אליהו נערך לגיבוש גרעין שליטה לבנק לאומי

אליהו ינסה לארגן סביבו חמישה גופים מוסדיים שישתתפו בגרעין השליטה, חלקם זרים וחברות ביטוח משנה מחו"ל כל אחד מהגופים יחזיק 2% מהמניות

בעל המניות הגדול ביותר בבנק לאומי , שלמה אליהו (9.6%), מתכנן לגבש ולהציג גרעין שליטה תוך שבועות ספורים לאחר שהמדינה תמכור את מניותיה בבנק. ההערכות הן כי אליהו ינסה לארגן סביבו חמישה גופים מוסדיים שישתתפו בגרעין השליטה. חלקם זרים וחברות ביטוח משנה מחו"ל. כל אחד מהגופים יחזיק 2% מהמניות, כך שיתגבש גרעין שליטה של 20% בו אליהו יהיה הגורם הדומיננטי.

מרכיבי הגרעין יוצגו לאישור בנק ישראל, אליהו עצמו יצטרך להגיע להסדר לגבי אחזקותיו בבנק אגוד ולגבי תיק ביטוח החיים של חברת הביטוח אליהו. בסביבתו סבורים כי אלו לא יהיו אבני הנגף בדרך לקבלת היתר שליטה. אליהו מתכנן להיות חבר בדירקטוריון לאומי ולצרף לדירקטוריון את שני בניו, ישראל ועופר. האחרון הוא מנכ"ל חברת הביטוח אליהו.

חזקיהו יקפיד על שיווי משקל

אליהו הוא בעל המניות היחיד בלאומי עם אחזקות מעל 5%, שאר בעלי המניות הגדולים מחזיקים פחות משיעור זה: נוחי דנקנר (דרך אי.די.בי), יצחק תשובה (דרך דלק), מגדל, אלפרד אקירוב, אוצר התיישבות היהודים וקבוצת עזריאלי. שלושת הראשונים לא יוכלו להשתתף בגרעין השליטה מסיבות רגולטוריות של איסור אחזקות צולבות ביטוח ובנקים.

עם זאת המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, כלקח מהיותה של שרי אריסון בעלת שליטה יחידה בבנק הפועלים, לא יאפשר לגוף אחד להיות דומיננטי בקבוצת השליטה בלאומי ויקפיד על שיווי משקל ועל מערכת איזונים ובלמים בין מרכיבי הגרעין. לכן צפוי כי חזקיהו יתנגד לגרעין שליטה שמורכב מאליהו וחמישה גופים קטנים.

תקופת ואקום

בתוך משרד האוצר מתנהלים דיונים לגבי מתווה מכירת המניות ועיתויה. יש הטוענים כי על המדינה להמתין עם מכירת המניות עד לסיום חקיקת התיקון לחוק מראני. התיקון המוצע יאפשר לבנק ישראל פיקוח טוב יותר על הבנק וימנע את שיתוק הדירקטוריון במקרה שבו לא יהיה גרעין שליטה. החלטה על מכירת המניות רק לאחר השלמת החקיקה תעכב את מכירת המניות בחודשים רבים.

בבנק ישראל מעריכים כי לאחר שהמדינה תצא מבנק לאומי תיתכן תקופה ארוכה בה יהיה ואקום בבנק אם מחמת אי גיבוש גרעין שליטה דרך שוק ההון או בתקופת בדיקת הנאותות שיערוך הפיקוח על הבנקים לגרעין שליטה מוצע. לא מן הנמנע שתקופה זו תארך כמה חודשים עד שנה.

נתניהו מגביר את מעורבותו

בתוך כך ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מגביר את מעורבותו בהפרטתם של בנק לאומי ודיסקונט. ביום ראשון האחרון היתה צריכה להתקיים פגישה בלשכת שר האוצר, יובל שטייניץ, בנושא אך היא בוטלה לפתע. באותו ערב נועד מנכ''ל משרד ראש הממשלה, אייל גבאי, עם שטייניץ. בעקבות הביטול, והפגישה עם גבאי, החלו להתרוצץ שמועות לפיהן היה זה נתניהו שביקש לבטל את הפגישה כדי לנהל את התהליך.

עם זאת, בלשכת שטייניץ מסרו היום כי "היה זה שר האוצר שביטל את הפגישה עקב הדלפה לתקשורת על קיומה. שר האוצר החליט לערב את ראש הממשלה שכן מדובר במהלך מז'ורי ולעדכן אותו לגבי התהליך". במשרד ראש הממשלה מסרו גרסה דומה.

בעקבות השמועות מקורבי נתניהו החליטו להבהיר את עמדתו בנושא ומסרו כי "ראש הממשלה תומך לחלוטין במכירה של חלקה של המדינה בבנקים הללו. כמו בכל מהלך חשוב ומשמעותי למשק, ראש הממשלה יהיה מעורב בו, כפי שהיה מעורב בכל מהלך חשוב אחר עד כה".