שלמה מעוז: "יש סימנים ברורים לכך שהטירוף השתלט על ענף הנדל"ן"

הכלכלן הראשי של אקסלנס נשואה לבלומברג: "מחירי הדירות יירדו מאמצע 2010 - במידה רבה בעקבות תהליך העלאת הריבית שהחל על-ידי בנק ישראל" ■ אורי גרינפלד מפסגות: "המשכנתא תהפוך לנטל והמחירים יירדו"

"כשהטבות מס מתדלקות את פרמיות המחיר עבור הקרקע, יש לראות בכך סימן ברור שהטירוף השתלט על ענף הנדל"ן", כך צוטט אמש (ד') שלמה מעוז, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות אקסלנס-נשואה בסוכנות הידיעות "בלומברג". מעוז ייחס את הדברים לקבוצות הרכישה, הנהנות מהטבות מס שמאפשרות להן להציע מחירים גבוהים יותר עבור אדמות מנהל מקרקעי ישראל מקבלנים או מחברות נדל"ן.

מסקירה של סוכנות הידיעות האמריקנית על שוק הדיור המקומי עולה, כי מחירי הדיור עלו ברבעון השני של השנה ב-12.5% בהשוואה לרבעון המקביל. זהו שיעור העלייה הגבוה בעולם, אשר שני לו רק שיעור העלייה בשוויץ, שם עלו המחירים בקצב נמוך פי 2, בהסתמך על נתוני משרד התיווך הבריטי נייט פרנק.

מעוז צופה ירידה במחירי הדירות החל מאמצע השנה הבאה, במידה רבה בעקבות תהליך העלאת הריבית שהחל על-ידי בנק ישראל. הריבית, שהגיעה לשפל של 2% לפני שהועלתה ב-0.25%, אפשרה רכישת דירות להשקעה בתשואת שכר-דירה הגבוהה מעלויות המימון של המשכנתא. לדעת הכלכלן הראשי, "בנק ישראל החל להעלות את הריבית במטרה להילחם באינפלציה".

אורי גרינפלד, כלכלן בבית ההשקעות פסגות, מצוטט אף הוא בכתבה באומרו כי "המשכנתא תהפוך לנטל על הלווים" וכי "מחירי הדירות יירדו ב-2010, או לכל הפחות קצב רכישת הבתים יתמתן". כזכור, גם בבנק ישראל עצמו הוערך בתחילת החודש כי בטווח הארוך מחירי הדירות יירדו בשל עלויות מימון גבוהות יותר.

ב"בלומברג" מציינים כי ישראל מעולם לא התאפיינה ב"פריחת אשראי", שהביאה למפולת בשוקי נדל"ן אחרים, כמו בריטניה וארה"ב. שיעור ההון העצמי המקובל לרכישת דירה הוא 30% לפחות. הגידול ברכישת דירות מתחילת השנה (שעשוי להביא את הנתון השנתי לגבוה ביותר מזה 5 שנים לפחות), לצד מיעוט הקרקעות שהופשרו על-ידי המנהל ונקיטת מדיניות המוכרת אותן למרבה במחיר, תמכה בעליית המחירים בשוק.