טריביטש טעה בתפיסה של טיב טעם

טעה בהבנה שטיב טעם יכולה להיות רשת ארצית בפריסה רחבה

העסקה המסתמנת של מכירת השליטה בטיב טעם לחגי שלום, בעלי חברת הארגז, היא סוג של ניצחון למייסד קובי טריביטש והודעה משמחת לבעלי האג"ח של טיב טעם. אך פחות מכך לבעלי המניות של החברה, רשת המוכרת מזון לא כשר.

אפשרות מכירת השליטה ברשת עלתה בשנים האחרונות פעמים רבות. אל טריביטש זרמו הצעות והוא דחה את כולן. אלא שלחברה אג"ח בהיקף של 32 מיליון שקל לפירעון בנובמבר הקרוב וחובות לבנקים בהיקף של 222 מיליון שקל. קופת המזומנים כמעט ריקה. והמשוואה הזאת אומרת שחייבים למצוא פתרון.

תחילה ניסו בטיב טעם לרקוח פתרון פיננסי באמצעות הנפקת זכויות לכתבי אופציה בשווי חברה נמוך יחסית. טריביטש הודיע שיממש זכויות כאלה בהיקף של 15 מיליון שקל, וכי היד עוד נטויה. צעד כזה היה מאפשר לו להגדיל את השליטה בחברה, ואף למכור מאוחר יותר את כלל אחזקותיו ברווח משמעותי. אלא שהמהלך הזה נתקל בהתנגדות מצד מחזיקי האג"ח.

נקודת הרתיחה בשוק קמעונאות המזון משחקת לידיה של טיב טעם. רשתות פועלות במרץ כדי להתרחב והן צריכות להתגבר על הקושי להשיג מיקומים. לטיב טעם יש מיקומים ויש פעילות, ולכן יש לה גם מחיר. לכאורה, הן המשקיעים והן נאמני אנטר הולדינגס היו עשויים ליהנות מכך.

אבל אליה וקוץ בה. העובדה שמדובר ברשת המוכרת בשר טרף, מנעה את מימוש השקעתם ברווח. מרבית המציעים לרכוש את הרשת ביקשו להפוך את טיב טעם לכשרה, ולא להכליל את מפעלי הבשר הטרף בעסקה. משמעות ההתניות האלה היא שטריביטש יוותר על החברה וגם יישאר עם כיסים ריקים.

טיב טעם היא בנפשו של טריביטש, וזה כבר היה יותר מדי עבורו. הוא ייסד את הרשת, בנה קונספט מבודל, והיה לפורץ דרך. אבל הוא טעה בהבנת השוק, ובתפיסה שטיב טעם יכולה להיות רשת ארצית בפריסה רחבה. כך מצאה עצמה החברה עם סניפים הפסדיים שנפתחו במקומות שאינם מתאימים לקונספט, כמו למשל בעיר מודיעין.

התקוות שהופרחו לאוויר בעת הפיכת הרשת לחברה נסחרת לא התממשו. הרשת אמנם מגלגלת מחזור מכירות שנתי של מעל מיליארד שקל, אבל אינה נמנית על 5 הרשתות המובילות בשוק, ותוצאותיה הכספיות אינן מזהירות בלשון המעטה.

בחיים צריך לפעמים יותר מזל משכל, וגם כאן המכות נחתו על הרשת בשרשרת. בינואר 2006 חשף תחקיר כלבוטק הראשון כי בטיב טעם מוכרים לכאורה בשר עוף מקולקל. בנובמבר 2006 דיווחה טיב טעם על הפסד של 23.6 מיליון שקל במחצית הראשונה, כתוצאה מהתחקיר. כשנה לאחר מכן התפרסם תחקיר כלבוטק השני, שחשף חתולים שנוגסים בבשר במפעל טיב טעם, ועלה לה בהפסד תפעולי של 17.6 מיליון שקל.

טריביטש חיפש מוצא. המוצא הטוב ביותר מבחינתו הוא חגי שלום, למרות המחיר הנמוך יחסית שמשקפת העסקה. טריביטש אמנם מוותר על השליטה, אבל נשאר ברשת וגם שומר על הסטטוס קוו במשך 3 השנים הקרובות. אם שלום יצליח, הרי שטריביטש יוכל גם הוא להיפרד בעתיד מהרשת אבל עם אקזיט מתאים. [לאתר האג"ח]