נפתלי מנדלוביץ' ממשיך לעשות בית ספר לבעלי שליטה בשוק ההון

המרצה המבוקש לנושאי שוק ההון עשה היום עסקה נוספת באמצעות חברת יו-טרנד בבעלותו, והשתלט על 28% ממניות חברת הנדל"ן דוראה כנגד 50 מיליון ערך נקוב אג"ח של החברה שאסף בשוק ■ בראיון ל"גלובס" הוא מסביר את ההיגיון בעסקאות האחרונות שעשה

"הלכנו על עסקה פשוטה. דוראה היא חברה טובה, עם נכסים והשקעות טובות, ואנחנו חושבים שדרך האג"ח והמניות מצבנו יותר טוב מאשר להחזיק רק אג"ח", כך אומר ל"גלובס" נפתלי מנדלוביץ', מרצה מבוקש בתחומי שוק ההון, שהפך במשבר האחרון למולטי משקיע תוך השתלטות על נתחים נכבדים מחברות במצוקה, דרך רכישת האג"ח שלהן והמרתו למניות.

היום התבשרנו על עסקה חדשה של "מנדי", כפי שהוא מכונה על ידי חסידיו: השתלטות על 28% ממניות חברת הנדל"ן דוראה כנגד 50 מיליון ערך נקוב אג"ח של החברה שנאספו בשוק. מנדלוביץ' רכש באמצעות חברת יו-טרנד הפרטית מארבע סדרות האג"ח של חברת הנדל"ן הנמצאת בשליטת בצלאל איגר.

העסקה מצטרפת לעסקאות קודמות של יו-טרנד: רכישת אג"ח של בוימלגרין קפיטל ב-180 מיליון שקל שיומרו בעתיד לכ-20% ממניות החברה, ורכישת 50 מיליון שקל ערך נקוב של חברת אאורה שהומרו ל-18% ממניות החברה.

*איך זה עובד מול ההנהלה?

מנדלוביץ': "אני פונה לחברות ואומר להם 'בואו נמיר את האג"ח למניות. נמצא יחס הוגן, שמתאים לך ומתאים לנו'".

*איך אתה משכנע?

"לא צריך לשכנע הרבה, כי בדרך כלל הם מתלהבים. מי לא מוכן להחליף חוב להון היום? גם אפריקה הייתה מוכנה, השאלה היא באיזה תנאים".

* אתם מרוויחים מזה?

"אנשים שלי התעשרו, עשינו מאות אחוזים. בשיא הבהלה תלמידים של מגמות קנו ניירות ערך ופחות או יותר עשו 150% בשנה האחרונה. אני מדבר על אלפי אנשים".

*בכמה קניתם את האג"ח של דוראה?

"בין 50 ל-60 אגורות".

המשקיעים בני"ע של דוראה קיבלו היום בברכה את המשקיע החדש, והמניה זינקה ב-14.9%. האג"ח עלו בין 5.3% ל-8.9%.

סבלנות היא הסוד

מנדלוביץ' פועל כאמור באמצעות חברת יו-טרנד, חברה פרטית בשליטתו שחתמה על הסכמי השקעה בעיקר עם תלמידיו במכללת מגמות, אך גם עם אחרים. לדבריו יש לו שותפים שהשקיעו בחברה, אך הוא אינו חושף ההסכם עם תלמידיו.

*מדוע בעצם ביקשתם להמיר את האג"ח?

"כי החברה נסחרת בזול ורכישת אג"ח ומניות רק תועיל לה ולמשקיעים. זאת הפילוסופיה של המצב המשברי - האג"ח מאפשרות לך לרכוש נתח מהחברה. כך אתה גם משביח אותן וגם את ההשקעה שלך, זו תוכנית השבחה".

*אילו חברות מתאימות לתוכנית הזו?

"גם באאורה וגם בדוראה אנחנו מאמינים בהנהלות, מאמינים בנכסים, ודרך המניות נעשה יותר כסף ויותר מהר. זה ההיגיון הפנימי של המרת אג"ח שנקנו בשוק במחירי דיסקאונט למניות של החברות הללו, ויש הרבה כאלה. עשינו את זה בבוימלגרין, באאורה, ועכשיו בדוראה. כנראה נעשה זאת בעוד חברה או שתיים, וזהו".

*מי על הכוונת שלך עכשיו?

"היית מת לדעת. יש עוד שלוש (חברות)".

*רק חברות נדל"ן מעניינות אותך, או גם חברות אחרות?

"מעניין אותי כל מקום שיש בו פוטנציאל השבחה, וזה בעיקר בנדל"ן, שם הסבלנות תשתלם. הבעיה היא הסבלנות. הסחורה נמצאת, ואני מחפש חברות שהזמן עושה להן טוב, שלא שורפות מזומנים. הן מחזיקות נכסים ואנו מחכים להתאוששות של הנכסים, זה הכל.

"אפריקה ישראל למשל לא נופלת בקטגוריה, כי היא שורפת מזומנים בפעילות הייזום שלה. אני מחפש חברות שיש בהן בשר. יש לחברות האלו קשיים בטווח הקצר לשלם את האג"ח, אבל תהיה להן השבחה ניכרת לכשערך הנכסים יעלה. אנחנו לא גוף מוסדי ויש לנו סבלנות. נשב ונחכה, מה הבעיה? במקום לשבת באג"ח, נשב במניה".

*אתה מתכוון רק להחזיק במניות, או גם להיכנס לניהול?

"כנראה שבכל חברה כזאת יתמנה דירקטור, אבל זה לא תנאי כי אני סומך על ההנהלות. אני לא צריך להיות מעורב, אני פסיבי. אני עובד רק עם אנשים ישרים כמו בועז משעולי, יוסף צליח, בצלאל איגר".

בשבוע שעבר דיווחה אאורה כי תרכוש בשותפות עם יו-טרנד בניין במנהטן תמורת 18.5 מיליון דולר, שיוסב למלון דירות בעלות נוספת של כ-6 מיליון דולר. מנדי: "נעשה פעולות השקעה פיסית בנדל"ן במנהטן באמצעות החברה שלנו.

כולם היו בניו

המוסד בו מרצה מנדי, מכללת מגמות - המרכז ללימודי פיננסים ושוק ההון, הוקמה לפני 20 שנה. כיום לומדים במכללה 3,000 איש בשנה ב-1,300 מ"ר של כיתות ואולמות לימודים. המכללה מעסיקה 20 עובדים ו-40 מרצים, ולדברי מנדלוביץ', "עד היום, כבר 70 אלף איש למדו אצלי. חצי מדינה, כל מי שאתה מכיר בארץ. כל אלה שהיום יש להם מכללות, למדו אצלי. כל המרצים במקומות אחרים, למדו אצלי. רועי ורמוס למד אצלי, היה תלמיד מבריק, וכבר אז אמרתי לו שיגיע רחוק. קובי לוינסון, חצי מדינה, כל מנהלי בתי השקעות בישראל למדו אצלי - שי ברק, כל מנהלי המחלקות בבטוחה כמעט, מגדל שוקי הון, רובם בוגרים שלי. הראל פיא, כולם חבר'ה שלי".

*מה אתה חושב על כל הסדרי החוב בשוק?

"עושים מה שצריך לעשות. בסך הכל, המצב קשה. מה שיקרה זה שהחוב יוחלף להון. אנשים לא רוצים להידלל במחירים האלה, אך מי שאין לו ברירה, ידולל. החוב ישולם או בדרך של חוב בדרך הרצויה או בדרך של הון. אין קטסטרופה, כמות פשיטות הרגל היתה קטנה מאוד בישראל".

מנדלוביץ' הוא דמות ססגונית וכריזמתית. הוא גם לא מהסס להעניק עצות השקעה בשיעורים שלו, ובאתר האינטרנט של המכללה הוא מפרסם מדי כמה ימים את "הטיפ התורן" .

בהקשר זה, נזכיר כי בשנת 2004 נגזרו עליו מאסר בפועל, מאסר על תנאי וקנס של 40 אלף שקל, לאחר שהורשע כי עסק בניהול ובייעוץ בתיקי השקעות ללא רישיון. בנוסף, הורשע כי בשנים 1999-2001 ניהל מועדון משקיעים, והפיץ למאות משקיעים מבזקים ובהם ייעוץ בנוגע לשוק ההון.

*מה דעתך על עליות השערים בבורסה?

"אנשים עוד לא התרגלו שהשוק היום רק מפתיע לטובה. זה המשבר הכי קצר והכי חד בתפנית שלו שהיה אי פעם בתולדות הבורסות, והסיבה היא שהוא פגע בלב המגזר הפיננסי. נעשו פעולות חירום כדי להציל אותו, המצב היה כל כך חמור שההתערבות היתה קיצונית. רצו למנוע את גלישת המשבר הפיננסי לעולם הריאלי, והצליחו".

*מתי נצא מהמשבר?

"כבר יצאנו. המשבר נגמר". *