בז"ן מזנקת בכ-8%: מעריכה שמרווח הזיקוק גבוה מ-7 ד' לחבית

הערכה זו גבוהה בצורה משמעותית מהמרווח המתפרסם ע"י "רויטרס" עבור דוגמת בית זיקוק בים התיכון אשר עומד על כ-1.6 דולר לחבית ■ בכל מקרה אומרת החברה כי המרווח המדווח של החברה לרבעון השלישי אינו צפוי להיות נמוך מן המרווח המנוטרל

חברת בז"ן מעריכה כי תציג בדוחותיה הכספיים לרבעון השלישי מרווח זיקוק מנוטרל הגבוה מ-7 דולר לחבית. בז"ן הודיעה היום לבורסה בדיווח מידי כי בהתבסס על נתונים המצטברים אצלה במהלך הכנת דוחותיה הכספיים לרבעון השלישי של שנת 2009, היא מעריכה כי מרווח הזיקוק שלה ברבעון השלישי, בניטרול השפעות שינויים בערך המלאי ושינויים בשווי ההוגן של נגזרים על מחירי הסחורות ("המרווח המנוטרל") שתציג בדוחות הכספיים, יעלה בצורה משמעותית על המרווח המתפרסם ע"י "רויטרס" עבור דוגמת בית זיקוק בים התיכון, בעל יכולת פיצוח נפט גולמי מסוג "אורל" שעומד ברבעון השלישי על 1.6 דולר לחבית בלבד.

בכל מקרה מדווחת החברה כי המרווח המדווח של החברה לרבעון השלישי של שנת 2009, אינו צפוי להיות נמוך מן המרווח המנוטרל.

יודגש כי ההערכות לעיל הינן בגדר אומדנים בלבד, שהינם בבחינת מידע צופה פני עתיד, שהתממשותו אינה וודאית, ואשר מבוססים בין היתר על הנתונים הנמצאים בידי החברה במועד הדיווח הנוכחי. הנתונים המצויים ברשות החברה הינם בחלקם בלתי סופיים, או חלקיים. איסוף הנתונים, בדיקתם ועיבודם טרם הושלמו והם טרם נסקרו על ידי רואי החשבון. לפיכך, ייתכן שהנתונים המפורטים בדוח זה, לרבות מרווחי הזיקוק של החברה ברבעון השלישי של שנת 2009 יהיו שונים מן האמור בדוח זה.

בז"ן הממוקמת במפרץ חיפה, היא בעלת בית הזיקוק הגדול בישראל. לבזן מערך מתקנים חדישים בעלי כושר זיקוק של כ - 9 מיליון טון נפט גולמי בשנה, וציון 7.4 במדד המורכבות של נלסון (Nelson Complexity Index), והיא מספקת מגוון מוצרים איכותיים לשימוש תעשייתי, לתחבורה, לצריכה פרטית, לחקלאות ולתשתיות.

בז"ן פעילה גם בתחום המוצרים הפולימרים (באמצעות חברת כרמל אולפינים בע"מ) ובתחום המוצרים הארומטים (באמצעות גדיב תעשיות פטרוכימיה בע"מ בבעלותה המלאה של החברה). בז"ן נסחרת בבורסה בתל אביב החל מחודש פברואר 2007.

האנליסט גיל דטנר מאקסלנס אומר בהתייחסות ראשונית לידיעה שפרסמה בז"ן כי היכולת של בז"ן להכות את המרווח ברבעון השלישי נובעת מכך שהמרווח המייצג מתייחס לנפט גלמי מסוג "אורל" הנחשב לנפט כבד, ובו ביצע בשנה האחרונה ארגון אופ"ק קיצוצים בתפוקה, מה שהעלה את מחירי הנפט הגלמי הכבד למחיר יקר יותר. לעומת זאת בז"ן מבצעת פעולות זיקוק גם בגלמים קלים ואיכותיים יותר בהם המרווח גדול יותר.

גל רייטר, אנליסטית כלל פיננסים ברוקראז' מעריכה כי בעקבות ההודעה המפתיעה, "אלמלא ההודעה, היינו מצפים שמגזר הזיקוק, במקרה הטוב, יציג איזון תפעולי ברבעון השלישי. בעקבות ההודעה, אנו צופים כי הרווח התפעולי המנוטרל של מגזר הזיקוק צפוי להיות גבוה מ- 50 מ' דולרלתוצאות הרבעון השלישי של החברה". וממליצה - קניה בסיכון גבוה, ומחיר יעד של 2.3 שקל למניה.