"יש לשקול שוב החלת המודל הצ'יליאני ואיחוד מסלולי הגמל"

כך טוענת חנה פרי זן, ראש החטיבה לניהול נכסי לקוחות בבנק הפועלים, בכנס קופות הגמל ■ "בתוך 3-5 שנים צפויים הבנקים להפוך לגורם משמעותי בייעוץ הפנסיוני בישראל"

"יש לשקול שוב החלת המודל הצ'יליאני ואיחוד מסלולי הגמל", אומרת חנה פרי זן, ראש החטיבה לניהול נכסי לקוחות בבנק הפועלים בכנס קופות הגמל שנערך היום (ג') באילת. בינואר 2011 ייכנסו לתוקפן שתי הוראות רגולטוריות, להן תהיה השפעה מהותית על הייעוץ הפנסיוני: איחוד מסלולי בקופות גמל כך שכל גוף יחזיק קופה אחת בלבד בכל מסלול ו"המודל הצ'יליאני", קרי התאמת החיסכון הפנסיוני למאפייני העמית וגילו. פרי זן סבורה כי החלת ההוראות בעייתית.

"איחוד המסלולים יביא לסרבול במערכות הידע ולאובדן מידע היסטורי (תשואות הקופות ע.פ). החלת המודל הצ'יליאני צפויה להגביר את התנודתיות בשוק ההון ללא הוכחה חד משמעית לתועלת הלקוח. כמו כן, יישום ההוראות בזמן המוגדר ללא התקדמות מעשית בהקמת מערכות מחשוב וסליקה, יובילו לעיכוב נוסף במתן ייעוץ איכותי ללקוחות", טוענת פרי זן.

פרי זן סבורה כי יש לייקר את עמלות ההפצה אותם גובים הבנקים מקופות הגמל וקרנות הפנסיה. "דמי ההפצה הנהוגים כיום, בשיעור אחיד של 0.25%, אינם מכסים את העלויות הנדרשות להיערך לשינויים הרגולטוריים התכופים שמתבצעים בתחומים אלה. העמלה כיום נמוכה מן המקובל בעולם שהיא עמלה בשיעור של 0.4%", הסבירה פרי זן.

מנתוני בנק הפועלים עולה, כי 86% מהשכירים אינם יודעים היום באיזה אפיק השקעה מושקעים כספי החיסכון הפנסיוני שלהם. "חלקם אפילו לא יודע את שם הקופה שברשותם", אמרה פרי זן. "חסכונות הציבור נחשפו לרמות סיכון שונות וחוסר ידע הוביל את הציבור לבצע פעולות שהובילו להפסדים במשבר האחרון. דמי הניהול הממוצעים של 12 הקופות הגדולות זינקו (מאז שהבנקים מכרו את הקופות - ע.פ) בכ-50%. מרבית החוסכים לא מודעים לאפשרויות הבחירה של הקופות ולא למסלולים הקיימים" אמרה.

"גם כאשר ניתנה ללקוחות יכולת הבחירה, 95% מהם לא ניצלו אותה ולא ביצעו שינויים במסלולי הקופות. חלק מכספי החיסכון הושקעו מראש באפיקים בעלי סיכון וחלק מהמשקיעים משכו בתחילת המשבר את כל כספם מכיוון שלא היתה עבורם יד מכוונת", הוסיפה פרי זן.

עוד אמרה פרי זן, כי "בתוך 3-5 שנים צפויים הבנקים להפוך לגורם משמעותי בייעוץ הפנסיוני בישראל. כדי שזה יקרה, דרוש מאמץ משותף מצד כל השחקנים בתחום: יצרנים, בנקים ורגולטורים, וכן ביצוע של צעדים נדרשים, כולל הקמת המסלקה הפנסיונית, הסדרת פעילות הבנקים בתחום הביטוח ומתן אפשרות לתת ייעוץ פנסיוני מחוץ לכותלי הסניפים".