ורמוס מסמן את היעד הבא: אלרן השקעות של משפחת דנקנר

בעלי השליטה בחברת ההשקעות מחזיקים ביותר ממחצית האג"ח שהונפקו על ידה, ומתמהמהים באישור הסדר החוב ■ "תקופה של 7 חודשים הינה מעבר לכל זמן סביר", זועמים בפסגות, ומאיימים: "נפעל בכל האמצעים"

לאחר שמיצב את עצמו כראש החץ של הגופים המוסדיים במאבקם להסדר חוב באפריקה ישראל - תוך שהוא איננו מהסס להתייצב מול בעל השליטה בחברה לב לבייב - מסמן רועי ורמוס, מנכ"ל בית ההשקעות פסגות, את היעד הבא: חברת ההשקעות אלרן , המונהגת בידי דורי וגדי דנקנר.

היקף החוב של אלרן למחזיקי האג"ח (המיוצגים על ידי משרד עורכי הדין קליר-בנימיני) עומד על כ-123 מיליון שקל בשתי סדרות שהמסחר בהן הושעה בחודש שעבר.

פסגות מזמנת אסיפת אג"ח

לידי "גלובס" הגיע מכתב שנשלח לאלרן על ידי פסגות, באמצעות עו"ד יואב כספי ממשרד גזית-רוטנברג, ובו דרישה להציג את הסדר החוב של החברה ולזמן אסיפת אג"ח לאישור ההסדר על פי סעיף 350 לחוק החברות. מהמכתב עולה שאלרן מעכבת את הוצאתו לפועל של הסדר החוב, למרות שבית המשפט נענה לבקשת החברה לכינוס אסיפות מחזיקי אג"ח לצורך אישורו עוד בחודש מארס השנה. "החברה פועלת במטרה לדחות פעם אחר פעם את התשלומים שעליה לשלם למחזיקי האג"ח", נטען במכתב.

אלרן השקעות פועלת בארבעה תחומים עיקריים: נדל"ן (באמצעות חברת הבת אלרן נדל"ן), תיירות, תקשורת (28.3% בחברת הלוויין הרומנית DTH) וקמעונאות (רשת פארמים בשם "ניו-לייף" ברומניה). כל פעילויות החברה מפסידות, וחלקן סובלות מגירעון בהון העצמי. היקף החובות של רשת "ניו-לייף" לספקים ולבנקים עומד על כ-34 מיליון שקל, ובחודש שעבר החליט דירקטוריון אלרן לבקש מביהמ"ש ברומניה למנות לרשת מפרק.

הערת "עסק חי"

לדוחות האחרונים של אלרן צירפו רואי החשבון הערת "עסק חי", לאחר שהחברה הפסידה ברבעון השני 25 מיליון שקל והגירעון בהון העצמי שלה הגיע ל-237.6 מיליון שקל. לחברה התחייבויות שוטפות של 232.5 מיליון שקל, והתחייבויות לזמן ארוך של 21.5 מיליון שקל. החברה לא שילמה למחזיקי האג"ח את התשלומים המגיעים להם מאז מארס, והיא גם אינה עומדת בהתניות פיננסיות שקבעו לה הבנקים המלווים.

כל זה לא מפריע לבעלי השליטה באלרן למשוך מקופתה שכר נאה: דורי דנקנר, בנו של שמואל דנקנר, המשמש יו"ר משותף בחברה, נהנה בשנת 2008 ממשכורת של 1.6 מיליון שקל (132 אלף שקל בחודש), ובן דודו, גדי דנקנר, אחיו של דני דנקנר ובנו של אברהם דנקנר ז"ל, המשמש כיו"ר משותף וכמנכ"ל החברה, נהנה ממשכורת של 2.2 מיליון שקל (180 אלף שקל בחודש). במסגרת הלחץ של המוסדיים ורצון החברה לצמצם את הוצאותיה קוצץ שכרם של השניים ב-35% מאז אוקטובר 2008.

נראה כי אחת הסיבות להיעדר הלחץ ההולם את המצב מצד מחזיקי האג"ח של אלרן, נוגעת לכך שמשפחת דנקנר, בעלת השליטה באלרן השקעות, מחזיקה בעצמה ב-58.1% מסדרות האג"ח, וכך בחודשים האחרונים עברה פעם אחר פעם ברוב קולות החלטה לדחות את התשלום למחזיקי האג"ח.

אולם אם עד כה הועברה ביקורת הססנית על התנהלותם של הדנקנרים, הפעם רומזים בפסגות שלא יהססו לנקוט באמצעים חריפים נגד החברה: "תקופה של 7 חודשים הינה מעל ומעבר לכל זמן סביר הנדרש להשלמת ההליכים", נכתב במכתב. "מרשינו הנחו אותנו לפעול בכל האמצעים החוקיים העומדים לרשותם, על מנת להביא למיצוי זכויותיהם כפי שמוקנות להם כמחזיקי אג"ח של החברה במטרה להיפרע את חובות החברה למרשינו".

לסיכום כותב עו"ד כספי: "מרשינו מבקשים איפוא, כי האסיפות יכונסו בדחיפות וללא כל שיהוי נוסף, וכי זמן מספיק טרם כינוסן יונח על שולחנם של מחזיקי איגרות החוב נוסח סופי של ההסדר אותו מציעה להם החברה".