חברות הביומד בת"א מתעוררות: גייסו השבוע עשרות מיליוני שקלים

בחודשים האחרונים בוצעו מספר הנפקות ציבוריות, אך כעת היקפי הגיוסים עלו: קמהדע השלימה גיוס של 95 מיליון שקל באג"ח, מזור גייסה 32 מיליון שקל, ו-MCS תצא גם היא למכרז ציבורי ■ לאור תשקיפי המדף הרבים הפתוחים, זה כנראה לא הסוף

בשווקים הציבוריים עדיין לא התקבלה החלטה סופית אם המיתון מאחורינו או לא. בינתיים, ללא קשר לתשובה, הביומד הישראלי נהנה מעדנה מיוחדת בתקופה האחרונה, שבאה לידי ביטוי גם בהתקדמות במסלול אישורי התרופות, אך גם בתחום הפיננסי.

וכך, שלוש חברות ביומד מבצעות בימים אלה גיוסי הון בבורסה בתל אביב, כששתיים מהן כבר השלימו את הגיוס. חברת מזור השלימה היום את השלב המוסדי בגיוס של לפחות 40 מיליון שקל במניות ובאופציות; חברת MCS נמצאת ברוד-שואו לקראת גיוס שיהיה כנראה ציבורי בלבד, בהיקף המוערך במספר מיליוני דולרים; וחברת קמהדע השלימה שלשום הנפקה ציבורית של אג"ח להמרה בהיקף של 95 מיליון שקל. החברה תגייס 35 מיליון שקל נוספים בהנפקת זכויות. שווי השוק של החברה היום הוא 645 מיליון שקל.

זה הגל השני של הנפקות ביומד בבורסה בתל אביב. בזה הראשון, שהחל ביולי, בוצעו הנפקות דרך הבורסה על-ידי החברות כן פייט ביופרמה , ביו לייט די פארם (הנפקה ראשונית) ונוספות.

מגמה זו תואמת את המתרחש בסקטורים האחרים, אם כי רוב החברות בבורסה מעדיפות לגייס אג"ח. בחברות הביומד, שלחלקן אין עדיין מכירות ולאחרות אין תזרים מזומנים קבוע, קשה יותר להציע אג"ח, וזו אחת הסיבות לכך שרוב החברות פונות למניות.

מלבד זאת, ברוב החברות הללו חלה עלייה משמעותית בשוויים בחודשים האחרונים. אף אם ברוב התעשייה יטענו כי החברות הללו, כסקטור, עדיין מתומחרות בחסר לעומת חברות מקבילות בארה"ב, חלק מהן בכל זאת מעוניינות לנצל את העליות היחסיות כדי לגייס הון.

קמהדע מרגישה נוח לגייס חוב

המגייסת הגדולה של השבוע היא קמהדע, המפתחת תרופות על בסיס הפלאזמה האנושית ומתמקדת בעיקר בטיפול במחלות של דרכי הנשימה, שההנפקה שלה הסתיימה בחיתום יתר של 15%.

קמהדע העזה להציע אג"ח להמרה, ככל הנראה בשל העובדה שהיא כבר קרובה לשוק עם המוצר החדש שלה, וכבר יש לה מכירות של מוצרים ותיקים יותר אותם היא משווקת ברוב מדינות העולם, מלבד אירופה וארה"ב.

נכון לסוף הרבעון השני, לחברה 93.3 מיליון שקל בקופת המזומנים. היא רשמה במהלך ששת החודשים הראשונים של 2009 מכירות של 26.2 מיליון שקל ותזרים המזומנים שלה היה שלילי בגובה 24.1 מיליון שקל.

קמהדע הגישה לאחרונה בקשה לשיווק בארה"ב של מוצר ה-AAT לטיפול במחלה הריאות הגנטית, נפחת תורשתית, והשיווק של המוצר עשוי להתחיל כבר ב-2010. במקביל, עורכת החברה את הניסוי האחרון במוצר לאותה התוויה, אשר ניתן באינהלציה.

האג"ח הוצעו בריבית ממשלתית פלוס 6.1%, ובמחיר המרה של 35 שקל לשלוש שנים ו-38.5 שקל לאחר מכן, לעומת מחיר של 2.84 שקלים במסחר היום. בניגוד לאופנה שרווחה בהנפקות אג"ח בביומד לפני מספר שנים, הפעם לא נכלל בהסכם רכיב של המרה כפויה.

ביקושים גבוהים במכרז של מזור

סכום גדול יחסית גויס גם על-ידי חברת מזור סרג'יקל במניות ואופציות. מזור, המפתחת מוצרים לביצוע ניתוחי עמוד שדרה בהנחיה רובוטית, הודיעה היום על השלמת מכרז מוסדי בו גייסה 32 מיליון שקל, כשבגיוס נרשמו ביקושים בהיקף כולל של 38.4 מיליון שקל. שווי השוק של החברה עומד על 131 מיליון שקל.

חבילת מניות מזור הוצעה במכרז במחיר של 8.5 שקל עבור מניה אחת ושלושת רבעי האופציה. מניית מזור עלתה היום ב-3.9% בעקבות ההודעה.

במכרז הציבורי, שיתקיים בימים הקרובים, על החברה להציע לציבור לפחות 20% מהיקף ההנפקה, כך שהיקפה הכולל יהיה לפחות 40 מיליון שקל.

מזור נמצאת בשלב החדירה לשוק באירופה וארה"ב עם שניים ממוצריה: רובוט לניתוחי עמוד שדרה ושתלים ייחודיים שניתן להשתמש בהם רק עם הרובוט. לחברה גם מוצר לשיפור תמונות הדמיית הרנטגן והפיכתן לתלת-ממדיות.

MCS (מדיקל קומפריישן סיסטמס), המפתחת מכשיר למניעת קרישי דם בניתוחים ונסחרת באחד העם, תצא למכרז ציבורי שייערך עד סוף אוקטובר. מבנה ההנפקה ומחיר המניה בה עדיין לא נמסרו.

MCS מפתחת מכשיר המזרים את הדם בגפיים התחתונות במהלך ניתוח, כדי למנוע היווצרות של קרישי דם. החברה השלימה לפני כשנה וחצי ניסוי קליני, בו הראתה כי המוצר שלה יכול להחליף תרופות מדללות דם שבהן נהוג להשתמש כיום לאותה מטרה. החברה מייעדת את הסכום שיגויס להגברת מאמצי השיווק שלה בארה"ב.