שקט, מצלמים: "גלובס" סוקר דגמים חדשים של מצלמות פוקט

שפע של דגמים מוצעים למי שמבקש לתעד את הפיקניק המשפחתי במצלמה קלת משקל וקטנת מימדים ■ "גלובס" סקר מספר דגמים חדשים של מצלמות פוקט - וחזר עם מסקנות

שוק הצילום עובר בשנתיים-שלוש האחרונות מיני-מהפכה, כאשר הטלפונים הסלולריים מציעים איכויות צילום גבוהות יותר. הסלולריים שיוצאים היום לשוק מגיעים בחלק מהמקרים עם מצלמות באיכות של 5 עד 8 מגה פיקסל, ובקרוב מאוד כבר נראה טלפונים עם 12 מגה פיקסל, ובעתיד הרחוק יותר גם עדשות איכותיות יותר עם זום אופטי.

ואולם, למרות שרובנו מחזיקים סלולרי המסוגל לצלם תמונות באיכות ראויה, אם לא יותר מזה, כאשר יוצאים לטיול או רוצים לצלם אירוע משפחתי - המצלמה הרגילה היא הבחירה המעודפת.

יבואני המצלמות בארץ טוענים כי הם לא מרגישים ירידה במכירות בעקבות ההשתפרות הטכנולוגית של המצלמות הסלולריות, כאשר לטענתם, רשתות האלקטרוניקה מרחיבות כל הזמן את מגוון הדגמים. אחת הסיבות לכך שכנראה הצרכנים הולכים לקנות מצלמה, היא התיאבון שהם מפתחים מיכולות הצילום שהסלולרי שלהם מציע, ואז הם הולכים לקנות את הדבר האמיתי במצלמת פוקט או דמוי SLR.

החידושים בשוק מצלמות הפוקט כוללים כרגע מספר יכולות שהתרגלנו לקבל בחלקן גם בסלולריים, כמו זיהוי חיוך המאפשר צילום רק כשהאובייקט מחייך, או זיהוי פנים לצורך חדות טובה יותר על האדם המופיע בתמונה.

יכולות אחרות כוללות שילוב של התקן GPS במצלמה לצורך זיהוי מיקום הצילום במחשב, ובעתיד הקרוב גם הטמעה של שני מסכים בתוך המצלמה: אחד מקדימה ואחד מאחורה, כאשר המסך השני הוא לצורך צילום עצמי. יכולת אחרת שנראה במצלמות של פוג'י היא צילום בתלת-מימד והדפסה של התמונה על נייר ייחודי.

צילום הווידיאו התפתח גם הוא, והיום אפשר למצוא איכויות צילום שמאפשרות הצגה של הסרטונים בצורה ברורה וחדה על מסך הטלוויזיה הגדול. למרות השיפור בתחום הזה והמעבר של המצלמות לצילום באיכות HD,

"מעט מאוד אנשים משתמשים במצלמת סטילס בתור מצלמת הווידיאו העיקרית שלהם", אומר משה דלג'ו, מנהל מוצר סוני בישפאר הום-טק. "הסיבה היא שהרגישות של מצלמות הסטילס עדיין לא דומה לזו שבמצלמות וידיאו. מצלמות הסטילס עדיין מצלמות קטע-קטע ולא מאפשרות חיבור ארוך של הסרטונים, כמו כן, הווידיאו במצלמות הסטילס לרוב לא מאפשר לבצע זום תוך כדי צילום, וברוב המצלמות מייצבי התמונה אינם מספקים איכות טובה".

קאסיו EXILIM EX-12 - דקה, יפה ועתירת תכונות

מצלמה דיגיטלית קסיו EXILIM EX-12 / צלם יחצ

רזולוציה: 12.1 מגה-פיקסל

זום אופטי: X3

מסך: 2.7 אינץ'

משקל: 113 גרם

מחיר: 1,600 שקל

מדובר במצלמת פוקט דקיקה בעובי של 1.5 ס"מ, קלת משקל, מעוצבת ויפה, ברזולוציה של 12 מגה פיקסל, זום אופטי צנוע X3 ומסך LCD של 2.7 אינץ'. בין החידושים - צילום וידיאו באיכות HD.

מגיע עם כרטיס זיכרון של 4 ג'יגה.

החברה שילבה במצלמה כמה תכונות חדשניות, כמו צילום מייק-אפ - שמאפשר לטשטש את קמטיו של האובייקט, העלאת סרטים ותמונות YouTube ומנוע EXILIM Engine 4.0 איכות תמונה משופרת במהירות גבוהה יותר.

עוד היא מבטיחה הפחתה של 30 אחוז בצריכת עוצמת סוללה, בהשוואה למנועי קסיו קודמים.

* עיצוב: כאמור, הדגם הזה מתאפיין במראה מצודד במיוחד. הוא דק מאוד (בחברה מבטיחים כי זו המצלמה הדקה בעולם), נכנס לכל כיס ונוח לאחיזה. מי שמכיר כבר את ממשקי קאסיו ינווט במצלמה במהירות, אך גם אחרים לא יתקשו לתפעל אותה. עם זאת, הכפתורים יחסית קטנים - כפי שצפוי במצלמה כה קטנה - וגם המעבר מצילום רגיל לווידיאו בתחילה מבלבל.

* ביצועים: המצלמה מגיבה במהירות ומשך הזמן בין ההדלקה לצילום קצר מאוד. גם המהירות של הפוקוס האוטומטי מוצלחת, ואפשר כמובן להפוך אותו לפוקוס ידני. החברה מבטיחה מנגנון משופר לסינון רעשים המאפשר תמונות באיכות מצוינת גם בעת צילום ברגישות גבוהה, והתמונות יצאו לרוב נקיות ונטולות רעש בצילום עם 400ISO, עם הצבעים חיים ועמוקים. צילום עם 800ISO הניב תוצאות פחות מוצלחות.

בחברה מתגאים בתכונה אחת במיוחד - צילום דינמי - המאפשרת ליצור מעין סרטון אנימציה. הרעיון חמוד מאוד, אך היישום מסורבל והתוצאות עדיין לא מושלמות. כדי ליצור את הסרטון אמורה המצלמה למחוק את הרקע שמאחורי האובייקט המצולם, והיא אינה מצליחה לעשות זאת באופן מושלם.

* חסרונות: גם למי שמוכן להסתפק במצלמת פוקט כדי לתעד את הופעת הסיום של הילד שלו בגן, זום X3 הוא קטן מדי. מעבר לזה, תמונות שצולמו בזום מלא אינן חדות מספיק. משך הזמן שחולף בין צילום לצילום מאכזב מעט ועומד על כ-3 שניות.

* מסך: איכותי וגדול יחסית למצלמה. מאפשר צפייה מוצלחת גם באור יום.

* וידיאו: התוצאות סבירות, אך לא הרבה יותר מזה, הסאונד מוצלח.

* בשורה התחתונה: מצלמה טובה, אך לא מצוינת. המחיר, לצד המראה ההיי-טקי המפתה, מעורר ציפיות גבוהות מאוד. לא היה מזיק זום גדול יותר.

סוני - DSC-W210 - המסך מוצלח, התמונה פחות

מצלמה דיגיטלית סוני DSC-W210 / צלם יחצ

רזולוציה: 12 מגה-פיקסל

מסך: 2.7 אינץ'

זום אופטי: X4

משקל: 143 גרם

מחיר: 1,300 שקל

דגם DSC-W210 של סוני כולל חיישן תמונה באיכות של 12 מגה פיקסל, מסך LCD בגודל 2.7 אינץ' ועדשת קרל זייס. מלבד זה, יש כאן גם זום אופטי כפול 4 וממשק פשוט שאמור להפוך את המצלמה הזו למתאימה ביותר לחובבי הטיולים שלא רוצים להשקיע הרבה מעבר ל-1,000 שקל.

* עיצוב: ה-W210 מיועדת לחובבי העיצוב והנוחות. הדגם מציע מראה קטן וקומפקטי, נכנס בקלות לכל כיס, ושוקל פחות מ-150 גרם.

העיצוב יחסית פשוט, אבל המראה הכסוף עדיין מספק שיק אלגנטי.

* ביצועים: בסוני יודעים לעצב את ממשקי המצלמות בצורה פשוטה וידידותית מאוד, כך שגם משתמשים שהתרגלו עד היום לצלם רק על הטלפון שלהם, מסתדרים עם המצלמה ועם ההגדרות שלה במהירות.

מלבד יכולות מוכרות כמו זיהוי חיוך וזיהוי מצבי צילום ביום ובלילה, אפשר לצלם גם בפורמט הרחב 16:9 להצגת התמונה על טלוויזיות או מסגרות דיגיטליות גדולות.

* מסך: יחסית גדול. איכות התמונה על המסך מוצלחת, עם צבעים חדים ודיוק שמאפשר לראות פגמים בתמונה, אם היו כאלה.

* חסרונות: הבעיה צצה דווקא במקום שלא ציפינו לו - איכות התמונה. תוצאות הצילום לא היו יותר מסבירות. במקומות סגורים, גם באור יום, התוצאות לא היו תמיד מחמיאות.

* וידיאו: בתחום הווידיאו התוצאות היו סבירות. במקום סגור התוצאות היו מגורענות מעט. רגישות המיקרופון אפשרה להקליט את הנוכחים ללא בעיה.

* מה עוד בערכה? כרטיס זיכרון של 2 ג'יגה.

* בשורה התחתונה: במחיר הזה ועם שלל יכולות החומרה הגבוהות של המצלמה הזו, היינו מצפים לקבל מחברה עתירת ידע ומוניטין כמו סוני תמונות יותר טובות ולא רק בינוניות.

Samsung WB550 - מהירה עם פלאש בינוני

מצלמה דיגיטלית סמסונג 550WB / צלם יחצ

רזולוציה: 12.2 מגה-פיקסל

זום אופטי: X10

מסך: 3 אינץ'

משקל: 225 גרם

מחיר: 1,875 שקל

פוקט ברזולוציה של 12.2 מגה פיקסל, זום אופטי 10X, זום דיגיטלי כפול 5, מסך LCD של 3 אינץ', עדשת שניידר רחבה (24 מ"מ), מייצבי תמונה אופטי ודיגיטלי, וידיאו HD, זיהוי פנים, ISO 3200, סוללת ליתיום נטענת, זיכרון פנימי 21 מגה והרחבה באמצעות כרטיס זיכרון מסוג SD. מדובר בדגם משופר של סמסונג WB500, אך למעשה השינוי היחיד כמעט הוא תוספת של חיבור HDMI.

אופציה נחמדה היא Smart Album, שמאפשרת למיין את התמונות הנצפות לפי תאריך יומי, שבועי, סוג הצילום ולפי צבעים.

* איכות וביצועים: המצלמה בולטת במהירות הצילום בין תמונה לתמונה. נציין לטובה את עדשת המצלמה הרחבה יחסית. עם זאת, איכות התמונות לא תמיד משקפת את הצבעים במציאות. עם זאת, לפעמים זמן העיבוד של המצלמה, בין אם בפעולות מסוימות ובין אם בטעינת הפלאש לאחר שימוש, ארוך ומציק במקצת.

הפלאש חזק מדי מדי בתמונות מקרוב (כמו פורטרטים, למשל) אך חלש מדי בצילום מטווח רחב ומשאיר פינות חשוכות מעט. גם המיקום שלו עלול להפריע כיוון שהוא קרוב מדי לאזור שבו מחזיקים את המצלמה ולעיתים האצבעות מסתירות אותו.

* וידיאו: המיקרופונים במצלמה רגישים מדי, כך שבזמן צילום וידיאו נקלט גם הרעש של תזוזת העדשה בעת הזום ופוגם בסאונד של הסרט. על אף בעיית המיקרופונים, איכות הווידיאו עצמה גבוהה ומספקת תמונה חדה.

עוד חיסרון במצלמה הוא מיקום המיקרופונים בצידי המצלמה, כך שבעת הצילום, הידיים האוחזות במצלמה חוסמות את פתיח המיקרופונים ופוגעות באיכות הצילום.

* מראה ועיצוב: העיצוב אינו מלהיב ופס האחיזה בקדמת המצלמה אמנם מסייע להחזיק אותה אך לא משתלב עם העיצוב הכולל.

דבר נוסף שמפריע בעת הצילום הוא גלגלת המצבים. בעוד שבמצלמות אחרות ניתן לסובב את הגלגלת באצבע אחת, כאן הדבר בעייתי ונדרשות שתי אצבעות לסיבובה. זאת אולי נשמעת בעיה קטנונית משהו, אך היא מעיבה על חוויית הצילום ומקשה לעיתים לתפקד כשאובייקט הצילום איננו סטטי לחלוטין ויש צורך בצילום מהיר שלו.

* שורה תחתונה: המצלמה של סמסונג יכולה להפתיע אתכם באיכויות הצילום שלה, אך מצד שני, העיצוב הכללי (כמו הגלגלת) ואיכות המיקרופונים עלולים קצת להציק.

מים שקטים חודרים עמוק

שתי מצלמות עמידות למים נשלחו למשימה בעומק (האויב), האחת של פוג'י והשנייה של אולימפוס. שתיהן לא יכולות להחליף את המצלמה העיקרית בבית, אך מנציחות באיכות לא רעה את הרגעים המשעשעים שלפעמים מקווים שאף אחד לא רואה

Olympus Mju-550WP

מצלמה דיגיטלית אולימפוס 550WP / צלם יחצ

רזולוציה: 10 מגה-פיקסל

זום אופטי: X3

מסך: 2.5 אינץ'

מחיר: 1,000 שקל

המצלמה מתאפיינת בגוף מתכת עמיד במים עד לעומק של 3 מטרים ורזולוציה של 10 מגה-פיקסל. היא מזהה אוטומטית חמישה ממצבי הצילום הנפוצים ביותר ומתאימה כינונים בהתאם. עוד היא מתאפיינת בטכנולוגיית זיהוי פנים - במים ומחוץ למים. תכונה נוספת: ייצוב תמונה כפול המפחית משמעותית טשטוש הנגרם ע"י זעזועי מצלמה. Perfect Shot Preview מאפשרת לצפות מראש באפקטים של כינונים שונים, כמו איזון לובן, לפני ביצוע צילום בשלג.

פונקציית Perfect Fix מתקנת עיניים אדומות ותאורה ישירות במצלמה.

* עיצוב: המצלמה נעימה למראה, והעובדה שהיא חסינה למים אינה מתבטאת במראה מסורבל או כבד. עם זאת, הממשק אינו מספיק אינטואיטיבי והמעבר לצילום בתוך המים אינו ידידותי.

* ביצועים: החיסרון הבולט ביותר במצלמה הוא האיטיות שלה - בתוך המים ומחוץ למים.

היא מגיבה לאט לאחר ההפעלה, מגיבה לאט ללחיצה על כפתור הצילום, והיא איטית במיוחד כשיש צורך בפלאש.

זמני התגובה שלה מחזירים אותנו כמה שנים אחורה, לתקופה שבה ידענו שצריך להתכונן כמה דקות מראש כדי להצליח לצלם מישהו שנמצא בתנועה. במילים אחרות, קשה לצלם בה ילדים.

עם זאת, איכות התמונות שצולמו מתחת למים מוצלחת יחסית, גם אם בשל התגובה האיטית נדרשו כמה וכמה ניסיונות כדי להצליח לצלם ילדים בתנועה, ובמיוחד כאשר התאורה לא היתה אופטימלית. הסוללה חלשה יחסית למאמץ הנדרש מן המצלמה כדי להפיק תמונות מוצלחות.

* וידיאו: צילום הווידיאו סביר, אך הסאונד יכול היה להיות מוצלח יותר.

* בשורה התחתונה: מצלמה מאכזבת שלחלוטין אינה יכולה לשמש כמצלמה עיקרית, אלא כמצלמת גיבוי. גם למי שנוהג לצלם הרבה מומלץ לקרוא היטב את ההוראות לפני השימוש הראשון, לא לסמוך על אינטואיציה ולא מומלץ להיתקע בלי מטען, שכן הסוללה אוזלת יחסית מהר.

פוג'י Z33

מצלמה דיגיטלית פוג'י Z33 / צלם יחצ

רזולוציה: 10 מגה-פיקסל

זום אופטי: X3

מסך: 2.7 אינץ'

מחיר: 1,200 שקל

מדובר בדגם חסין למים עד לעומק 3 מטר ובעל רגישות גבוהה - עד 1600 אסא. המצלמה מאופיינת בתכונה חדשה, SR - זיהוי תנאי צילום והתאמת העדשה והחשיפה אליהם להשגת תמונה אופטימלית טכנולוגיית זיהוי פנים ומייצב תמונה.

* עיצוב: מצלמה יפה שעיצובה אינו מסגיר את היותה חסינה למים.

נוחה מאוד לאחיזה ונוחה לא פחות לתפעול. מקשי התפעול ברורים ונוחים להקשה.

* ביצועים: המעבר בין צילום לצילום יחסית איטי, אך התגובה מרגע הלחיצה עד רגע הצילום יחסית מהירה ומאפשרת ללכוד את ההתרחשות רוב הפעמים ללא בעיה. העובדה שאין ייצוב תמונה אופטי מעט חסרה, אך התמונות המתקבלות יחסית מוצלחות והצבעים חדים.

מרגע ההדלקה עד רגע הצילום הראשון חולפות 2.2 שניות.

מפתיעה יחסית האיטיות בשלבים של אחסון התמונות שצולמו והצפייה בהן.

* וידיאו: צילום הווידיאו מוצלח והסאונד סביר.

* בשורה התחתונה: מצלמה חמודה שמספקת תמונות באיכות יחסית טובה. מאוד אינטואיטיבית גם לשימוש על-ידי ילדים.