עו"ד יעקב וינרוט: "בחברה כמו אפריקה ישראל, פתרון הפירוק הוא סיכון אדיר"

וינרוט, מבכירי עורכי הדין בארץ, מתנגד לפירוק אפריקה ישראל: "תהליך הפירוק הוא כמו תהליך של אחרי המוות. כך מתייחסים לכך כל אותם אנשים שמחכים בפתח כמו עיט כדי לקנות את הנכסים של החברה"

"פירוק זה אקדח ששמים אותו במערכה הראשונה וצריך לקוות שהוא לא יירה במערכה השלישית. זהו נשק שמשמיד את הכול ופוגע בכולם. השימוש בנשק הזה צריך להיעשות בצורה מושכלת, וצריך להשתמש בו רק כמוצא אחרון, כשכלו כל הקיצים", כך אומר בראיון מיוחד ל"גלובס" עו"ד ד"ר יעקב וינרוט, מבכירי עורכי הדין בישראל.

וינרוט, המתמחה בליטיגציה ובתחומים כלכליים, כתב בעבר את הספר "פירוק חברות בישראל", ביחד עם השופט שלמה לובנברג ז"ל. הוא שומע בימים אלה את ההצהרות והאיומים לשלוח חברות לפירוק ובראשן את אפריקה ישראל , ומזהיר מפני שימוש בפיתרון שכזה, שלטעמו יביא יותר נזק מתועלת גם לנושים השונים.

לדברי וינרוט, הוא אינו מייעץ או פעיל בהסדר החוב של אפריקה ישראל או של כל חברה אחרת הנמצאת היום בהסדר חוב מול מחזיקי האג"ח, אך חשוב לו להסביר את ההשלכות של הליכה לפירוק - לפני שיהיה מאוחר מדי.

* למה פירוק זה אקט שכל-כך מרתיע אותך?

"פירוק זה המתת החברה ומכירת חלקים מהגופה. תהליך הפירוק הוא כמו תהליך של אחרי המוות. כך מתייחסים לכך כל אותם אנשים שמחכים בפתח כמו עיט כדי לקנות את הנכסים של החברה. האמירה הזו של 'בוא נחכה שיהיה פירוק ונקנה בזול' זו אמירה שנשמעת הרבה פעמים, ואין עורך דין שלא מכיר אותה".

* מתי בכל זאת צריך להיכנס לתהליך שכזה?

"יש מקרים שאין ברירה, אבל כל עוד אפשר להציל בשיניים - עדיף להשתמש באופציות אחרות, כי להשיג משהו זה יהיה תמיד יותר טוב מפירוק".

"משפטים טעוני הוכחה"

כאמור, השימוש בכלי הפירוק נזרק לא אחת לחלל האוויר - ובמיוחד במקרה של אפריקה ישראל שבשליטת לב לבייב. אפריקה הודיעה לפני כחודש וחצי כי היא מבקשת הסדר חוב ממחזיקי האג"ח שלה, אשר החוב להם עומד על 7.5 מיליארד שקל. החברה נמצאת בימים אלה במגעים לגיבוש הסדר מול מחזיקי האג"ח, אולם כבר יש גורמים שמאיימים כי אם לא יושג הסדר המקובל עליהם - הם יפנו לבית המשפט וידרשו את פירוק החברה.

* לאחרונה התראיין עו"ד ד"ר יוסי שגב, המייצג כמה ממחזיקי האג"ח, ואמר כי פירוק אפריקה ישראל הוא משימה לאומית. מה דעתך על הדברים של שגב?

"אינני מבין למה פירוק אפריקה ישראל זו משימה לאומית. בעיניי משימה לאומית מתבטאת בתחומים אחרים. הנושא הזה של מחזיקי אג"ח אינו משימה לאומית. אני מכבד מאוד את ד"ר שגב, אך אני חולק עליו בנושא זה".

* מה דעתך על הטענה של מחזיקי האג"ח באפריקה ישראל, לפיה הם יקבלו יותר בפירוק החברה מאשר תחת ההסדר המוצע להם על-ידי החברה?

"קשה לי להבין את הטענה הזו. בחברה כמו אפריקה ישראל, רוב הסיכויים שאם יילכו לפירוק - יקבלו סכום נמוך משמעותית לעומת היקף החוב. ניקח לדוגמה את הפעילות שיש לאפריקה ישראל ברוסיה. בשוק הרוסי צריך שהשחקנים יהיו עם איכויות מסוימות, לא כל אדם יקנה את הנכס הזה בטח לא במצב הנוכחי. מכיוון שפעילות זו יכולה להירכש רק על-ידי אנשים מסוימים - הם ייתנו לכך תג מחיר בהתאם, והחברה תירכש בדיסקאונט עצום לעומת השווי האמיתי שלה.

"לגבי יתר החברות, צריך להבין כי הרוכש יודע שמדובר במכירת חיסול, וגם אם המפרק מנסה לעשות עסק טוב - הוא מוכר למעשה דבר שנמכר ללא רוח חיים. לכן, ניתן גם לראות שבמשק הישראלי אין הרבה פירוקים, בדרך-כלל יש הסדר".

* חלק ממחזיקי האג"ח טוענים כי הם כבר גיששו עם בנקים זרים וקיבלו הצעות טובות לגבי מכירת הנכסים, אפילו ברוסיה.

"אלה משפטים טעוני הוכחה. אני לא כל-כך קונה את זה. אני מניח שהם קיבלו הצעות באופן כללי, ואני מבטיח שאין שום הצעה מחייבת. אני יודע למשל שאם הייתי רוצה לקנות נכס במקרה הזה - הייתי מעדיף לחכות לפירוק".

* אתה לא חושב שהדרישה של מחזיקי האג"ח, שלבייב יזרים כסף לחברה או שהם ישתלטו על החברה, היא לגיטימית?

"כל דרישה היא לגיטימית, השאלה היא מהו הביצוע המושכל של הדרישה, וכאן צריך להשתמש טוב בכלים של תורת המשחקים. אחד הכלים זה שאתה לא מאיים בנשק שלא תשתמש בו, כי אז האיום שלך הופך לדליל. כולם יודעים שיש אפשרות לפירוק, אבל פירוק בהגדרה זה דבר שהוא רע לנושים".

* אז מה צריכים לעשות מחזיקי האג"ח?

"מחזיקי האג"ח צריכים לבחור בפיתרון בו הם יקבלו הכי הרבה. מחזיקי האג"ח חייבים להיות רציונליים, ואין שום ספק כי אם ההסדר יביא לתוחלת גבוהה יותר מפירוק - לא יהיה פירוק.

"אני, במקום מחזיקי האג"ח, הייתי עושה הכול כדי להגיע להסדר וכדי שאקדח הפירוק לא יירה. הייתי הולך עד הקצה ומנסה בכל הכוח להגיע לפיתרון. בחברה כמו אפריקה ישראל, הפירוק הוא סיכון אדיר. קשה מאוד לממש נכסים בפירוק, זה נשק שקשה לדעת במי הוא יפגע יותר".

* איזה הסדר יהיה לדעתך הסדר הוגן באפריקה ישראל?

"אני לא יודע להגיד במדויק מה זה הסדר הוגן במקרה הזה. כל עוד פרופ' אמיר ברנע (היועץ הכלכלי של אפריקה ישראל לנושא הסדר החוב, ע.א) לא הגיש הצעה, אין לי נקודת התייחסות. מה שאני כן יכול לומר זה שאני משוכנע כי מתוך ההיכרות שלי עם ברנע, ההצעה שלו תהיה עם תוחלת גבוהה למחזיקי האג"ח לעומת פירוק".

* אתה חושב שהדבר נכון גם לגבי ההצעה הראשונה שלו, שמן הסתם תהיה מוטה לטובת החברה?

"מתוך היכרותי את היכולת המקצועית של ברנע, הוא לא יציע הצעה עם תוחלת נמוכה מפירוק. ברנע הוא איש מקצוע ולא עורך דין שמייצג עמדה של לקוח. אם הוא נכנס למקרה של אפריקה ישראל - אז זה כנראה כי הוא קיבל אינדיקציות שהוא יכול לעשות דברים בהסדר, ואני בטוח ומשוכנע שהוא יוכל להוכיח כי התוחלת של הפיתרון שלו גדולה מפירוק".

על המוסדיים: "קולות של פירוטכניקה"

* מה דעתך על התנהלות המשקיעים המוסדיים בכל נושא הסדרי החוב?

"אנחנו רואים התנהלות אחראית, מאוד מושכלת ולא פופוליסטית. במקרה של אפריקה ישראל, יש אמנם הרבה קולות שהם פירוטכניקה, אבל אני מאמין כי בסופו של דבר מה שיוביל הוא חשיבה רציונלית שתביא לפיתרון.

"צריך לזכור כי לא כל הצהרה שמישהו מצהיר הוא באמת מתכוון אליה, זו טקטיקה של משא-ומתן, ותמיד פרסום של דברים בעיתון מקצין הרבה יותר את הדברים שהאדם משמיע.

"במקרה של אפריקה זה לא רק הצהרות באוויר. בית ההשקעות פסגות, שהוא מחזיק האג"ח הגדול ביותר, כבר שלח מכתב לחברה ובו התריע כי היא עשויה לפנות לפירוק.

"כולנו עורכי דין ויודעים מה זה מכתב. זה לא אומר שבאמת מתכוונים אליו. מכתבים זה חלק מהטקטיקה של המשא-ומתן".