מנכ"ל אגוד: "זוג צעיר לא צריך לחשוש מהתנפצות בועה או ירידת מחירים"

חיים פרייליכמן בראיון לגלובס נדל"ן: "בנדל"ן תמיד יש עלייה ואחר כך ירידה. לא מאמין שיהיה שקע בגרף - לכל היותר תהיה התאמת מחירים" ■ "הדיבורים על עודף בדירות להשקעה יצאו מפרופורציות"

"צריך להבין שאי אפשר לדבר במונחים של סטטיסטיקה כוללת ברמה הארצית. חבל שמטעים את האזרח הפשוט. הכל צריך להיעשות פרטנית - צריך לנתח כל החלטה לפי האזור, השכונה והדירה. זוג צעיר שרואה דירה שמתאימה לו ושהמחיר סביר, שלא יחשוש מירידת מחירים או מהתנפצות בועה ושיקבל החלטה ארוכת טווח".

כך אומר חיים פרייליכמן, מנכ"ל בנק אגוד ב-3 השנים האחרונות ולפני כן מנכ"ל בנק טפחות ובנק אדנים, בראיון למוסף הנדל"ן של "גלובס". בתוך שטף הכותרות שמייצר לאחרונה ענף הנדל"ן למגורים, קולם של הבנקאים כמעט ואינו נשמע. אלה שמתדלקים את העליות - עם הריבית הנמוכה שהם מספקים ליזמים ולנוטלי המשכנתאות, לא רוצים לשפוך עוד שמן למדורה, אבל גם לא להיות אלה ששופכים מים צוננים שעשויים להרוס את החגיגות.

גלובס: גם אם המחירים, ברמה ארצית, אכן צפויים לרדת?

פרייליכמן: "בנדל"ן תמיד יש עלייה ואחר כך ירידה, וזה יהיה גם עכשיו. אבל האם נראה שקע בגרף? אני לא מאמין. לכל היותר תהיה התאמת מחירים. דירה באזור מסוים ומסוג מסוים תתאים את עצמה, מה שגם קרה לפני שנה כשפרץ המשבר הכלכלי. בסופו של דבר, אין מלאי גדול של דירות והדיבורים על עודף בדירות להשקעה יצאו מפרופורציות. 15%-20% דירות של משקיעים זה לא אסון גדול וזה בטח לא ישנה את השוק.

"צריך גם לזכור עוד משהו: תמיד כשציפו לירידת מחירים, הגיעה בסוף עלייה בריבית או בחומרי הגלם שהשאירה את המחירים כמות שהם. היו בהיסטוריה פה ושם עצירות מחירים, אבל הירידה תמיד הייתה שולית. גם עכשיו אני לא מאמין שתהיה ירידה גדולה, אלא אם כן כמובן תגיע סביבה כלכלית עוינת ומיתון גדול".

שר השיכון מבטיח להציף את השוק בקרקעות ולהוריד מחירים.

"אי אפשר לייצר תשובה לביקושים על ידי הצפה בשוק של קרקע. גם בעיר כמו באר שבע אין קרקעות בפועל, וכל ההיצע על הנייר בלבד. לוקח המון זמן עד שזה הופך לדירות".

אתם כבנק מתדלקים את העליות במשכנתאות המאוד זולות.

"לא צריך לפחד לקחת היום משכנתא. הריבית אכן מייצרת אטרקטיביות גבוהה, אבל צריך גם להישמר. כמו שאנחנו בבנק בוחנים יכולת החזר לפי 4%-5%, גם נוטל המשכנתא צריך לחשוב כך, גם אם הוא משלם עכשיו 2%. אני גם מציע למי שלוקח משכנתא לקחת חלק בריבית צמודה של 3.5% (הריבית הממוצעת לטווח של 15 שנה). ככה הוא מפזר את הסיכון".

לפני כ-20 שנה היה פרייליכמן מראשוני הבנקאים שמימנו קבוצות רכישה. בהתחלה זה נבע מצורך - מאחר ובנק אדנים אותו הוא ניהל היה נתון במגבלת לווה בודד והעדיף קבוצות המפוזרות על פני רוכשים רבים. האם טרנד הקבוצות כיום מוגזם?

"אני מלווה קבוצות כבר יותר מ-20 שנה. אם זה מתנהל נכון ויש פיקוח ובקרה יש לזה יתרונות במחיר. פה ושם יהיו בעיות, אבל בסופו של דבר אתה בעל הקרקע ואם המימון מסודר תהיה לך דירה. הכי חשוב לבדוק היטב היטב מי מנהל ואיך זה מתארגן מבחינת הפיקוח והבקרה.

"מה שאני כן רואה זה עמלות מוגזמות. 3%-4%-5% עמלת מתווך זה סביר, אבל מארגן קבוצה שמבקש 10%-12% עמלה, ואני רואה דברים כאלה, זה בהחלט מוגזם".