הערכות כי חברת פוטאש מועמדת לרכישה הקפיצו את המניה

כלכלני מריל לינץ' העריכו כי BHP ביליטון עשויה לרכוש את חברת פוטאש לפי מחיר של 125-130 דולר למניה, המשקף פרמיה של כ-30% ■ BHP ביליטון אספה כ-18 מיליארד דולר במזומן בעיקר לשם רכישות

ענף האשלג סוער: מניית פוטאש מזנקת מתחילת המסחר בוול סטריט ביותר מ-6% כשהיא מרכזת מחזור חריג של מעל ל-11 מיליון מניות על רקע הידיעות ביחס לאפשרות של רכישת החברה ע"י ענקית הכריה BHP ביליטון כמו גם על רקע עליית מחירי התירס.

לפני פתיחת המסחר בוול סטריט פרסמו כלכלני מריל לינץ' הערכות כי BHP ביליטון עשויה לרכוש את חברת פוטאש לפי מחיר של 125-130 דולר למניה, המשקף פרמיה של כ-30% על מחירה בפתיחת המסחר. BHP ביליטון הכחישה את הכוונות.

על פי דיווחים בתקשורת BHP ביליטון אספה כ-18 מיליארד דולר במזומן, על מנת להשתמש בהם בעיקר לשם רכישות. בשנה שעברה ביצעה החברה הצערת רכש שלא צלחה לרכישת מכרה אשלג רוסי המוחזק ע"י חברת יורוכם. לדעת חלק מהאנליסטים מהלכים אלה מעידים על כך ש-BHP אכן מחפשת להגדיל את חלקה בשוק האשלג וכי חברת פוטאש מהווה מטרה מרכזית מבחינתה.

משקיעים ואנליסטים מאמינים כי אם תישאר מניית פוטאש ברמות הנמוכות יחסית ביחס למניית BHP האוסטרלית ו-VALE הברזילאית, גוברים הסיכויים כי שתי ענקיות אלו יעשו צעדים על מנת לרכוש את החברה. עד כה עלו ביצועיהן של מניות BPH ו-VALE ביחס לביצועים של מניית פוטאש. מאז נובמבר בשנה שעברה שילשו תעודות ה-ADR של BHP את מחירן והן נסחרו ברמה של כ-71.5 בסוף השבוע שעבר. גם ה-ADR של VALE שילשו את ערכן ל-26.14 דולר.

בעקבות זאת נרשמות עליות גם במחיריהן של חברות הדשנים מעבר למובילת השוק הקנדית, פוטאש, ומניות הדשנים האחרות הנסחרות בוול סטריט בהן מוזאיק ואגריום מזנקות גם הן. מחר צפויה גם כי"ל הישראלית להגיב בהתאם.

בנוסף נרשמת לאחרונה עלייה במחירו של התירס, לאחר שנפל לשפל במהלך השנה האחרונה, בספטמבר עוד נמכר בושל של תירס ב-3.05 דולר אך מאז זינק בקרוב ל-22% לרמה של 3.71 דולר לבושל ב-16 באוקטובר. ההתאוששות במחירו של התירס מתקבל בברכה ובזמן הנכון מבחינת החקלאים אשר הכנסותיהם יבשו על רקע קיץ קריר מהצפוי וירידה בביקושים ליבולי מזון בשל ההאטה הכלכלית.

מניותיה של חברת פוטאש שצנחו באמצע יולי לשפל של 52 שבועות ונסחרו ב-84 דולר סגרה ביום ו' האחרון ברמה של 97.4 דולר, עלייה של כ-16%. נזכיר כי בשנת 2008 עוד נסחרה המניה בשיא של 241 דולר.