זירת הספקולציה החדשה

הן קלות, תנודתיות ובעלות מחזורים זעירים - אפשר להבין מדוע הן חביבות סוחרי היום

"מניות הביומד חמות. אני עובד בהיי-טק וכולם בעבודה מדברים על המניות הללו כל בוקר", כך הגיב אחד הטוקבקיסטים לאחת הכתבות שפורסמו במדור ההיי-טק של "גלובס" לאחרונה.

ואכן, לא רק מן השטח עולים הקולות הללו, גם חתמים ואנליסטים מספרים כי הביומד - שנחשב באופן מסורתי לכזה המתאים להשקעה לטווח ארוך, הוצף בספקולנטים, סוחרי יום ומשקיעים פרטיים.

תנועת המניות - בהתאם. כל חדשה, מעניינת או לא, יכולה לטלטל את המניות בעשרות אחוזים לכל כיוון.

ברור מדוע בחרו הספקולנטים דווקא במניות הביומד לשחק בהן: רובן קטנות, לכן תנודתיות. איש אינו יודע להעריך להן שווי אמיתי על בסיס מכירות. הן חדשות יחסית, ולכן אופנתיות. הן עדיין לא מובנות מאוד לשוק, וכל אחד יכול להרגיש מומחה.

מעניין, שגם בבורסות בחו"ל, הצעירות בחברות הביומד מושכות ספקולנטים וסוחרי יום. זאת, בעיקר בשל ההשפעה האדירה שיכולה להיות לחדשה אחת ויחידה על מחיר המניה.

כך למשל נמצא שבימים של הודעה על קבלת אישור למסלול אישור תרופה מקוצר ב-FDA, (הליך המכונה Fast Track), עולות מניות החברות ב-10% בממוצע ומיד למחרת מתקזזת רוב העלייה - כנראה, משום שהמומחים האמיתיים למדו עם הזמן שהאישור הזה לא משנה מהותית את מצבה של החברה.

מנהלי ובעלי החברות נוטים לקטר על תמהיל המשקיעים בחברות שלהם, או לחלופין להכחיש שאצלם ספקולנטים הם המשקיעים העיקריים. האם הדעה הקדומה מוצדקת והספקולנטים אכן מזיקים למניות הביומד?

מן הצד השלילי, תנודות קיצוניות של המניה, שאינן קשורות בהכרח למציאות חיי החברה, מעניקות לתחום תדמית שרלטנית שעלולה לפגוע בו בעתיד. התנודתיות יכולה להרתיע משקיעים המחפשים יציבות.

כמו-כן, התנועות הפראיות ביחס לחדשות עלולות לגרום לכל התחום להיראות כמיקשה אחת. למתבונן מהצד קשה להבדיל בין חברות שפרסמו חדשות מהותיות באופן רציף, לבין כאלה שהשתוללו רק בגלל אפקט עדר שאין בו ממש.

בסופו של דבר, הספקטלנטים ימצאו תחום חדש לשחק בו ויותירו את החברות מרוקנות בלי כסף, והרבה משקיעים לטווח ארוך - מתוסכלים.

אלא שבינתיים, יש בכך גם טוב. פעילות הספקולנטים מגלגלת כסף בתחום, משפרת את הסחירות ומשאירה את מניות הביומד במוקד תשומת הלב.

מבחינת חלק מבעלי המניות, התנודתיות מאפשרת מהלכים נקודתיים משל עצמם - למשל, בימים בהם מצב הרוח רע והמניה מתרוקנת מסוחרי יום, אפשר לבצע הנפקת זכויות במחירי מציאה.

לעומת זאת, כשהמשקיעים הפרטיים והספקולנטים ממלאים את המפרשים באוויר, אפשר לבצע לפעמים גיוס.