מדינה שמית

אם יש פלשתינים ויהודים שמוכנים לקראות תיגר על הבדלנות - שיקומו ויאמרו דברם

האם יש פלסטינים שמוכנים להוקיע בפומבי את רעל ההסתה, הפנאטיות הדתית של השייח הפרובוקטור ראאד סאלח? האם יש פלסטינים שמוכנים להטיח בפרצופו של חאלד משעל, שקריאתו החוזרת לשחרור "כל האדמה הכבושה מהנהר עד הים", ממשיכה רצף אנטישמי מעוות של חאג' אמין אל חוסייני ויאסר ערפאת, וגוררת את הסכסוך לסף העשור התשיעי?

האם יש פלסטינים שמוכנים לחיות במדינה חדשה משותפת, בין הנהר לים, עם חמישה מיליון ורבע יהודים החיים בישראל? האם יש פלסטינים שמוכנים ברצינות לאמץ פתרון מדיני של מדינת "כל אזרחיה" על בסיס פדרטיבי או קנטוני? האם יש פלסטינים שמוכנים לוותר על התביעה לזכות השיבה?

האם יש פלסטינים שמוכנים לתמוך בהפרדה מוחלטת בין דת למדינה, להיות אזרחי מדינה חילונית, ליברלית, שבה, כל אזרח, יהודי, ערבי, גבר או אישה, נהנים, מתוקף חקיקה ובמציאות, מזכויות אדם ואזרח שוות? האם יש פלסטינים שמוכנים לקבל מרות של הפרדת רשויות, שלטון החוק, עיתונות חופשית, וסובלנות דתית ותרבותית?

האם יש פלסטינים שמוכנים להתגייס לצבא משותף? האם יש פלסטינים שמוכנים להפנות עורף לעבר, להתפייס עם היהודים, לבנות אתם תוכן מדיני חדש ונועז, מדינת איכות וסגולה, חילונית ודמוקרטית, בין הנהר לים? שווייץ וסינגפור של המזה"ת, במקום עזה וסומליה?

האם יש יהודים בישראל שמוכנים לוותר על 'מדינת היהודים'? האם יש יהודים שמוכנים להמיר את הצ'רטר של התנועה הציונית מתפיסה של ריבונות יהודית בלעדית על חלק מא"י לתפיסה של ריבונות משותפת עם הפלסטינים על כל שטחי א"י? האם יש יהודים שמוכנים להמיר תוכניות חלוקה למיניהן בשיתוף מלא עם הפלסטינים בשלטון? האם יש יהודים שמוכנים להחליף את מגילת העצמאות במגילת ההתפייסות? האם יש יהודים שמוכנים לוותר על חוק השבות?

האם יש יהודים שמאמינים בהיתכנות של מדינה משותפת שלא תגלוש למלחמות אזרחים? האם יש יהודים שמוכנים לאמץ חוקה השוללת הקמת מפלגות אתניות ודתיות? האם יש יהודים שמוכנים לקבל שר ביטחון ערבי המכהן תחת ראש ממשלה יהודי, ולהיפך? האם יש יהודים שמוכנים לשלב כוחות עם פלסטינים חילונים ונאורים במאבק משותף בפנאטיות הדתית והלאומנית בשתי הקהילות?

האם יש יהודים שמוכנים לאמץ את השפה הערבית כשפת חובה בבתי-הספר לצד הלשון העברית ולפני השפה האנגלית? אם יש פלסטינים ויהודים שמוכנים לקרוא תיגר על התביעה לבלעדיות ולבדלנות של כל אחת משתי התנועות הלאומיות ועל הפונדמנטליזם הדתי שמפעפע בהן, שמוכנים להמיר את חוק השבות ואת התביעה לזכות השיבה בחוקי הגירה על בסיס הישגי ולא שיוכי, ושמוכנים לשקול הקמת מדינה שמית, יהודית-פלסטינית חילונית, דמוקרטית, ליברלית, סובלנית ושוויונית בין הנהר לים, שיקומו ויאמרו את דברם. *

הכותב הוא יו"ר כלמוביל ישראל