"הפשע באינטרנט משתלם והאכיפה המשטרתית אינה יעילה"

יוג'ין קספרסקי, המייסד והמנכ"ל של חברת אבטחת המידע Kaspesky Labs: "ביצוע עבירות באינטרנט הוא עסק עם סיכון נמוך: הקורבנות אינם מודיעים כמעט לעולם, ולמשטרה קשה מאוד לאתר את הפושעים"

פשעים בעולם המחשבים הם נושא יחסית שכיח, כאשר חברות האבטחה פועלות כל הזמן בניסיון לעצור את התופעה הזו. לדברי יוג'ין קספרסקי, המייסד והמנכ"ל של חברת אבטחת המידע Kaspesky Labs המבקר השבוע בישראל, הסיבות לכך שהפשע באינטרנט פורח היא כי הוא מניב הרבה כסף לפושעים. "קל לבצע פשעים באינטרנט, והמשטרות ברחבי העולם אינן ערוכות להתמודד עם התופעה ביעילות".

"ביצוע עבירות באינטרנט הוא עסק עם סיכון נמוך: הקורבנות אינם מודיעים כמעט לעולם, ולמשטרה קשה מאוד לאתר את הפושעים המקצועיים, המתמחים בפעילות אנונימית ללא יכולת לזהותם", אומר קספרסקי.

בנוסף לכך, לדבריו, הפשע הקיברניטי חוצה גבולות בינלאומיים, והמשטרה פועלת רק בתוך גבול המדינה שלה, כאשר לעתים נערך שיתוף-פעולה עם מדינות נוספות. המדינות שבהן פועלים הכי הרבה חברות פשע קיברניטי הן סין, מדינות אמריקה הלטינית והמדינות דוברות הרוסית במזרח אירופה.

הפיתרון של קספרסקי הוא לחזק את הרגולציה ואכיפת החוק באינטרנט. לדעתו, גולשי אינטרנט צריכים להיות בעלי זהות, כי לאנונימיות ברשת יש תפקיד מפתח בהצלחת הפושעים. בנוסף, יצרניות התוכנה תהיינה חייבות לעבור הסמכה של אבטחת מידע לתוכנות שהן מפתחות. "צריך להקים ממשלת אינטרנט - גוף שתפקידו לאכוף חוקים ותקנות", הוא אומר.

קספרסקי התייחס גם לפופולריות של סיכונים בסביבת מערכות מיקרוסופט ולסיכונים הפחותים בסביבת מקינטוש וטלפונים חכמים למשל. לדבריו, בטלפונים חכמים עדיין אין כמות מסיבית של טרנזקציות פיננסיות ופעילות עסקית על מנת שתהיה זו זירה אטרקטיבית לפושעים.

לגבי מערכת ההפעלה של מקינטוש אמר קספרסקי כי במדינות כמו סין, אמריקה הלטינית ורוסיה, המקינטוש אינו פופולרי כמו שהוא פופולרי במדינות מערב אירופה וארה"ב, ולכן, כיוון שהפושעים אינם מכירים את הסביבה הזו - הם מייצרים בה פחות נזק.

קספרסקי גם התייחס למתחרה החדשה בתחום האנטי-וירוס - מיקרוסופט. "מיקרוסופט היא חברה גדולה למערכות הפעלה ואופיס, אבל היא לא חברת אבטחה", אומר קספרסקי, ומוסיף: "אני לא חושב שיהיה להם נתח שוק משמעותי".