אין רגע דל באסים: המנכ"ל ומנהלת הכספים התפטרו

החברה פרסמה דו"ח תזרים אופטימי ■ נציג נאמן האג"ח, עו"ד אופיר נאור: "עזיבת הבכירים מגבירה את החשש של בעלי האג"ח ואת ההכרח למנות בעל תפקיד מטעם ביהמ"ש"

יום לאחר פניית מחזיקי האג"ח למנות כונס לחברת הנדל"ן אסים השקעות, דיווחה היום החברה על התפטרות מנהלים בכירים, מה שמגביה עוד יותר את מפלס החששות של מחזיקי האג"ח לגבי עתיד החברה. בשל כך, הם פנו היום שוב לבית המשפט. לצד בשורות האיוב, פרסמה היום אסים דוח תזרים מזומנים חזוי עד אמצע 2011 לפירעון התחייבויותיה, אולם בשלב זה נראה כי הפרסום אינו תורם להרגעת הרוחות.

אמש הודיעה אסים על סיום תפקידם של אבי שוורץ, מנכ"ל החברה וחברת הבת אסים נדל"ן, ושל לאה וייס, מנהלת הכספים של אסים השקעות. לפי הודעת החברה, עזיבת השניים נעשתה בהסכמה הדדית, אולם מקורב לפורשים טען כי הם לא ראו עין בעין את ההתפתחויות האחרונות בחברה תחת בעלי השליטה החדשים מחברת נץ בונדס (שרכשו את השליטה לפני כחודשיים מידי עדי קייזמן). לדברי אותו מקור, "בצד המקצועי, אלה בהחלט שני אנשים ראויים וטובים שסייעו לניהול החברה. הם מבינים נדל"ן, והחברה מפסידה מעזיבתם".

שעות ספורות לאחר ההודעה על עזיבת שוורץ ווייס, פרסמה אסים את דוח תזרים המזומנים הצפוי עד יוני 2011, המבטא את האופטימיות של בעלי השליטה החדשים. להערכתם יצליחו לעמוד בהתחייבויות החברה ע"י השבחת נכסים, מימושם, הכנסת שותפים וגיוס הון.

לפי הדוח, אסים תסיים את השנה הנוכחית עם יתרת מזומנים של 565 אלף שקל, את השנה הבאה עם יתרה של 22.3 מיליון שקל, ואת מחצית 2011 עם יתרה של 9.2 מיליון שקל.

באסים מעריכים כי ב-2010 החברה תצליח לגייס 16.6 מיליון שקל באמצעות הכנסת שותף, והון נוסף של 4.5 מיליון שקל. למרות משבר הנדל"ן העמוק במזרח אירופה, שם היא פועלת, המעלה חשש כבד כי החברה לא תצליח לעמוד בהתחייבויות, באסים מעריכים כי עד אמצע 2011 הנדל"ן להשקעה בבולגריה יניב לה תזרים מזומנים של 12.3 מיליון שקל, וזה ברומניה עוד כ-16 מיליון שקל.

נתק וחוסר אמון

לאחר שהגישו אתמול בקשה לפירוק החברה, שבו ופנו עו"ד אופיר נאור ורנן גרשט, בשם נאמן האג"ח, לביהמ"ש בבקשה לקביעת דיון דחוף. הם טוענים כי נסיבות עזיבת שני המנהלים ביום בו פנו לבימה"ש, מעלות "חשש ממשי באשר לגורמים האמיתיים שהובילו לעזיבה". כעת "אין בנמצא בהנהלת החברה גורם מקצועי מתאים", מאחר שלמנכ"ל המשותף, ניב אהרוני, המכהן בתפקיד לצד רו"ח צבי איציק, ולבעלי השליטה החדשים "אין ניסיון ממשי בתחום עסקיה של חברה". עו"ד נאור אמר כי "העזיבה של מנהלת הכספים ושל המנכ"ל מגבירה את חששם של מחזיקי האג"ח, ואת ההכרח למנות בעל תפקיד מטעם ביהמ"ש כדי לשמור על נכסי החברה".

נץ בונדס רכשה את מניות השליטה באסים מידי עדי קייזמן בסוף אוגוסט תמורת 13 מיליון שקל, וזאת בהליך בזק ללא ידיעת מחזיקי האג"ח, ויממה בלבד לפני אישור הסדר חוב מולם. מאז קיים נתק וחוסר אמון בין מחזיקי האג"ח לבעלי השליטה החדשים, ומצב זה הוביל לפנייה לבית המשפט.

לדוחות מחצית השנה של אסים צורפה הערת "עסק חי", בעקבות ההפסד שרשמה בסך כ-40 מיליון שקל, כשהון עצמי של 25 מיליון שקל מממן 18% מהמאזן שלה. תשלום הריבית הקרוב על האג"ח, בהיקף כ-3.3 מיליון שקל, מתוכנן לסוף נובמבר, כשבקופת החברה מזומנים ושווי מזומנים בכ-4 מיליון שקל בלבד.

מחברת אסים נמסר בתגובה: "ההחלטה על סיום כהונת המנכ"ל ומנהלת הכספים התקבלה בהסכמה בין הצדדים. החברה תבחן בזמן הקרוב מועמדים חדשים לתפקיד".