פגסוס תיירות בע"מ נאשמת בהטעיית צרכנים בנסיבות מחמירות

עפ"י האישום, החברה הסתירה מלקוחותיה את העליות שחלו במחירי הטיסות בשל "היטל הדלק" עד למועד הסמוך ליציאת הטיול שהזמינו, זאת מתוך כוונה לגלגל את תוספות המחיר על הצרכנים ולקבוע עובדה מוגמרת

כתב אישום בעבירות על חוק הגנת הצרכן הוגש נגד חברת פגסוס תיירות בע"מ ונגד מנהלה, ניר ראובן, בטענה להטעיית צרכנים בנסיבות מחמירות ולשינוי המחירים שלא כחוק.

מכתב האישום שהגיש משרד התמ"ת לבית משפט השלום בתל-אביב, באמצעות עו"ד טלי קינן, עולה כי בקיץ 2008 הציעה פגסוס לצרכנים טיולים קבוצתיים לחו"ל הכוללים שירותי טיסה. צרכנים רבים נענו לפרסומים ושילמו לחברה עבור טיולים אלה.

לאורך התקופה מאז רכישת כרטיסי הטיסה ועד למועד היציאה לטיול הקבוצתי העלו חברות התעופה את מחירי הטיסות עקב שינויים בעלויות הדלק, וכינו את העלאות המחירים בשם "היטל דלק".

בטרם נכנסו שינויים אלה לתוקף שלחו חברות התעופה לכל סוכני הנסיעות הודעות המפרטות את המועד בו ישתנו המחירים, בציון המועד האחרון לתשלום עבור הטיסות הסדירות, כדי להימנע מעליית המחירים והתשלום הנוסף עבור מי שכבר שילם על הכרטיס.

אלא שהחברה ומנהלה, נטען, הסתירו את עליות המחירים הצפויות מהצרכנים עד למועד סמוך ליציאת הטיול הקבוצתי לחו"ל, מתוך כוונה לגלגל ולהטיל את התוספות על הצרכנים בסמוך למועד היציאה לטיול כדי לקבוע עובדה מוגמרת - כאשר הצרכנים כבר "יושבים על המזוודות", והאפשרות של ביטול העסקה על-ידם אינה ריאלית בשלב זה.

על-פי הנטען, הם אף לא נקטו באמצעים הדרושים על מנת להבטיח שמירה על המחיר המקורי עבור צרכנים שהשלימו את העסקה עוד לפני עליות המחירים, ולא דאגו למנוע את שינויי המחירים כלפי מעלה ביחס למחיר המקורי.

רק כשבוע לפני מועד קיום העסקה ובסמוך למועד הטיסה הודיעו החברה ומנהלה לצרכנים כי מחיר העסקה התייקר בגלל תוספת היטל הדלק שנדרש על-ידי חברות התעופה, והם נדרשו להוסיף את ההפרש במחיר כתנאי לקיום העסקה.

בשל פרק הזמן הקצר שניתן לצרכנים עד למועד הטיסה עמדה בפני הצרכנים הברירה לבטל את העסקה תוך הפסד החופשה ותשלום הקנס הגבוה עבור הביטול, או לשלם את התוספת עבור היטל הדלק - שהיתה משמעותית מאוד עבורם ושלא ידעו עליה מראש.

בעקבות תלונות של קרוב ל-20 צרכנים, המופיעים ברשימת עדי התביעה, מואשמים כאמור החברה ומנהלה ראובן ניר בהטעיית הצרכנים בנסיבות מחמירות בעניין מחיר העסקה ושינויי המחירים.

סגנית שר התמ"ת והאחראית על תחום הצרכנות, ח"כ אורית נוקד, אומרת כי "תחום התיירות הוא תחום צרכנות מרכזי המחייב הסדרה ברורה יותר. לאחרונה סיכמתי עם שר התיירות, סטס מיסז'ניקוב, על שיתוף-פעולה בין-משרדי לקידום מעמדו של הצרכן בתחום זה. משרד התמ"ת ימשיך במדיניות האכיפה המוגברת שלו כדי לפעול למען הגנת הצרכן".