100 מיליון במקום 1.6 מיליארד

בשל הוראה שניתנה ב-2005 ואמנת מס, המדינה תפסיד 1.5 מיליארד ש' מעסקת בזק

מכירת השליטה בבזק לשאול אלוביץ' תעשיר את המוכרים, קבוצת אייפקס-סבן-ארקין, אך תניב מעט מאוד לקופת המדינה. בשל הוראת שעה שניתנה ב-2005 ואמנות מס, במקום 1.6 מיליארד שקל ייכנסו לקופה רק 100 מיליון שקל.

המוכרים מרוויחים

באוקטובר 2005 מכרה ממשלת ישראל 30% ממניות בזק לקבוצת משקיעים - חיים סבן, קרן אייפקס ומורי ארקין. כעת, כעבור 4 שנים בדיוק, מכירת בזק יוצרת לקבוצת אייפקס-סבן-ארקין רווח של כ-‭300%‬.

פורסם כי הרווח של סבן ואייפקס עומד על כ-‭2.2‬ מיליארד שקל לכל אחד, ואילו הרווח של ארקין הוא כ-490 מיליון שקל.

בעסקאות מכירה מעין אלה, מוטל בדרך-כלל מס רווחי הון בשיעור שבין 20% ל-25%. אילו ניתן היה למסות את העסקה באופן מלא, הרי שהמדינה היתה מרוויחה 1.6 מיליארד שקל.

כפי שנסביר להלן, עסקת בזק עשויה להניב בסך-הכל 100 מיליון שקל לקופת האוצר.

מיסוי העסקה

3 המוכרים - אייפקס, סבן וארקין - אינם שווים לעניין המיסוי, זאת משום שרק ארקין נחשב תושב ישראל לענייני מס. כתושב ישראל הוא כפוף למיסוי בשיעור שבין 20% ל-25%, אלא אם יש לו הסדר מיוחד עם רשויות המס.

ארקין ישלם כ-100 מיליון שקל מס. זה בעצם כל הרווח לקופת האוצר מאחת העסקאות הגדולות במשק. בניגוד לארקין, אייפקס וסבן אינם נחשבים כתושבי ישראל לענייני מס, ולפיכך הטיפול המיסויי בהם שונה.

אייפקס פרטנרס (Apax Partners) היא קרן השקעות פרטית, ומקום מושבה לענייני מס הוא בבריטניה. לפיכך, אמנת המס שבין ישראל לבריטניה אמורה לחול במקרה שלה. בהתאם לאמנה, רווח ההון של אייפקס פטור ממס בישראל.

סבן הוא תושב ארצות-הברית, ולפיכך האמנה למניעת כפל מס שבין ישראל לארצות-הברית אמורה לחול במקרה שלו. אולם, האמנה עם ארצות-הברית היא חריגה באמנות המס של ישראל, ולפיה באחזקת יותר מ-10% בחברה הנמכרת - המוכר יחוייב לשלם בישראל מס רווחי הון.

לכאורה, יישום הוראות האמנה יחייב את סבן לשלם מס בישראל, אולם הוא יכול לקבל פטור ממס על העסקה המצוינת שעשה כי מזלו (אם מזל יכונה הדבר) שיחק לו פעמיים:

ראשית - הוא קנה מניות בהזדמנות ומכר אותם ב-300% רווח. ושנית - הוראת שעה שפורסמה ב-2005 נתנה לתושבים זרים המפיקים רווחי הון ממכירת מניות בחברות ישראליות פטור ממס, אם קנו ניירות ערך של חברה ישראלית בתקופה שבין 1 ביולי 2005 ועד תום 2008.

סבן קנה את מניות בזק באוקטובר 2005.

* אבי נוב, ד"ר במיסוי בינלאומי, הוא עורך דין המייצג לקוחות מישראל ומהעולם בתחום המיסוי, ומרצה בבית-הספר למשפטים ובבית-הספר למינהל עסקים של המכללה למינהל-המסלול האקדמי. ניתן לפנות אליו במייל: avinov@bezeqint.net