לזנק על העץ הקרוב עד חלוף הסכנה ובמרבית המקרים, יזכו להערות עוקצניות סביב מדורת השבט מצד "האמיצים".

יחד עם זאת, מפעם לפעם הרעש יבשר עם הגעתם של דוב או אריה ליער. במקרה כזה, שבט ה"אמיצים" עלול לאבד אחד מאנשיו. מנגנון הברירה הטבעית, אם כך, יותיר יותר חברי שבט פחדנים, שלא לומר "היסטריים".

מה לזה ולשוק ההון? משקיעים רבים נוטים לקבל החלטות מוטות היסטריה, ובמקרים רבים ידיעה כלשהי הובילה למהלך חד כלפי מטה - של מניה, אג"ח או השוק כולו. התנודה הזו היא טביעת האצבע של שבט ה"היסטריים" על שוקי ההון. הרעש בשיחים של הבורסה מוביל לבריחה למקום בטוח יותר.

הוויתור על הפחד משתלם

בגרף המצורף שלהלן ניתן לראות שלושה אירועים בהם בלטה התנהגות "היסטרית" של משקיעים.

גיורא מאמר


ב-7 באוגוסט 2005 התפטר בנימין נתניהו מתפקידו כשר אוצר בממשלת שרון. הבורסה הגיבה בירידות חדות של 4.5%. מי שהיה אמיץ וניצל את ההזדמנות לרכישות בשוק, נהנה לאחר מכן מעליות רצופות של כמעט שנה, במהלכן שלשל לכיסו כ-40% תשואה.

תופעה זהה התרחשה כאשר ראש הממשלה לשעבר שרון לקה בשבץ מוחי, ובפתיחת מלחמת לבנון השנייה.

גם בגל הירידות האחרון שנרשם, נתקלנו פעמים רבות במשקיעים "היסטריים", שברחו לפיקדונות בנקאיים ועברו באופן מאסיבי ממסלולים כלליים לשקליים בקופות הגמל - בריחה שלא הוכיחה את עצמה. שנה מאוחר יותר ניתן לומר שה"היסטריים" קיבעו לעצמם הפסד גדול, בעוד שה"אמיצים" שלא שינו את הרכב השקעתם החזירו את ההפסדים עד לשקל האחרון.

ליער ההשקעות חוקים משלו, והתגובה ההיסטרית תוביל פעמים רבות להפסד חלק ניכר מהתשואות. מחקרים רבים מוכיחים כי יציאה משוק המניות למספר בודד של ימים בשנה גורמת למחיקת מרבית תשואות היתר. כך שבהשקעות רצוי לנטרל את מנגנון ההישרדות ה"היסטרי". במרבית המקרים, הטיפוס על העץ הבטוח יוביל להפסד, בפרט בהשקעות לטווח ארוך.