מגזר הקמעונאות מתחיל להתאושש

זה הזמן להוסיף את מניות הענף לתיקים

המגזר הקמעונאי בארה"ב נותר חלש, אבל יש אינדיקציות לכך שהחולשה שפקדה את החברות הקמעונאיות בשנה החולפת מתקרבת לסיומה. לפי מדד 30 רשתות שיווק של תומפסון רויטרס, מכירות החנויות הוותיקות של הרשתות הללו עלו ב-0.6% בספטמבר, אחרי ירידה של 0.9% באוגוסט.

סקר אחר, של "המועצה הבינלאומית למרכזי קניות" וגולדמן זאקס, שמבוסס על מתודולוגיה שונה, מצא שהמכירות בספטמבר עלו ב-0.1% לעומת ירידה של 1% בספטמבר 2008. למעשה, זו הייתה העלייה הראשונה במכירות זה 14 חודשים. הכלכלן הראשי של מועצת מרכזי הקניות אמר לתקשורת, "תנו להתאוששות הקמעונאית להתחיל. זו התחלה של ביצועים טובים יותר".

איש אינו צופה שהמגזר ייהנה מהבראה מהירה, אך הוא מתחיל להראות סימני חיים. המכירות עלו במידת מה (גם אם חלשה), והקמעונאים, שנערכים לעונת החגים המתקרבת, צפויים להיות השנה במצב טוב יותר בהשוואה לשנה שעברה.

ההתמוססות הפיננסית שהחלה בספטמבר 2008 התרחשה מאוחר מדי מבחינת המלאים, מאחר שההזמנות נשלחו חודשים לפני ההאטה החדה. השנה הרשתות מוכנות יותר, וההתאמה בין הביקוש ורמת המלאי צפויה להיות טובה בהרבה, מה שיעזור לביצועים הכספיים שלהן. הרשתות גם נערכו להתאים את ההיצע שלהן טוב יותר למצב הרוח של הצרכן, שנראה מעוניין יותר בהוזלות מאשר בקניית פריטים יקרים. בשנה שעברה וול מארט הציעה עשרה צעצועי חג מולד ב-10 דולר. השנה היא תציע מאה כאלו.

בנוסף, ייתכן שהביקוש כבר רשם את השפל שלו. הפיטורים נחלשו במידת מה, ומספר המובטלים החדשים בכל ארה"ב ירד לרמה הנמוכה ביותר מתחילת ינואר. גם זו בשורה טובה לקמעונאים.

ההקדמה הזו נועדה להציע שאולי זה הזמן להשקיע במניות קמעונאות. לפניכם רשתות שמציגות נתונים מבטיחים, וכמובן מקבלות ציון גבוה מאחת מאסטרטגיות הגורואים שבאמצעותן אני מנתח מניות.

GameStop

האסטרטגיה שמבוססת על כתיבתו של ג'ואל גרינבלט אוהבת את רשת GameStop (סימול: GME ). הרשת מתמחה במשחקי וידיאו, ומכנה את עצמה קמעונית משחקי הווידיאו מספר 1 בעולם. הרשת פועלת בכמה מדינות - כולל ארה"ב, שהיא שוק הבית והשוק הגדול ביותר שלה - בהן היא מפעילה יותר מ-6,300 חנויות. הביקוש למשחקים הללו לא היה חזק, ומשחקים חדשים והקונסולות שלהם רשמו מכירות חלשות. אך הרשת מקבלת כ-40% מרווחיה ממכירת משחקי יד שנייה, ולכן היא פחות תלויה במשחקים חדשים ובציוד הנלווה שלהם.

האסטרטגיה של גרינבלט מדברת קודם כל על שיקול תשואת הרווח, שהיא הרווחים של חברה לפני ריבית (הוצאות מימון) ומסים, חלקי ערך הפעילות, שמחושב כשווי השוק בתוספת החובות של החברה. תשואת הרווח של GameStop היא 14.95%, ובקריטריון הזה היא במקום ה-74 מבין אלפי המניות שבמסד הנתונים שלנו.

הקריטריון השני הוא התשואה על ההון, שמודדת כמה טוב חברה משתמשת בהון שלה. התשואה על ההון של GameStop היא 68.57%, ומציבה אותה במקום ה-59. הבדיקה האחרונה היא שילוב של שני הקריטריונים הקודמים. מבין כל אלפי המניות במאגר הנתונים שלנו, GameStop מדורגת במקום התשיעי, מה שמסביר למה אסטרטגיית גרינבלט חושבת שמשחק עם GameStop יגרום למשקיעים הנאה.

הום דיפו

רשת השיווק השנייה ששווה בדיקה היא הום דיפו (סימול: HD ), רשת חנויות עשה זאת בעצמך (DIY) הגדולה ביותר בארה"ב, קנדה ומקסיקו, ורשת השיווק השנייה בגודלה בארה"ב והחמישית בגודלה בעולם. האסטרטגיה שמבוססת על עבודתו של ג'יימס או'שונסי סבורה שהחברה הענקית הזו יכולה לשפר גם את תיקי ההשקעות שלנו.

הקריטריון הראשון של או'שונסי הוא שווי שוק גדול, מעל מיליארד דולר, והשווי של הום דיפו הוא 46 מיליאררד דולר. שנית, תזרים המזומנים למניה צריך לעלות על התזרים למניה הממוצע בשוק. התזרים הממוצע עומד כעת על 0.49 דולר למניה, ואילו התזרים של הום דיפו הוא 2.46 דולר.

הדרישות הבאות הן מספר מניות שהונפקו והמכירות השנתיות, ולהום דיפו יש שפע משניהם. הדרישה האחרונה היא שהחברה תהיה בין 50 החברות שעמדו בכל ארבע הדרישות הקודמות, ביחד עם תשואת הדיבידנד הגבוהה ביותר. התשואה של הום דיפו היא 3.35%, והיא מכניסה אותה לרשימת 50 החברות המובחרות.

טסקו

הרשת השלישית שאזכיר היא רשת המזון הבריטית טסקו (סימול: TSCDY), שהיא הגדולה בבריטניה והשלישית בגודלה בעולם. כמו הום דיפו, גם טסקו מועדפת על ידי האסטרטגיה של או'שונסי.

יש לה את כל מה שהאסטרטגיה הזו דורשת: שווי שוק גדול (49 מיליארד דולר), תזרים מזומנים שופע למניה, מספר מניות מונפקות והכנסות שנתיות ניכרות (כ-90 מיליארד דולר). בנוסף, יש לה תשואת דיבידנד סולידית (4.41%), שמכניסה אותה לרשימת 50 החברות המובחרות לפי או'שונסי.

ג'ון פ. ריס הוא מנכ"ל Validea.com, חברת מחקר השקעות, מייסד Validea ניהול הון ומנהל קרן הגידור Validea. ריס הוא מחבר-שותף של רב המכר "הגורואים של השוק: אסטרטגיות השקעה במניות לשימושכם מהטובים ביותר בוול-סטריט"