הגולם שקם על יוצרו

הנטבוק פרץ למיינסטרים מוקדם מהצפוי. הצרכן נהנה, היצרנים עוד עלולים להצטער

דרמה גדולה התחוללה השבוע בעולם המחשוב. נתוני חברת המחקר גרטנר על מכירות המחשבים האישיים לרבעון השלישי העמידו את acer, יצרנית בגודל בינוני של מחשבים אישיים, כמחזיקה בנתח השוק השני בגודלו בעולם - 15% ממכירות המחשבים האישיים בעולם, זינוק של 26% לעומת הרבעון השלישי של 2008.

על-פי הערכות גרטנר, 285 מיליון מחשבים אישיים צפויים להימכר השנה.

ההצלחה של acer הגיעה על בסיס נתון מעניין שפחות בלט: המחיר הממוצע למחשב ירד ברבעון השלישי בכ-20% לעומת הרבעון המקביל.

הסיבה היא הכוכב האמיתי של הרבעון - Acer Aspire One - גרסת ה-Netbook המוצלחת של יצרנית המחשבים, שמספקת יותר זמן סוללה במחיר נמוך. כך, גרסה מוצלחת של מחשב לא יקר, מתודלקת באווירת מיתון כלכלי, כבשה את טבלאות הביצועים של שוק המחשוב.

בגרטנר הכריזו כבר באפריל כי 2009 תהיה "שנת המיני-נטבוקים". למרות ההכרזה, האנליסטים לא ראו לנגד עיניהם צמיחה של 120% השנה, ל-25 מיליון יחידות, וכ-37 מיליון ב-2010, כפי שתיקנו לאחרונה כלפי מעלה בגרטנר.

"נתח השוק של הנטבוקים משוק המחשבים הניידים ישתווה לשאר המחשבים מהר מהצפוי", טענו.

אז מה אנחנו יודעים על עולם המחשבים החדשים שפתאום הפך לדומיננטי? עד כמה שונה הנטבוק מטלפון חכם דור שלישי ומעלה? איפה מתחיל הסלולרי האינטרנטי ונגמר המחשב הנייד? ומה כדאי לקנות? קשה לענות.

עבור צרכני המחשבים האישיים זו תקופה טובה. ייתכן שהמעניינת ביותר בשוק המחשוב מאז תחילת שנות ה-80 עת החלו להתחרות תואמי IBM במחשבי אפל.

מעולם לא היו 500 דולר שווים כל-כך הרבה בשוק המחשוב האישי.

אולם עבור הספקים, יכול להיות שמדובר בקטסטרופה. עזבו לרגע את ספקיות המחשוב עצמן. תחשבו על ספקי הדיסקים (CDs), שלא קיימים ברוב הנטבוקים, על מפתחי התוכנות שלא מעניינות אף אחד כשיש מסך קטן וחיבור אינטרנט מהיר וזמין, על מיקרוסופט שתימצא מולה תחרות ישירה באנדרואיד של גוגל או על אינטל, שה-Atom שלה יגלה פתאום את קוואלקום, TI, מארוול ואחרות גונבות נתח שוק.

האם החברות שהובילו בבטחה את שוק המחשוב המסורתי היו מוכנות להמהפכה שתגיע כל-כך מהר? שוק המחשוב חי על מרווחים נמוכים בצד החומרה, והרבה שיתופי-פעולה שחותכים ברווח מצד התוכנה.

אם 2009 הייתה השנה של הנטבוקים, ב-2010 נראה כיצד ההשפעה שלהם משנה את מאזן הכוחות של עולם המחשוב. הפריצה של acer ברבעון האחרון היא רק ההתחלה.