האוצר לבנק האירופאי להשקעות: הצטרף למימון התחנות הסולאריות באשלים

מבחינת משרד האוצר, שילובו של הבנק האירופאי EIB עשוי להוזיל בצורה משמעותית את עלויות המימון לפרויקט באופן שיוזיל את ההצעות במכרז, לנוכח שיעורי הריבית הנמוכים שיכול הבנק להציע

הבנק האירופאי להשקעות EIB עשוי להשתלב במימון הקמת התחנות הסולאריות באשלים, כך גילה היום (ד') סגן החשב הכללי ויו"ר ועדת המכרזים לפרויקט, אבי דור, בכנס במלון "שרתון מוריה", בו הוצגו השינויים האחרונים במכרז. מועד הגשת ההצעות למכרז נקבע לתחילת דצמבר, אולם לפי הערכות הגשת ההצעות תידחה לרבעון הראשון של 2010.

על מנת לעודד את החברות הבינלאומיות להישאר במכרז, ולאור צמצום הצפוי במספר המציעים, עליו דווח ב"גלובס", באוצר הוחלט לפנות בבקשה רשמית להנהלת הבנק האירופאי EIB לקבלת מימון בנקאי מסובסד לטווח ארוך לקונסורציום הזוכים בפרויקטים אלו.
המימון אמור להינתן מתוך תקציב הבנק המיועד לענפי אנרגיות מתחדשות לשנת הכספים 2010. יצוין כי עד כה התרכז בנק האירופאי בישראל במימון זר למתקני ההתפלה בלבד, וטרם נכנס לתחומים נוספים.

במידה והמגעים בין משרד האוצר ל-EIB יבשילו להסכם, הכוונה היא שהמימון יועמד לזוכים בפרויקטים הסולאריים בנגב עוד במהלך שנת 2010. מבחינת משרד האוצר שילובו של הבנק האירופאי EIB עשוי להוזיל בצורה משמעותית את עלויות המימון לפרויקט באופן שיוזיל את ההצעות במכרז. זאת לנוכח שיעורי הריבית הנמוכים שיכול הבנק להציע ביחס לבנקים המסחריים.

הבנק האירופאי להשקעות הסכים עד כה להעמיד מימון לטווח ארוך בפרויקט ההתפלה בחדרה. לאחרונה הודיע הבנק כי ישתתף במחצית המימון (50%) של פרויקט ההתפלה באשדוד (100 מיליון קוב), שהיקפו נאמד ב-1.5 מיליארד שקל, ובמימון פרויקט מתקן ההתפלה בשורק (150 מיליון קוב) שהיקפו נאמד ב-2 מיליארד שקל.

כפי שפורסם ב"גלובס", לפחות שתי קבוצות המתמודדות כיום במכרזים להקמת תחנות הכוח התרמו-סולאריות באשלים, בהיקף של 700-800 מיליון דולר, עשויות לפרוש ממנו בקרוב. מדובר בקבוצה הכוללת את החברה לישראל (50%) וחברת האנרגיה הסולארית הקנדית Sky Power (50%), וקבוצה בראשות חברת EDF הצרפתית ושפיר הנדסה.

בנוסף, לקבוצות בראשות החברה לישראל ו-EDF שוררת חוסר וודאות גם לגבי התמודדותה של אורמת תעשיות במכרז. אורמת עברה את שלב המיון המוקדם, אך בינתיים אין לה הסכם עם שותף אסטרטגי בינלאומי. מאורמת נמסר בתגובה כי "אין שינויים בהכנות של החברה למכרז". לפי הערכות בענף הסולארי, מתוך 7 הקבוצות שעברו את שלב המיון המוקדם רק 3-4 קבוצות ייגשו למכרז הסופי.

המכרז, בשיטת B.O.T, כולל הקמה, תפעול ואחזקה של שתי תחנות הכוח התרמו-סולאריות שיוקמו באתר אשלים, שיהיו בעלות הספק מותקן של 90-110 מגוואט כל אחת (220 מגוואט בסך הכול) ויהוו את תחנות הכוח הסולאריות הראשונות מסוגן והגדולות ביותר בישראל. היקפו הכספי של המכרז, שהוא מהגדולים כיום בעולם, נאמד בכ-700-800 מיליון דולר.

את שלב המיון המוקדם לפרויקט עברו שבע קבוצות: שיכון ובינוי, סולל ובייטמן ליטוויין; קבוצת משותפת לדור אלון, מנרב, סולאר-מילניום ואלסטום; קבוצה משותפת לכלל אנרגיה ואבנגואה; חברת הסולאר הישראלית לוז2, שניגשה יחד עם סולאר-פאואר האמריקנית ודלקיה (זרוע האנרגיה של ואוליה הצרפתית); שפיר הנדסה ו-EDF; אורמת l; ו-ICG מקבוצת החברה לישראל, שניגשה עם Sky Power הקנדית.