לקראת החורף המתקרב: איפה אפשר להשיג בזול תרופות לשפעת?

שפע של תכשירים לטיפול בשפעת מציצים מהמדפים, אך התחרות על המחירים זניחה ■ מי שיטריח עצמו לבתי-המרקחת של קופות-החולים, יוכל בכל זאת ליהנות מהנחות ולחסוך מאות שקלים במהלך החורף

החמסינים הסתוויים של הימים האחרונים עלולים לבלבל, אולם תוך מספר שבועות אמור לפקוד אותנו החורף הישראלי ואיתו מחלות החורף.

על-פי כל התחזיות, החורף הקרוב עומד להיות קשה יותר מבחינת הנגיפים שיגיעו עימו, ובמשרד הבריאות מעריכים כי אחד מכל 5 ישראלים יחלה בשפעת. הסיבות לתחלואה המוגברת הצפויה נובעת מהערכות כי שפעת החזירים, כמו זנים אחרים של שפעת, תתפרץ בחומרת יתר במהלך החורף - כך לפחות נראה המצב מניתוח הנתונים שנצפו בחצי הכדור הדרומי שחווה את החורף כשאנחנו כאן הגרנו נהרות זיעה.

במקביל לעלייה בתחלואת החורף, עולה הביקוש לתרופות המיועדות להקלה על תסמיני השפעת, הכוללים בדרך-כלל חום, כאבים נזלת ושיעול.

מרבית מחלות החורף אינן מחייבות פנייה לרופא, וברוב המקרים מסתפקים החולים בנטילת אותן תרופות הנמכרות ללא מרשם רופא. התכשירים על המדפים רבים ומגוונים, אך קשה לומר כי יש תחרות במחירים.

המחירים המרביים של תרופות אלה נקבעים על-ידי החברות באישור משרד הבריאות, אולם למרות השוק המפותח בתחום, כמעט ולא קיימת בו תחרות - והמחירים בבתי-המרקחת הפרטיים וברשתות הפארם זהים.

חאתם עמשה, הרוקח הראשי של רשת ניו-פארם, מסביר כי התחרות בתחום אינה מפותחת כיוון שבמוצרים אלה אין לבתי-המרקחת הפרטיים רווח משמעותי: "על מנת להגיע לאיזשהו בידול, הרשתות מציעות מבצעי קידום מכירות למותגים שונים. כך, לדוגמה, לפעמים בשיתוף היצרן אנחנו מעניקים מתנות לרוכשי מוצר ממותג מסוים במטרה להעלות את מכירותיו".

יוצאי דופן הם בתי-המרקחת של קופות-החולים, שבהם נמכרים תכשירים אלה בהנחות גדולות לחברי הקופה, ובחלק מהמקרים בהנחות אף גדולות יותר למבוטחים בביטוחים המשלימים. הנחות אלה יכולות להגיע גם ל-50%.

להלן מספר דוגמאות שיכולות לחסוך למבוטחים מאות שקלים בחורף, כאשר למשפחה שלמה מדובר בחיסכון משמעותי:

- בבתי-מרקחת של קופת-חולים מכבי נמכרת אריזת אקמול צינון, שמחירה המלא 41.5 שקל, ב-10 שקל פחות; ואריזת דקסמול קולד, שמחירה המלא הוא 39.7 שקל, נמכרת ב-33 שקל.

- בשירותי בריאות כללית נמכר אדוויל קולד אנד סינוס לחברי הכללית ב-25.3 ולחברי המושלם ב-17.5 שקל; ונורופן קולד אנד פלו, שמחירו המומלץ לצרכן הוא 36.5 שקל, נמכר לחברי הכללית ב-32.8 שקל ולמבוטחי המושלם ב-27.8 שקל.

- בקופת-חולים לאומית יכולים חברי הקופה בעלי ביטוח משלים זהב לרכוש בין היתר נורופן קולד אנד פלו, שמחירו 36.5 שקל, ב-29.1 שקל; ואריזת דקסמול סינוס, שמחירה 29.7 שקל, ב-25.8 שקל.

- בקופת-חולים מאוחדת קונים בעלי הביטוח המשלים אקמול צינון ליקוויג'ל בהנחה משמעותית של כמעט 12 שקל (34.6 שקל במקום 46). אדוויל קולד וסינוס נמכרים תמורת 24.2 שקל, ונורופן קולד אנד פלו תמורת 27.3 שקל.

אקמול או אדוויל?

"מבחר התרופות ללא מרשם שנועדו לטפל בסימפטומים של צינון ושפעת הוא עשיר ורב-גוני", מסביר ד"ר שגב שני, המנהל הרפואי של קבוצת ניאופרם המשווקת את המותג אדוויל קולד אנד סינוס. לדבריו, "חשוב להבין כי קיים שוני בין המוצרים הנמצאים על המדף, ולדעת כיצד להתאים את הטיפול לצרכים".

התרופות והתכשירים השונים אמורים כולם, בווריאציות שונות, להקל על אותם תסמינים. בחלק מהמקרים מדובר באותו הרכב כימי בשמות מסחריים שונים, ובמקרים אחרים מדובר בהרכבים כימיים ובצורת אריזה אחרת של התרופה.

"התרופות להקלה בתסמיני שפעת נחלקות לשני סוגים עיקריים. אלה המבוססות על החומר הפעיל פאראצטמול - ביניהן ניתן למצוא את קבוצת הדקסמול, האקמול, הפארמול והקולדקס - ואלה המבוססות על החומר הפעיל איבופרופן, וכוללות את הנורופן והאדוויל", מסביר אילן שקד, הרוקח הראשי של סופר-פארם.

לדבריו, "התרופות המבוססות על פאראצטמול משפיעות ל-4-5 שעות, ואילו אלה המבוססות על איבופרופן משפיעות במשך 8 שעות. נטילה מוגזמת ולא מבוקרת של תרופות מכל אחד משני הסוגים עשויה לגרום לנזקים. נטילה מוגזמת של פאראצטמול מכבידה מאוד על הכבד, ועשויה במינונים גבוהים במיוחד אפילו להביא למוות, ואילו האיבופרופן ידוע כמשפיע על רירית הקיבה, ולכן יש להקפיד ליטול תרופות המבוססות על חומר הזה רק אחרי אכילה. כדורים אלה אינם מומלצים לסובלים מבעיות של חומציות בקיבה או של כיבים בדרכי העיכול".

לדברי שקד, הנוסחה הטובה ביותר למנוע נזקים היא נטילת תרופות משני הסוגים לסירוגין.

אבחנה נוספת בין סוגים שונים של תכשירים להקלה היא של כאלה המחולקים לכדורים המיועדים ליום ולכאלה המיועדים ללילה. שקד מסביר כי כיוון שהחומרים העוזרים להפגת גודש באף מכילים רכיבים מרדימים הפוגעים בערנות, הפרידו החברות בין אלה המיועדות ליום וללילה והכניסו את אותם מרכיבים רק לכדורים המיועדים ללילה, וכך נולדה המחלקה של התרופות המחולקות.

ההבדל בין תרופות בכדור או בקפליה לבין תרופות ליקוויד ג'ל הוא שהמרקם הנוזלי של האחרונות מזרזת את ספיגתן ופעילותן.

מכיוון שבסופו של דבר כל התרופות להקלה בתסמיני חורף עושות את אותה עבודה, כל חולה צריך להתייעץ עם הרוקח ולהחליט איזה סוג תרופה מתאים לו", אומרת אתי שטיינפלד, הרוקחת הראשית של רשת בתי-מרקחת מכבי פארם. "כשמדובר באדם השוכב במיטה עם חום, ייתכן שהוא יעדיף ליטול כדור שיעזור לו לישון טוב בלילה".

תחליפים אלטרנטיביים

בשנים האחרונות גדל היצע התכשירים הטבעיים. האם אפשר להיעזר בתכשירים טבעיים כתחליף לתרופות כמו דקסמול, אקמול וכו'?

"אם מדובר במחלה המלווה בחום, לא ניתן להשתמש בתכשירים טבעיים כתחליף לאקמול, מאחר שהתכשירים הטבעיים אינם בעלי השפעה של הורדת חום", אומר יואל גרינבוים, PHD, מנכ"ל משותף בחברת "ארומה לייף", המתמחה במוצרי בריאות טיפוליים. "אם מדובר בהצטננות בלבד, ניתן בהחלט להיעזר בתכשירים המכילים ויטמין סי, או תכשירים ייעודיים לבעיה".

* האם יש סיכונים בתכשירים טבעיים?

"סיכון עלול לנבוע מצריכה לא נכונה, והוא אף נמוך מסיכון העלול לנבוע מצריכה לא נכונה של תרופות".

הנטורופתית אירנה מעוז, בעלת בית הטבע טבעי לי במודיעין, מוסיפה: "התכשירים הטבעיים וההומאופתיים נותנים מענה דומה לאלה שנותנים התכשירים הקונבנציונליים המיועדים להקל על תסמיני החורף, אולם ללא שימוש בחומרים כימיים. מספר הפונים לתרופות הטבעיות הולכת וגדלה, וייתכן כי זה נובע מניסיון מוצלח שאנשים צוברים עם התכשירים האלה".

תמיכה, לדבריה, ניתן אולי למצוא בעובדה שחלק מקופות-החולים מאפשרות למבוטחיהן רכישת תרופות טבעיות והומאופתיות וכאלה המוגדרות כתוספי תזונה (דוגמת תכשירי פרופוליס ואכינצאה) במחירים מוזלים.

מפרופוליס ועד ויטמין סי

מעוז מצביעה על סוגי פורמולות סיניות המתאימות לטיפול בשפעת בכלל וגם במקרים של שפעת חזירים. בין הפורמולות הבולטות ניתן למצוא את הפורמולה: gan-mao-ling, שניתן להשיג בכמוסות במחיר 120 שקל ל-120 כמוסות המספיקות לטיפול במשפחה שלמה במשך כל החורף, או שמן אורגנול המוגדר כאנטיביוקטיקה טבעית, ומחירו 140 שקל לבקבוקון לא מדולל המספיק לטיפול למשך עונה שלמה.

מלבד אלה יש מבחר גדול של תכשירים המבוססים על פרופוליס ואכינצאה המיועדים למניעה, לטיפול ולחיזוק המערכת החיסונית, דוגמת פרוטק של חברת אלטמן הנמכר בכ-110 שקל ל-100 כמוסות, או חיזוקית של הדס (כ-100 שקל ל-100 טבליות).

מגוון גדול של מוצרי ויטמין סי גם אמור לספק מענה, כשקהל היעד הוא גם ילדים. כך, למשל, ויטמין סי של "מדיבר" נמכר ב-37.8 שקל לאריזה של 60 דובונים.

על המדפים אפשר למצוא גם סירופ סמבוכול המבוסס על צמח הסמבוק (כ-50 שקל ל-100 מ"ל), ו"אוניה דה גאטו פורטה" - תכשיר שהושק השנה המבוסס על הצמח אוניה דה גאטו, שמשויכות לו תכונות אנטי-דלקתיות הממריצות את לוחמי ההגנה של הגוף, ומחירו כ-70 שקל ל-cc 30 טיפות.

אחד התכשירים שהפך פופולרי בשנים האחרונות הוא אוסילו - תכשיר הומיאופתי המסייע בהקלה ובטיפול בתסמיני השפעת, לרבות חום, צמרמורות, רעד, כאבי גוף, כאבי שרירים, חולשה כללית ושיעול (70 שקל ל-6 מנות).

33