חברות גז הבישול צפויות להתמודד במכרז חדש לחלוקת גז

גובה המכרז - כ-100 מיליון שקל ■ המכרז יכלול הקמת תשתית הולכה לגז לאזור הערים אשדוד, אשקלון, קריית-גת, קריית-מלאכי ולאזור שדרות

משרד התשתיות פרסם בסוף השבוע את המכרז החדש לחלוקת גז טבעי באזור הדרום, בהיקף כספי של כ-70-100 מיליון שקל. כפי שפורסם ב"גלובס", המכרז יכלול הקמת תשתית הולכה לגז לאזור הערים אשדוד, אשקלון, קריית גת קריית מלאכי ולאזור שדרות.

פרסום המכרז בא להמשך להחלטת ביהמ"ש העליון שפסל בשנה שעברה את זכייתה של אמישראגז במכרז לחלוקת גז בדרום בנימוק כי לא קיימה את תנאי הסף במכרז. בכך קיבל ביהמ"ש את הערעור שהגישה פזגז על תוצאות המכרז.

ל"גלובס" נודע כי כל חברות גז הבישול הגדולות (פזגז, אמישראגז, סופרגז ודורגז) הביעו עניין בהתמודדות במכרז שנחשב לאטרקטיבי יחסית בתחום חלוקת הגז.

לפי הערכות, בדומה למכרזים קודמים התחרות המרכזית תהיה בין סופרגז מקבות גרנית הכרמל של דוד עזריאלי לחברת אמישראגז שבשליטת משפחת פרדיס.

לגבי פזגז, שבשליטת קבוצת פז, עדיין לא ברור האם היא תיגש למכרז לאחר שבעבר החליט משרד התשתיות כי לא תוכל להחזיק ביותר מ-10% מתשתית החלוקה בגלל שפז היא הבעלים של בית הזיקוק באשדוד.

הזכיין אשר יזכה במכרז יתחייב להקים חברת חלוקה אשר תבנה ותתפעל את תשתית החלוקה ממתקני ה-PRMS (מתקני וויסות לחץ הגז) לעסקים באזור הדרום. מדובר בהקמת תשתית לאספקת גז טבעי לצרכני החלוקה, במטרה לסייע לעסקים ולמפעלי התעשייה הבינוניים והקטנים, אשר אינם זקוקים לגז בלחץ גבוה כמו מפעלים גדולים ותחנות כוח.

בשלב הראשון, תוקם תשתית לאזורי התעשייה באזורים שפורטו ובשלב שני גם לצרכנים ביתיים פרטיים. הרישיון במכרז מוקצב ל-25 שנה והיקף ההשקעה המינימאלי הינו כ- 70 מליון שקל. בענף מעריכים כי מאחר ובאזור המקטע הדרומי מפעלים רבים לזכיין יש אינטרס להגדיל את ההשקעה שתסתכם ביותר מ-100 מיליון שקל.

למכרז לא יורשו לגשת חברות ממשלתיות, חברות לזיקוק נפט, ספקי חשמל, ועוד הכל כמפורט במסמכי המכרז. הוצאת המכרז הינה בהתאם להחלטות הממשלה ומדיניות שר התשתיות לפעול לקידום הבאת הגז לצרכנים התעשייתיים.

שר התשתיות הלאומיות, ד"ר עוזי לנדאו אמר בסוף השבוע כי "הוצאת המכרז לפועל תאפשר לקדם חיבורם של עסקים רבים בדרום לגז טבעי. כך, נוכל לאפשר לתושבי האזור לנשום אוויר נקי, במקביל לקידום וחיזוק התעשייה. משרד התשתיות ימשיך לפעול להחדרת הגז הטבעי למשק היכן שרק ניתן".

יצוין כי בחודשים הקרובים צפוי משרד התשתיות הלאומיות לפרסם מכרז נוסף להקמת תשתית חלוקת גז טבעי לאזור חדרה והעמקים.