ביהמ"ש: "נאמן אג"ח שלא ינהג כראוי עלול להיחשב כרשלן"

השופטת דרורה פלפל איפשרה לזיו האפט חברה לנאמנויות להמשיך להחזיק בכספי כרית הריבית של חברת לנוקס השקעות שבשליטת איב ביז'ו, כבטוחה למחזיקי האג"ח

"אנו נמצאים כיום בתקופה בה חברות רבות וגדולות במשק נקלעות לקשיים, ובתקופות אלה תפקידם של הנאמנים מקבל משנה חשיבות. נאמן אשר לא ינהג כך עלול במקרים מסוימים להיחשב רשלן" - כך קבע בית המשפט המחוזי בתל-אביב, בפסק דין בו החליט לקבל את בקשת זיו האפט חברה לנאמנויות לאפשר לה להמשיך להחזיק בכספי כרית הריבית כבטוחה למחזיקי האג"ח של לנוקס השקעות.

השופטת ד"ר דרורה פלפל נתבקשה על-ידי לנוקס השקעות וזיו האפט חברה לנאמנויות להכריע במחלוקת שנתגלעה ביניהם לגבי פרשנות שטר הנאמנות שנחתם ביניהם. זאת בעקבות פנייתה של החברה אל הנאמן בבקשה כי ישחרר את כל הכסף בחשבון הכרית לצורך תשלום הריבית למחזיקי האג"ח. בתגובה הודיע הנאמן לחברה כי אין באפשרותה לעשות שימוש בכספי חשבון הכרית לצורך תשלומי הריבית.

לנוקס השקעות טענה כי לאור הוראות התשקיף ושטר הנאמנות, אין ספק כי היא יכולה להחליט אם להשתמש באותם כספי הכרית לצורך תשלומי הריבית, הקרן או שניהם יחד. עוד טענה כי הנאמן חייב להיענות לבקשתה, שכן קיימת הוראה ברורה וחד-משמעית בשטר הנאמנות, המחייבת את שחרור הכספים לחברה לצורך סילוק תשלומי הריבית, ומטרת הכספים בחשבון הכרית היתה להבטיח את תשלום הריבית הראשון אשר כבר סולק על-ידי החברה. לכן אין חשש כי מטרת חשבון הכרית תיפגע על-ידי שחרור הכספים לשם תשלומי ריבית אחרים.

מאידך, הנאמן טען כי חשבון הריבית הוא אחת מהבטוחות הנזכרות בתשקיף ובשטר הנאמנות, והוא נועד להבטחת תשלום הקרן הריבית והפרשי ההצמדה שהחברה התחייבה לשלם למחזיקים.

השופטת ד"ר דרורה פלפל השתכנעה כי כספי חשבון הכרית לא אמורים לשמש לתשלום הריבית, וכל תפקידם הוא לשמש מעין עירבון לתשלום הקרן והריבית. דהיינו במקרה שהחברה לא תעמוד בהתחייבויותיה כלפי מחזיקי אגרות החוב - אז הנאמן ישתמש בכספי חשבון הכרית כדי לנסות ולפרוע את חוב החברה. זאת גם ניתן להבין מהניסוח המופיע על כריכת התשקיף, שבו נאמר: "החברה תפקיד בחשבון בנק שזכויותיה בו ישועבדו לטובת הנאמן סך של 2.5 מיליון שקל, וזאת להבטחת סילוק תשלום הריבית השוטפת על קרן אגרות החוב (חשבון הכרית לתשלום הריבית)".

עוד קבעה השופטת כי במקום בו ישנה התנגשות בין הוראות חוזה הנאמנות לבין חובותיו של הנאמן (במקרה הנדון חובותיו כלפי ציבור המשקיעים) - על הנאמן להתעלם מהוראות לשון החוזה ולפעול על-פי שיקול-דעתו להשגת מטרת הנאמנות.

האתגר הבא: פירעון במארס

חברת לנוקס, הנמצאת בשליטת איב ביז'ו ופעילה בתחום הנדל"ן, סיימה את הרבעון השני של השנה עם הכנסות של 300 אלף שקל בלבד והפסד של 3 מיליון שקל. לחברה התחייבויות של 74 מיליון שקל.

כמו כן, לחברה הלוואות לזמן קצר (On Call) מבנקים בסך 32.6 מיליון שקל, והתחייבויות לפירעון אג"ח בהיקף של 10.8 מיליון שקל עד סוף הרבעון השני של 2010.

האג"ח של לנוקס נסחרת בתשואה של 20%, והאתגר הבא של החברה פירעון של 20% מהקרן בחודש מארס הקרוב.