יואב להמן: "כשמתחילה בועה - יש לקחת פטיש ולנפץ אותה"

המפקח על הבנקים לשעבר, בכנס על רגולציה בשוק ההון: "האתגר העיקרי פחות קשור למבנה הפיקוח ויותר קשור לגישת הפיקוח ■ "זה תיק כבד לאחד רשויות - אך ניתן לעשות זאת"

"זה תיק כבד לאחד רשויות, זה מה שחשבתי כשהייתי מפקח". כך אמר היום (ב') יואב להמן, המפקח על הבנקים לשעבר, בכנס על רגולציה בשוק ההון שהתקיים באוניברסיטה העברית בירושלים. "כמפקח יש לך המון משימות, ואז לחשוב על תיק כמו להכין מיזוג, זה מורכב ובעייתי בצורה בלתי רגילה. כשהנגיד שאל אותי מה דעתי, אמרתי לו: 'בחייך, תעזוב אותי עם זה'. היום יש לי הסתייגויות רבות לגבי מדוע לאחד, אבל מבחינה מהותית, העולם הולך לשם". הוסיף.

לדבריו, לא תמיד ישנו ניגוד עניינים בין יציבות לבין תחרות, כמו כן לא תמיד יש ניגודי אינטרסים בין יציבות מחירים לבין יציבות פיננסית. "האתגר העיקרי הוא פחות קשור למבנה הפיקוח ויותר קשור לגישת הפיקוח - הגישה צריכה להיות פרו-אקטיבית ושמרנית. כאשר אתה רואה שמתחילה להתנפח בועה - חייבים לקחת את הפטיש ולנפץ אותה. איפה שהמערכת מתפתחת בצורה מהירה והדבר נהיה אופנה - שם כדאי לפתוח עין", ציין להמן.

לדבריו, גם התמודדות והמלצות ועדת בכר היו מאוד חשובות למשבר הזה. "אני לא רוצה לדעת מה היה קורה אם המשבר הזה היה פוגש את הבנקים עם ניהול הקופות והקרנות. אני לא בטוח שהמערכת הפיננסית הייתה נמצאת במצב של היום", סיכם להמן.

"ולמרות הכל, ניתן לעשות את האיחוד, יש את כל היתרונות אך זה לא בוער. לא צריך להתחיל אם אין את המסגרת החקיקתית לכך, יש להתקין את החוק קודם. בהקשר הזה, המוסד החדש הזה חייב להיות עצמאי מאוד", אמר.

"לדוגמא, תקציב של הפיקוח המאוחד לא צריך להיות מאושר על ידי ועדת הכספים, כמו בבנק ישראל, אחרת הוא יהיה נתון להמון לחצים. הסכנה הגדולה במקרה של איחוד רשויות במוסד נפרד תהיה, שללא מעורבות ואחריות של שר האוצר ונגיד בנק ישראל, הדחיפות לפתרון המשבר יכולה להידחות, כי שני האישים הללו יכולים להאשים את המפקחים ולהתנער מהמשבר".

לשאלת "גלובס" האם הוא מזהה עתה בועה בשוק הנכסים לרבות בשוק הנדל''ן השיב להמן: "לא ידוע לי ולא בדקתי. מה שאני אומר הוא שאם יש נושא שהוא להיט כמו ניפוח נטילת משכנתאות לא צמודות בעקבות הריבית הכמעט האפסית, או להיט קבוצות הרכישה, הפיקוח על הבנקים צריך לבדוק את הפרקטיות בעניין. עד כמה שידוע לי יש דברים כאלו. למשל, אני יודע שהפיקוח על הבנקים דרש מהבנקים לבדוק את יכולת ההחזר של המלווים לא לפי ריבית של חצי אחוז אלא של 4%. פרנקל תמיד היה אומר כי תפקיד הפיקוח הוא לסגור את ברזי הבירה לפני שהמסיבה יוצאת משליטה. אני לא אומר להרוג הכול על ההתחלה".