המאבק בשוק הספרים הישראלי עולה עוד מדרגה

הממונה על ההגבלים העסקיים, רונית קן, נתנה את אישורה להסכם בין הוצאת הספריה החדשה לבין הוצאת כנרת-זמורה-ביתן

לקראת ינואר 2011, אז מתעתד ח"כ ניצן הורוביץ להעלות בכנסת לקריאה טרומית את "חוק הספרים", שוק הספרים הולך ומתחמם. אתמול (ב') נתנה הממונה על ההגבלים העסקיים, רונית קן, את אישורה להסכם בין "הספריה החדשה" לבין הוצאת "כנרת-זמורה-ביתן" שעניינו שיתוף פעולה בהוצאה לאור ושיווק של ספרים מסדרת "הספריה החדשה".

ובקצרה למי שלא מכיר את תולדות המאבק:

צעד ראשון: מנחם פרי עורך "הספריה החדשה", לאחר שנכשל בהובלת המאבק נגד הבעלות הצולבת של הוצאות ספרים עם רשת שיווק (כנרת-זמורה-ביתן, מודן + צומת ספרים), פנה לממונה על ההגבלים העסקיים בבקשה להתיר הסכם שיתוף בין ההוצאה שלו לאותו גוף שנגדו נלחם, בטענה שאין לו דרך אחרת לשווק את ספריו, וכדי לשרוד הוא חייב להצטרף.

צעד שני: הממונה התירה אתמול את קיום ההסכם הזה בתואנה: "על-פי ההחלטה, התוספת של הספריה החדשה לכנרת ולצומת ספרים אינה משמעותית ביותר כיוון שמדובר בלא יותר מ-20 כותרים מדי שנה ובפטור למשך שנתיים בלבד. נמצא כי הסכם זה אינו מעורר חשש הן במישור התחרות בין הוצאות הספרים, והן במישור התחרות האנכית ביחסים בין רשתות קמעונאיות לבין הוצאות לאור ובין הוצאות לאור גדולות לחנויות בודדות".

הסעיף הסוגר את ההודעה מוכיח שוב, שרשות ההגבלים העסקיים מסרבת להבין את מהות שוק הספרים שאינו דומה ברוחו ובמשמעותו לשום שוק תחרותי אחר ולכן הכללים החלים על מסחר מוצלח בענפים אחרים יכולים להביא לחורבן של הענף: "החלטת הממונה לתת את הפטור התבססה, בין היתר, על הביצועים התחרותיים של ענף הספרים בישראל בשנים האחרונות. אין כל ספק שהתחרות שנוצרה בתחום הספרים היטיבה ומיטיבה עם הקורא הישראלי".

צעד שלישי: ח"כ ניצן הורוביץ הזדרז והעביר לתקשורת תגובה מסודרת על המהלך האחרון של הממונה: "מדאיג שרשות ההגבלים העסקיים מאפשרת לקרטל של כנרת-זמורה-צומת ספרים להמשיך ולשאוב לתוכו הוצאות ספרים נוספות. עוד יותר מדאיגה העובדה כי אישור זה ניתן למרות שהדוח מעלה חשש מכוח המיקוח של צומת ספרים אל מול ההוצאות האחרות באופן שעשוי לפגוע בתחרות בשוק.


"הדוח מתעלם לחלוטין ממצבם של הסופרים בישראל והתגמול המגוחך הניתן להם ממכירת ספרים כאשר הם אינם חלק מהקרטל של כנרת-זמורה-צומת ספרים.
תרבות לא נמדדת רק בכמות הספרים ובמחירם הזול אלא ביכולת שלנו כחברה לעודד אנשים ליצור, לכתוב ולפרסם מגוון רחב של תרבות, וגם לחיות בכבוד מהעיסוק ביצירה ישראלית".

צעד רביעי: חבר כנסת זבולון אורלב מזמן ליום ד' ה-4 בנובמבר, דיון מיוחד בוועדת החינוך של הכנסת בנושא מצב שוק הספרים. דיון שיערך בנוכחות שרת התרבות לימור לבנת, סופרים ונציגי התעשיה.