ויצמן שירי: "אני מאוד מוכשר; עד היום שילמתי כל מה שצריך"

תשואה 10 אולי תתקשה לעמוד בהתחייבויותיה, אך בעל השליטה שהוא גם מנכ"ל מפלגת העבודה, בטוח ביכולותיו, וזועם על המוסדיים: "אני אכתוב מכתב נגדם, לבדוק איפה הם פיזרו את כספי החוסכים, לפני שהם באים בטענות כקוזאק נגזל"

תשואה 10 היא עוד אחת מאותן חברת נדל"ן הקטנות שניצלו את תקופת הגאות בבורסה לפני שנים ספורות. היא גייסה קרוב ל-90 מיליון שקל בהנפקת שתי סדרות אג"ח, אחת מהן להמרה.

המשבר לא פסח על החברה של יונה שמש וקרובו, חבר הכנסת לשעבר ויצמן שירי (מפלגת העבודה). תשואה 10 נסחרת בשווי של 23 מיליון שקל, ומצבה הפיננסי נמצא במגמת הרעה מתמשכת, כשאת הרבעונים האחרונים היא מסכמת עם שורה תחתונה שלילית והון עצמי מצומצם ביחס להתחייבויותיה.

החששות להמשך מימון פעילותה השוטפת של תשואה 10 באו לידי ביטוי כבר בדוחות המחצית, בהם ציינה החברה כי לה "מקורות תזרימיים שוטפים בהיקף מצומצם, ומנגד שימושים צפויים הגבוהים בהרבה מהמקורות".

רואי החשבון שלה הוסיפו כי "פירעון התחייבויותיה של החברה ומימון פעילותה השוטפת מותנים בהתממשות פעולותיה המתוכננות של הנהלת החברה, לרבות הסכמות עם צדדים שלישיים, אשר אינן בשליטתה המלאה של החברה".

את יוני 2009 סיכמה תשואה 10 עם הון עצמי של 5.5 מיליון שקל, הון חוזר שלילי של 13 מיליון שקל והפסד של כ-8.7 מיליון שקל.

לצד המצב הפיננסי העגום, כהונתו של שירי כמנכ"ל מפלגת העבודה, במקביל לתפקידיו כמנכ"ל ויו"ר תשואה 10 ותנאי השכר שלו בחברה, עוררו עליו לאחרונה ביקורת שגברה בעקבות הסכם עליו חתמה תשואה 10 בתחילת החודש לרכישת נכס ברמת השרון מידי בעל השליטה, יונה שמש, תמורת כ-9.7 מיליון שקל.

שירי: "ההתנהלות של הלמן - בושה"

בעקבות כל אלו פנה בית ההשקעות הלמן אלדובי, באמצעות משרד עורכי הדין ארנון שגב, בבקשה לקבלת הסברים על התנהלות החברה. בהלמן אלדובי, המחזיק באג"ח של תשואה 10 בקרן הנאמנות שלו High Yield, טענו בין היתר כי מהדוחות הכספיים למחצית השנה עולה תמונה קשה לגבי "יכולתה (או למעשה חוסר יכולתה) של החברה לפרוע את התחייבויותיה כלפי מחזיקי האג"ח".

עוד ציינו במכתב כי "במצב דברים זה, בו פניה של החברה למימוש נכסים, פריסת חובות ונטילת מימון נוסף על מנת שתוכל לעמוד בהתחייבויותיה, יש לצפות כי החברה תחיל על עצמה כללים מחמירים של הוצאות, קיצוצים ושמרנות". בהלמן אלדובי מבקשים התייחסות לאישור עסקת בעלי העניין ברמת השרון והסברים לתנאי העסקתו של שירי.

שירי מצידו יוצא במתקפה נגד הלמן אלדובי: "צורת ההתנהלות הזו היא בושה וחרפה. אני מציע להם להיות יותר צנועים וזהירים כשהם אומרים אם אני מנהל טוב או רע. אני מציע שוועדת ההשקעות תבדוק איך הם השקיעו בכל מיני ניירות אחרים. עשיתי בדיקה ומתברר שהם מחזיקים בסך הכול פחות מ-300 אלף שקל, 3% מסדרה של אג"ח להמרה שהפירעון שלה הוא ב-2014. היום נסחרים בה כ-21 מיליון שקל, לאחר רכישות שביצעה החברה. זה שווה את כל הכותרות? זה חוסר אחריות".

"נהיה פה המערב הפרוע"

ושירי ממשיך: "אני שמח שהרשות לניירות ערך קיבלה את המכתב. אני אכתוב מכתב נגדם (נגד הלמן אלדובי, א"ל), לבדוק איפה הם פיזרו את כספי החוסכים, לפני שהם באים בטענות כקוזאק נגזל. הם מתנהגים ככה כי אנחנו לא רוצים לקנות מהם את האג"ח. הם לא קנו אותה בהנפקה, אלא כשהיא הייתה שווה מתחת ל-20 אגורות וכשהכול היה בנפילה (עומדת כיום על כ-27 אגורות). אם מישהו רוצה לשאול שישאל, אבל לא בצורה כזו שהדבר מגיע לחברה רק אחרי שהוא מגיע לעיתונים. נהפך להיות פה כמו המערב הפרוע".

*ומה לגבי הטענות על כך שאתה לא מקדיש את מלוא זמנך ומרצך לענייני החברה?

"אני בן אדם מאוד מוכשר ואני מוצא את הזמן. עובדה שמצאת אותי עכשיו באמצע יום העבודה במשרדי החברה. התפקיד שלי במפלגה לא גוזל אפילו 10% מזמני. אני לא מתעסק בפוליטיקה היום-יומית, אלא בנושא הכלכלי נטו. אני נמצא פעם בשבועיים בבית ברל ביום שישי. לקחתי את המפלגה ממצב של פשיטת רגל והגעתי להבנה עם ארגוני העובדים".

*מה בעניין עסקת רכישת הנכס ברמת השרון?

"באנו בכוונה טובה, לעשות עסקה כדי לחזק את מבנה ההון של החברה. יצאה אווירה שמישהו מרוקן את החברה, אז תודה רבה. זה שטויות. העסקה הייתה מוסיפה הרבה כוח לחברה. יכול להיות שעסקה כזו עוברת את כל התהליכים בלי לתת לה שווי שמאי? מישהו ראה את החוזה? אם היו בודקים, אולי היו רואים שבעלי המניות ובעלי העניין אולי לא רצו לקבל אגורה, אלא הקצאת מניות. יש קמפיין של כותרות ואף אחד לא בודק".

*ומה לגבי תנאי השכר שלך?

"אני מקבל 60 אלף שקל כנגד חשבונית מס. זה בין תנאי השכר הנמוכים ביותר למנהלים בחברות הציבוריות".

*באופן כללי, מה מצב החברה והאם היא תתקשה לעמוד בהתחייבויותיה?

"תשואה 10 היא לא חברה ממונפת, ואין לה חובות לבנקים. כנגד שני נכסים שנמכרו, בשנה הקרובה ייכנסו אליה כל הכספים ולא יהיה שקל חוב לבנקים. אנחנו עושים דיאטה חריפה ולא יישארו בחברה כמעט נכסים. עד היום שילמתי כל מה שצריך. אני יודע מה צריך לעשות ולא מתרגש מהכותרות. היתרון ברקע הפוליטי שלי הוא שאני לא מתרגש כשכותבים על מצב שקרי".