מספר מנויי הסלולר במדינות העניות כפול מאשר במדינות העשירות

עפ"י האו"ם, מספר המנויים לאינטרנט שולש ב-5 השנים האחרונות, אך באפריקה הגישה גרועה ■ למרות שיותר מרבע מאוכלוסיית העולם משתמשת דרך קבע באינטרנט, ישנה חלוקה לא מאוזנת בגישה לשירותי פס רחב

נתונים שנאספו על-ידי האו"ם והתפרסמו זה מכבר מגלים כי למרות המשבר הכלכלי העולמי, לא הואט קצב ההתפשטות של הטלפונים הסלולריים בקרב האוכלוסייה, כאשר את המגמה מובילות דווקא המדינות המתפתחות.

איחוד הטלקום הבינלאומי של האו"ם (ITU) מעריך כי עד תום השנה הנוכחית יגיע מספר המנויים של ספקיות הסלולר ברחבי העולם ל-4.6 מיליארד - עלייה של 15% לעומת 4 מיליארד המנויים שנמנו בסוף 2008.

גם הפס הרחב הסלולרי מתפשט בקצב מרשים, זאת לאחר שהפך לפופולרי יותר מהפס הרחב היבשתי במהלך השנה שעברה. מספר המנויים לשירותי פס רחב סלולרי עתיד להגיע ליותר מ-600 מיליון עד תום השנה, זאת לעומת 500 מיליון מנויים לשירותי פס רחב יבשתי.

מספר המנויים לרשתות סלולר במדינות העניות הוא כעת 3.2 מיליארד, יותר מפי שניים ממספר המנויים במדינות העשירות - 1.4 מיליארד. התרומה המרשימה ביותר לנתונים הללו מגיעה מצידן של סין והודו, בהן ישנם 750 מיליון ו-480 מיליון מנויים לרשתות סלולריות, בהתאמה.

"טלפונים סלולריים חדרו למדינות העניות מהר יותר מכל טכנולוגיה אחרת בעבר", אומרת סוזן טלטצ'ר, מנהלת איסוף הנתונים הסטטיסטיים ב-ITU, שממצאיה מגלים כי יותר ממחצית מאזרחי המדינות המתפתחות מחזיקים טלפון סלולרי בבעלות בלעדית או משותפת.

עוד מגלים נתוני ITU כי למרות שיותר מרבע מאוכלוסיית העולם משתמשת דרך קבע באינטרנט, ישנה חלוקה בלתי מאוזנת במובהק בגישה לשירותי פס רחב. כך, בעוד מספר המנויים לשירותים אלה שולש ברחבי העולם ב-5 השנים האחרונות, באפריקה ישנו רק מנוי אחד לפס רחב על כל 1,000 תושבים - זאת בהשוואה לכמות של 200 מנויי פס רחב לכל 1,000 תושבים בארצות אירופה.

"האינטרנט המהיר עדיין נמצא מחוץ להישג-ידם של מרבית האוכלוסיה בארצות המתפתחות", אומרת טלטצ'ר.

במקביל לפרסום הנתונים של ITU, הודיע הבנק העולמי בשבוע שעבר כי יקצה 215 מיליון דולר עבור מיזם בן 10 שנים שיעודד הוזלה של הגישה לאינטרנט מהיר בחלק ממדינות אפריקה, כאשר הראשונות שיזכו ליהנות הן קמרון, צ'אד והרפובליקה המרכז אפריקנית. "תושבי מדינות אלה סובלים מגישה יקרה וגרועה במיוחד לשירותי אינטרנט מהיר", נכתב בהודעת הבנק.