אינטל מכרה את DSPC למארוול - כעת הן מתחרות זו בזו

DSPC, שנקנתה ע"י אינטל ב-1.6 מיליארד דולר, נמכרה למארוול ב-600 מיליון דולר ■ 3 שנים לאחר מכן מתברר כי קו מוצרים חדש של מארוול, שהושק בשבוע שעבר ומתבסס על הרכישה, מתאים גם לנטבוקים - בדיוק התחום שבו אינטל עוסקת היום

לפני כשלוש שנים ביצעה ענקית השבבים אינטל מהלך הרה גורל. אחרי שהשקיעה 7 שנים קודם לכן יותר מ-2 מיליארד דולר כדי להיכנס לעסקי מעבדי התקשורת הניידת, מה שכלל בעיקר את רכישת DSPC הישראלית תמורת 1.6 מיליארד דולר, היא החליטה לזנוח את התחום. הביצוע היה אלגנטי מבחינתה: מכירת כל הפעילות, כולל מרכזי הפיתוח, העובדים, והטכנולוגיה, לחברת מארוול תמורת 600 מיליון דולר בלבד.

פיתולי הזמן בתעשיית ההיי-טק מוכיחים פעם אחר פעם כי טכנולוגיה מתחילת הדרך יכולה להחליף ידיים ולחזור להיות רלבנטית אפילו עשור לאחר מכן. כך קרה עם טכנולוגיית ה-Xscale, שתחתיה רוכזו מעבדי האפליקציות שרכשה אינטל מ-DSPC הישראלית, ושהייתה הנכס העיקרי שנמכר למארוול ב-2006.

עם טוויסט בטכנולוגיה, היא חוזרת לא רק כמעבד האחראי להרצת מולטימדיה וניהול הפעילות בטלפון הסלולרי, אלא בקו מוצרים חדש של מארוול בשם ארמדה (Armada), שהושק בשבוע שעבר, ומיועד להריץ גם מחשב אישי בתצורה ניידת. כן, בדיוק התחום בו אינטל מתעסקת היום. אינטל, אם תרצו, מכרה למארוול טכנולוגיה בה לא התכוונה להתמקד, כדי שזו תהפוך למתחרה שלה שלוש שנים אחרי.

אינטל מכרה בזמנה למארוול תשתית שאפשרה לה לתכנן מעבד שמתאים להשתלב בטלפונים חכמים ובנטבוקים (מחשבים ניידים עם יכולות מחשוב נמוכות) - שווקים אליהם מייעדת אינטל את מעבד ה-Atom, שאמור להכניס את החברה מחדש לעולם ההתקנים הניידים.

הפיתוח של ארמדה התבצע במקביל במרכזי הפיתוח בישראל ובארה"ב, חלק משמעותי מכך במרכז הוותיק של DSPC בפתח תקווה. "כאשר מארוול ביצעה את הרכישה של חטיבת המעבדים הניידים היא לא חשבה שזו תהיה הדרך שלה להיכנס לעולם המחשוב האישי", אומר בראיון ל"גלובס" ביליץ (בילי) הרבויה, סמנכ"ל במארוול ישראל, מנהל חטיבת בקרי תקשורת. הרבויה, שהוביל את הפיתוח של החלק הישראלי בארמדה מוסיף, כי "הסיבה לרכישה הייתה שבמארוול זיהו שיש ב-Xscale טכנולוגיה שיכולה להתאים לשימושים מגוונים, ולא רק למעבדים המיועדים למכשירים סלולריים".

"יש לנו מכונת סיליקון טובה"

הכניסה של מארוול לשוק המעבדים למחשוב אישי לא אמורה להפתיע. רכישת Xscale סיפקה לה לקוחה מרכזית, את RIM, יצרנית הבלקברי, בה הניע מעבד האפליקציות טלפון שהוא חלק מהסגמנט של הטלפונים החכמים.

בשנה שעברה היה למארוול נתח של 7% משוק מעבדי האפליקציות (לפי נתוני ברקליס), וכמו יצרניות השבבים האחרות לסביבה הניידת, זה היה רק עניין של זמן עד שהיא תתרחב גם לעולם התקני המחשוב - כגון הנטבוקים.

את המתחרה החדשה בשוק המעבדים להתקנים הניידים יש לקחת בפרופורציות: מולה ניצבות חברות גדולות ומנוסות בהרבה, כמו אינטל, קוואלקום, TI או פריסקייל. אבל, למארוול יש עבר מוצלח עם מעבדים המבוססים על הקניין הרוחני של ספקית טכנולוגיית המעבדים ARM.

"היכולת שפיתחנו סביב העבודה עם הטכנולוגיה של ARM עושה לנו טוב", טוען אליעז לביא, מנכ"ל מארוול ישראל וסגן נשיא בכיר בחברה העולמית, "יש לנו מכונת סיליקון טובה". היכולת הזו באה לידי ביטוי בקו מוצרים עליו הודיעה החברה בתחילת השנה שבו הריצה את המעבד המיועד להתקנים ניידים עם מהירות שעון של 1Ghz, פיתוח שנעשה בישראל.

"יש עכשיו התאוששות"

החברה פועלת בישראל מאז 2001 בשלושה סגמנטים: בקרים למערכות אחסון, מעבדים למתגי תקשורת, ומעבדים סלולאריים. הפעילות המקומית מבוססת על שלוש רכישות: גלילאו ב-2001 תמורת 2.7 מיליארד דולר; רד-לן ב-2003 תמורת 160 מיליון דולר; ו-DSPC ב-2006.

לפני כשנה נוספה לרכישות איימבה, שפיתחה טכנולוגיית לתקשורת אופטית לרשתות גישה לנקודות קצה. מארוול קיבלה בעסקה, שבוצעה לפי סכום לא ידוע, כעשרה עובדים וקניין רוחני, והיא מתכוונת להוציא בקרוב מוצר המבוסס על איימבה לשוק התקשורת האופטית.

ההכרזה על הארמדה מגיעה לאחר שנה לא פשוטה שעברה על ענף השבבים. "התרחש משבר, ומארוול חטפה", אומר לביא, החברה פיטרה בסוף 2008 8% מעובדיה בישראל, 90 איש, וכן ביצעה צעדי התייעלות. "יש עכשיו התאוששות מרשימה", מוסיף לביא, "בהתחלה חשבנו שזה רק עדכון מלאים, אבל נראה שזו מגמה".

בדעה הזו תמכה גם הודעת החברה אתמול, על העלאת תחזיות המכירות לרבעון השלישי. מארוול מצפה כעת למכירות של 760-775 מיליון דולר, לעומת צפי קודם לטווח של 680-730 מיליון דולר, בעקבות מה שהיא מכנה "צמיחה נרחבת בביקושים במספר רב של שוקי יעד". בוול סטריט ציפו למכירות של 710 מיליון דולר ולרווח נקי של 22 סנט למניה שהם 140 מיליון דולר.