תוספת שכר של 200-400 שקל לעובדי ביטוח לאומי; חוק לרון ייושם במלואו

ההסכם טעון את אישור הממונה על השכר באוצר, אילן לוין, שהעביר בימים האחרונים הסתייגויות מנוסח הטיוטה ■ במוסד לביטוח לאומי הודיעו כי מהיום הנכים יוכלו להגיש תביעות באופן רטרואקטיבי מ-1 באוגוסט האחרון

במסגרת טיוטת ההסכם הקיבוצי שגובש ערב סוכות בין עובדי המוסד לביטוח לאומי להנהלה, ייהנו 3,600 העובדים מתוספות שכר של 200-400 שקל בחודש, בהתאם לוותק. כך נודע ל"גלובס". ההסכם טעון את אישורו של הממונה על השכר במשרד האוצר, אילן לוין, שהעביר בימים האחרונים מספר הסתייגויות מנוסח הטיוטה.

במוסד לביטוח לאומי ובמשרד האוצר טוענים כי אין קשר בין תוספות השכר שניתנו לעובדים, לבין הסכמתם ליישם החל מהיום (א') את חוק לרון באופן מלא. חוק לרון, שנכנס לתוקף כבר לפני חודשיים וחצי אך לא יושם בשל עיצומי העובדים, מאפשר לציבור הנכים לעבוד ולהשתכר עד 93% מהשכר הממוצע במשק, מבלי שתישלל לחלוטין קצבת הנכות שמגיעה להם.

במוסד לביטוח לאומי הודיעו כי מהיום הנכים יוכלו להגיש תביעות באופן רטרואקטיבי מ-1 באוגוסט האחרון (מועד כניסתו לתוקף של החוק).

לפני שגובש ההסכם טענו גורמים בביטוח הלאומי כי העובדים נוקטים ב"סחיטה של ממש", כאשר הם דורשים תוספות שכר בתמורה ליישומו של חוק לרון. היום מבהירים בביטוח הלאומי כמו גם במשרד האוצר, כי תוספות השכר יינתנו בעבור הסכמת העובדים להטמעה של מערכות מחשוב מתקדמות שישפרו את השירות. מדובר במספר שינויים שמנסה להוביל דומיניסיני, בדומה לשינויים שהובילה כשניהלה את שירות התעסוקה.

יו"ר הוועד הארצי של הביטוח הלאומי, ירון צרפתי, ציין בשיחה עם "גלובס" כי הוא מעולם לא התנה את יישום החוק בתוספות שכר, אלא דרש תוספת כוח אדם כדי להתמודד עם השינויים. "נכון שבאוצר הסכימו מראש לתוספת של 46 משרות, אבל אנחנו דרשנו אישור קליטה בפועל", הבהיר צרפתי.

עובדי הביטוח הלאומי אמנם זוכים לתוספות שכר, אך במסגרת ההסכם הם גם נאלצים לשלם. התערבותו של הממונה על השכר הביאה לכך שהעובדים ויתרו על חריגות שכר שהיו נהוגות עד כה תחת הכינוי "מאגר שעות", ובנוסף לא נענתה דרישתם להחזיר להם את שעות העבודה שנוכו להם בימי העיצומים שבהם נקטו.