אז מה אם אנחנו חברת פורקס

אנו לא קזינו ולא מוכרים אשליות יותר מאלה שמוכרים אנשי השיווק של קופות הגמל

רו"ח אילן דנציגר הוא מנכ"ל "פורקס אילנד" ניהול תיקי מט"ח

השבוע תגיש חברת הכנסת רונית תירוש הצעת חוק שמטרתה להסדיר את זירות המסחר החוץ בורסאיות ובעיקר את חברות הפורקס.

במשך תקופה ארוכה מנסים להכפיש את חברות הפורקס ומנסים לגלגל עליהן את הפסדי הלקוחות כאשר מועלות טענות מטענות שונות כנגד החברות ובהתעלם באופן ברור כי בשוק יש הרבה מאוד שחקנים שבאמת ובתמים מטרתם הינה להרוויח כסף ממסחר בשוק זה. כמעט כולם שוכחים כי גם אם רובם אינם מצליחים הם מאוד רוצים להמשיך ולנסות.

הבה ננסה להתייחס לטענות כנגד חברות הפורקס אחת לאחת:

  1. הכל קזינו - אין בסיס כלכלי לתנודות במט"ח

טענת המתנגדים כי המטבעות נעים באופן שרירותי ואין כל בסיס כלכלי לתנועות הינה מגוחכת. כלכלות של המדינות הגדולות ביותר בעולם: ארה"ב, יפן וגוש האירו מתנהגות בטווח הבינוני או הארוך בצורה מסוימת והמטבעות נעים בהתאם. מיטב המומחים בעולם מנתחים מטבעות ומעריכים את כיוון תנועתם, האם כולם נועדו לשרת את חברות הפורקס ?

סוחר שאינו רוצה לסחור בטווח הבינוני או הארוך צריך לזכור כי חברות הפורקס אינן מחייבות אותו לסחור בטווח הקצר של יום או יומיים שבו אכן נעים המטבעות לוא דווקא מסיבה כלכלית נראית לעין.

  1. חברות הפורקס מרוויחות מהפסדי הלקוחות

חברות הפורקס בדרך כלל אינן מרוויחות מהפסדי הלקוחות אך ברור כי כאשר לקוח מבצע עסקה של קניית 100 אלף דולר מול אירו ומנגד לקוח אחר של החברה מבצע עסקה הפוכה, מנהל חדר העסקאות ייאלץ לחפש עבודה אחרת אם הוא יחליט לבצע עסקאות כיסוי כנגד שתי עסקאות אלה.

גם כאשר לקוח מפקיד בחשבון המסחר אלפיים דולר וממנף את עצמו לדעת פי 100 או 200 למרות שהוזהר על ידי החברה לא לעשות כך, אין טעם שהחברה תבצע עסקה כנגד העסקה אותה הלקוח מבצע. לקוח כזה יפסיד את כספו תוך יומיים שלושה ואל לו לבוא בטענות לחברה שהזהירה אותו.

  1. מאיפה תשיב החברה את הכסף ללקוח שהרוויח

מדיניות ניהול הסיכונים של חברת מט"ח סבירה הינה כזו שבכל רגע נתון החשיפה של החברה מכל עסקאות הלקוחות אינה גדולה מסכום מסוים הקבוע בנוהלי החברה. ברגע שהחשיפה גדלה מסכום זה באופן אוטומטי מתבצעות פעולות להקטנת החשיפה.

  1. חברות הפורקס משתמשות בשערי מטבע לא נכונים

זוהי אחת הטענות המצחיקות ביותר ששמעתי. אף אחד לא יכול להזיז שערים בשוק המט"ח ולגרום לשער מטבע לעמוד על מחיר מסוים. המערכות הממוחשבות גם אינן יכולות להזיז שערים המתקבלים ממערכות עולמיות אחידות.

כמובן שכאשר מפסידים מחפשים תמיד אשמים. אופיו של השוק גורם למפסיד תחושה כי מיד אחרי שעסקה שלו נסגרה בהפסד, השער חזר לרמה בה הוא היה מרוויח. לעיתים זה נכון אך זו לא אשמת הדילר שיושב בצד השני. הסוחר נוטה לשכוח עסקאות בהן הוא הרוויח ומיד לאחר סגירת העסקה השער חזר לרמות בהן היה מפסיד אלמלא נסגרה העסקה ברווח.

  1. בקורסים שלהן החברות מלמדות את התלמידים להפסיד

מצד אחד כולם מסכימים כי קשה מאוד להרוויח. אם קשה מאוד להרוויח אז כיצד ניתן ללמד את האנשים להפסיד. גם למרצים קשה להרוויח, אך אנו מנהלים סיכונים נכון.

אנו מלמדים את האנשים ניתוח טכני שבאחוז מסוים מצליח ובאחוז מסוים לא. אנו מלמדים את האנשים ניהול סיכונים ומתחננים לא למנף יותר מידי ולהגביל את ההפסדים ללא יותר מ- 2% או 3% מההון הכללי בכל עסקה.

לצערנו ברוב המקרים המלצותינו נופלות על אוזניים ערלות.

  1. אנשי המכירות של החברות מוכרים אשליות

בשוק תחרותי כמו היום בכל תחום אנשי המכירות מתאמצים להביא את הלקוחות אליהם. האם אתם מכירים תחום כלשהו בו הפרסום לא מקצין ובוחן את גבולות הלקוח.

התשואות המתפרסמות חדשות לבקרים על ידי קרנות נאמנות וקופות גמל אינן נותנות שום בסיס להשוואה בינהן. האם מישהו מצליח לבדוק באמת את האמת בפרסום בשווקים מקבילים. האם מישהו שהפסיד 50% מהונו במפולת בשווקי המניות בשנת 2008 בא בטענות למישהו או רץ לכנסת לחוקק חוק המגן על הלקוחות האומללים בפני הפסדים.

קחו למשל מסחר באופציות מעו"ף. האם מישהו בא בטענה לכל המוסדות הפיננסיים הגדולים דרכם מתבצעת הפעילות המסוכנת באופציות מעו"ף שהמסחר במט"ח מחוויר לעומתה.


סיכום: הרגולציה תעשה סדר בשוק

לזה אני מסכים ובכך אני תומך. רק צריך לזכור כי הרגולציה לא תגרום ללקוחות להרוויח כסף בשוק המט"ח. גם הרגולציה הנהוגה בעולם לא גרמה ללקוחות להרוויח או דרשה מחברות הפורקס להטיל מגבלות על המינוף המתאפשר ללקוחות.

רוב האנשים אינם מבינים כי אין סיכוי כי יום אחרי כניסת החוק לתוקף הדולר ישוב להתחזק כנגד השקל ויגיע לרמה של 4.50 שקל לדולר כמו שכולנו משום מה אוהבים. המטבעות ימשיכו לנוע לכיוונים שונים והשוק המרתק ביותר בעולם ימשיך להתנהג כפי שהתנהג לפני הגעת הרגולציה לישראל.

מטרת הרגולציה היא לגרום שחברת מט"ח ישראלית לא תסתבך, מה שבסופו של דבר לא קרה מאז החלו חברות המט"ח לפעול בישראל מאז שנות התשעים.

  1. לקשר במייל ilan1109@netvision.net.il