דלק אנרגיה תתמודד על הקמת תשתית ייבוא הגז בכ-400 מיליון דולר

דלק אנרגיה היא החברה הישראלית היחידה שניגשה למכרז לאחר שקצא"א ושפיר לא הצליחו לאתר שותפות בינלאומית ■ דלק, שניגשה יחד עם TEEKAY הקנדית, תתמודד מול 5 חברות זרות

חברת קצא"א (צינור נפט אילת-אשקלון) לא ניגשה היום לשלב המיון המוקדם במכרז להקמת המתקן ליבוא גז טבעי נוזלי (LNG) למשק. כך נודע ל"גלובס". זאת לאחר שטרם קיבלה את אישורו של החשב הכללי, שוקי אורן. ההחלטה התקבלה בהסכמה בין משרד אוצר לקצא"א שמצדה התקשתה למצוא שותף בינ"ל.

מקצא"א נמסר בתגובה כי "החברה אכן לא ניגשה לשלב המיון המוקדם, אך היא אינה פוסלת אפשרות להשתלב במכרז בעתיד בכפוף לתנאיו".

הגשת ההצעות לשלב המיון המוקדם (PQ) במכרז ה-LNG נסגרה היום (ג'), ונודע כי לועדת המכרזים המשותפת למשרדי האוצר והתשתיות , בראשות סגן החשב הכללי, אבי דור, הוגשו 6 הצעות להקמת הפרויקט, שהיקפו נאמד בכ-400 מיליון דולר.

ל"גלובס" נודע עוד כי דלק אנרגיה , זרוע חיפושי הנפט והגז של קבוצת דלק , היא המתמודדת הישראלית היחידה במכרז, לאחר שחברת שפיר הנדסה לא הצליחה לאתר שותף זר, כמתחייב מתנאי המכרז.

דלק אנרגיה, בניהולו של גדעון תדמור, ניגשה למכרז יחד עם החברה הקנדית TK LNG שהיא חלק מקבוצת TEEKAY, החולשת על כ-10% משוק ההובלה הימית של גז טבעי נוזלי.

מלבד דלק אנרגיה כל שאר המתמודדות במכרז הן חברות זרות, בהן חברת הספנות הנורבגית Golar LNG, חברת ה-LNG הנורווגית TORP, חברת ACCELERATE מארה"ב וענקית גז טבעי האמריקאית, סאותרן יוניון קומפני (SUC) ו-ENI האיטלקית.

הקמת מתקן ה-LNG, בהשקעה הנאמדת ב-400 מיליון דולר, נועדה לאפשר מקור נוסף לאספקת גז למשק הישראלי, תוך הפחתת התלות בספקים הקיימים: EMG המצרית והשותפות בקידוח "תמר". "גלובס" חשף לראשונה את כוונת דלק וישראמקו, השותפות בקידוחי "תמר" ו"דלית" להתמודד במכרז ה-LNG.

על רקע תגליות הגז ב"תמר" ו"דלית", המדינה שינתה את תנאי המכרז וביטלה את מרכיב אספקת גז טבעי למשק, כך שהמכרז כולל את הקמת התשתית ליבוא הגז בלבד. תנאי המכרז מאפשרים לזכיין לייבא גז טבעי ומחייבים שהמתקן יהיה פתוח (open access) לכל היבואנים, מה שעשוי ליצור ניגוד עניינים פוטנציאלי לספקי גז.

כפי שפורסם ב"גלובס", משרדי האוצר והתשתיות בוחנים את חוקיות התמודדותן של דלק וישראמקו במכרז ה-LNG לאור אחזקותיהן בקידוח "תמר". לפי הערכות, העובדה שדלק אנרגיה היא המתמודדת הישראלית היחידה במכרז תקדם את סיכוייה להתמודד על הפרויקט.

המועד המתוכנן להגשת הצעות במכרז הינו מרץ 2010.

המתקן יה-LNG יהיה בעל קיבולת יומית אשר לא תפחת מ- 16 מיליון מ"ק של גז טבעי (כמות של 4 מיליארד מ"ק ( (BCM בשנה).

המכרז יבוצע בשיטת ה-BOT לתקופה של 20-30 שנה, שבסיומה יועבר המתקן לבעלות המדינה ללא תמורה. מועד סיום ההקמה המיועד יהיה חודש אוקטובר 2013.

במסמכי המיון המוקדם לא הוגדרו האתר והטכנולוגיה לפיהם יוקם ויפעל המתקן, ולפיכך לא ניתן בשלב זה להעריך במדויק את ההיקף הכספי של הפרויקט.

דלק אנרגיה דיווחה כי תבחן קידום פתרון טכנולוגי העשוי לכלול שימוש בנכסי ים תטיס הקיימים (אחסון בשדה הגז מול אשקלון) וזאת בכפוף לתנאי המכרז, ולהסכמת ים תטיס, בה שותפה גם נובל אנרג'י מארה"ב.