סנאט אוניברסיטת ת"א אישר את בחירתו של יוסף קלפטר כנשיא

ההצבעה על בחירת נשיא חדש הייתה סוערת, לאור המחאות על מהלכיה של ליאורה מרידור, יו"ר הוועד המנהל - בהם הדחת נשיא האוניברסיטה, פרופ' צבי גליל, ומכירת תיק ההשקעות של האוניברסיטה בניגוד להמלצות

הדרמה באוניברסיטת תל-אביב הגיעה הערב (ד') לשיאה, כשהסנאט הצביע על מינוי פרופ' יוסף קלפטר לנשיא האוניברסיטה: 213 בעד, 24 נגד, 21 נמנעים ו-2 פתקים לבנים. מאוחר יותר הערב יצביע גם הוועד המנהל, בראשות ד"ר ליאורה מרידור, על המינוי.

צעקות פתחו את ישיבת הסנאט הדרמטית לפני כחצי שעה באוניברסיטת ת"א על בחירתו של המועמד לנשיאות, פרופ' יוסי קלפטר. אחד מחברי הסנאט צעק ליו"ר הסנאט ורקטור האונברסיטה: "לא נהיה חותמת גומי של הוועד המנהל". בהמשך נדחתה הצעה לדחות את ההצבעה היום. כעת מתקיימת ההצבעה בסנאט.

הדרמה הערב נסבה סביב מאבקי כוח באוניברסיטה בין מרידור והוועד המנהל לבין הסנאט, חבר הנאמנים וכן חברי הסגל האקדמי הבכיר. האחרונים מוחים על התנהלותה של מרידור וטוענים שהובילה מהלכים שנויים במחלוקת, ביניהם הדחת נשיא האוניברסיטה, פרופ' צבי גליל ומכירת תיק ההשקעות של האוניברסיטה בניגוד להמלצת חברי ועדת ההשקעות.

אתמול (ג') הודיע מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, כי הוא מתכוון להעמיק את בדיקתו בפרשת ההדחה של גליל ומעורבותם של אנשי העסקים בוועד המנהל של האוניברסיטה. לינדנשטראוס גם מתכוון לבחון את מכרז המעונות של האוניברסיטה ואת מעורבותו במכרז של אלפרד אקירוב, חבר הוועד המנהל ובעל חברת הנדל"ן אלרוב.

על-פי ההערכות, הדיון בסנאט הערב צפוי להיות סוער משום שכמה מחבריו ינסו למחות נגד הוועד המנהל על-ידי הצבעה נגד מועמדותו של פרופ' קלפטר לתפקיד. עם זאת, גם אם יצביע הסנאט ברוב רגיל נגד קלפטר, יוכל הוועד המנהל לאשר את בחירתו ברוב מיוחד של שני שלישים מחבריו (כשמונה נציגים). הוועד המנהל צפוי לאשר את בחירתו של קלפטר, מאחר שרבים מחבריו היו חברים בוועדת האיתור שהמליצה עליו לתפקיד.

במקביל, מוביל בימים האחרונים יו"ר חבר הנאמנים, בובי גולדברג, מהלך להדחת מרידור מראשות הוועד המנהל. גולדברג הגיע ביממה האחרונה לישראל ואמור להיפגש עם מרידור כדי ללבן את העניינים. ערב נחיתתו הוציא גולדברג מכתב לחברי חבר הנאמנים ובו הוא קורא להם להביע את תמיכתם בהדחת מרידור. במכתב הוא מציין כי מרידור והוועד לא שיתפו את חבר הנאמנים במכירת תיק ההשקעות ולא התייעצו עמו על הדחת הנשיא הקודם.

הערב, מקווים קברניטי האוניברסיטה שפרופ' קלפטר ייבחר לנשיא כדי להשקיט את המערכת, אבל לא בטוח שזה יעזור. "זה שיהיה נשיא חדש לא אומר שהכל יתנהל על מי מנוחות", אומר פרופ' מוניץ בן ציון, יו"ר הסגל האקדמי הבכיר. "יש מתח בין חבר הנאמנים והסנאט לבין הוועד המנהל ולא נראה לי שזה ייפתר".

לדברי יו"ר הוועדה לתכנון ותקצוב, פרופ' מנואל טרכטנברג, "חייבים לתת לנשיא להיכנס לתפקיד בהקדם כי האוניברסיטה במצב משברי". טרכטנברג התייחס גם לדרישות לשינוי חוקת האוניברסיטה ואמר: "אני מוכן לשמוע ולבחון השגות בנושא, אבל צריך לבחון קודם את ההשלכות של כל מהלך".

ד"ר ליאורה מרידור, יו"ר הוועד המנהל של אוניברסיטת תל אביב ומי שעמדה בראש וועדת האיתור לבחירת מועמד לנשיא חדש לאוניברסיטה, ברכה על החלטת סנאט האוניברסיטה לאשר ברוב גדול את המלצת ועדת האיתור המיוחדת למנות את פרופ' יוסף קלפטר לנשיא.

מרידור ציינה כי פרופ' קלפטר הינו מינוי מצויין והוא עתיד להוביל את האוניברסיטה לדרך חדשה שתאופיין במנהיגות ניהולית-אקדמית משובחת. לדבריה, בחירתו של פרופ' קלפטר על ידי אנשי הסגל מבהירה כי חברי הסגל משוועים כעת לדרך מנהיגותית חדשה, אשר תוביל את המוסד האקדמי הגדול בישראל בתקופה מאתגרת כלכלית זו.

"על פרופ' קלפטר מוטלת כעת החובה לאחד סביבו את כלל הגופים הרוצים בטובתה של האוניברסיטה ולדאוג כי אלה יפעלו יחד עימו, להצעיד את האוניברסיטה למקומה ההולם. בטוחני כי לפרופ' קלפטר יש החזון, היכולות הנידרשות והאישיות המתאימה להצליח במשימת החשובה: קביעת פניה של אוניברסיטת תל אביב לעשור הקרוב", אמרה ד"ר מרידור.