הצעת חוק נגד אפליה בכניסה למועדונים עברה בקריאה טרומית

את הצעת חוק איסור אפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות בידור ומקומות ציבוריים הגישו חה"כ שלי יחימוביץ' ושלמה מולה ■ החוק יאסור את המנהג של אי-הכנסה למועדונים של מי שאינו מוצא חן בעיני הסלקטורים

התקבלה פה-אחד בקריאה טרומית הצעת חוק נגד אפליה בכניסה למועדונים. ההצעה אמורה לסתום פרצות בחוק בכך שתאסור מנהג של אי-הכנסה למועדון של מי שאינו מוצא חן בעיני הסלקטורים, ותחייב הכנסה למועדון על-פי התור.

את הצעת חוק איסור אפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות בידור ומקומות ציבוריים (תיקון אפליה) הגישו חברי הכנסת שלי יחימוביץ' (עבודה) ושלמה מולה (קדימה).

הממשלה תמכה בהצעה, בין השאר, בעקבות התגייסותו של מוטי וודג'ה, שהוא וחברו אריה שוורץ היו קורבן לסלקציה וארגנו את ההפגנה במועדון הגלינה בנמל תל-אביב.

וודג'ה שיגר מכתב אישי לשרים, ובו כתב: "...משפחתי עברה תלאות רבות, ולנגד עינינו עמדה כל הזמן הכמיהה להגיע לארץ ישראל. הרבה עבר עליי מאז: השתלבתי בחברה הישראלית באופן מוחלט, בצבא שירתתי כלוחם בסיירת מטכ"ל במשך 4 שנים, סיימתי לימודי כלכלה וראיית חשבון באוניברסיטת בר-אילן, אני עובד כרואה חשבון במשרד רואי חשבון הגדול ביותר בישראל, ארנסט אנד יאנג קוסט פורר גבאי את קסירר, ומפרנס בכבוד את עצמי, את בת-זוגי ואת אמי האלמנה... שמי מוטי וודג'ה, אני אתיופי, אני שחור, והכי חשוב אני גאה מאוד להיות שחור, ואף אחד לא יגרום לי להרגיש אדם נחות משום סיבה, אך עם זאת כולנו חייבים לעמוד ולהגיד 'גזענות - לא במדינה שלנו'".

ח"כ יחימוביץ' מסרה: "התופעה הגזענית של סלקציה בפתח מקומות בידור, אשר בסופה נותרים כהי עור בחוץ ובהירי עור נכנסים בקלות פנימה - היא לא תופעה שמדינה דמוקרטית ושיוויונית יכולה לאפשר, והחוק הזה בא למגרה. הממשלה הקודמת לא תמכה בחוק, ואני מאמינה כי ההתגייסות הנחושה של מוטי ושל אריה, שחוו על בשרם את הגזענות הזו, השפיעה על השרים והביאה לתמיכה המבורכת בחוק".

ח"כ מולה מסר: "הכנסת אמרה 'לא לגזענות!'. מפניות ציבור רבות בנושא זה אנו יודעים כי מדובר בחלק מהשגרה הכואבת של עולים חדשים, מזרחיים, ערבים ועוד. הממשלה והכנסת הוכיחו היום כי גזענות אינה מקובלת, וכי מציאותם הקשה של מגזרים שונים בישראל הינו נושא חוצה מפלגות. נוצרה נורמה שבה אם מגיעים למקום בילוי מסוים בני קהילת יוצאי אתיופיה, 'סלקטור' מעמיד אותם בצד ומבקש מהם להמתין, בעוד אחרים נכנסים לפניהם. תקוותם של רבים היא שהאורחים הממתינים יתייאשו ויחזרו לביתם. לא ייתכן כי במדינת ישראל ינהגו בגזענות באופן כה גלוי ורווח. הדבר מזכיר תקופות אחרות של משטרים אפלים".