האם חולשתו של הדולר היא הזדמנות להמר על תיקון חד?

האם הדולר ימשיך להיחלש או שהוא דווקא צפוי לזנק בחזרה, מה אומר הניתוח הטכני על מגמות הדולר, ואיך אפשר להרוויח מהשינויים בערכו?

בחצי השנה האחרונה הדולר איבד כ-13% משוויו. עכשיו זה נראה כמעט בלתי אפשרי, אבל ב-28 באפריל, בדיוק לפני חצי שנה, הדולר נסחר במחיר של 4.25 שקל. הבוקר, בפתיחת המסחר, מחירו כ-3.7 שקל - רמה בה הוא נמצא כבר שבועות ארוכים.

ועושה רושם שזה אזור הנוחות החדש של הדולר, ואפילו בנק ישראל, שעד לא מזמן ניסה להתמודד עם הדולר החלש באמצעות רכישות יומיות קבועות בהיקפי ענק, החליט לחדול מכך. הבנק הודיע לאחרונה שירכוש מט"ח רק במקרים של תנודות חריגות בשערי החליפין, שאינן משקפות שינויים מהותיים בתנאים הכלכליים, או במצבים בהם שוק המט"ח אינו מתפקד כיאות או שמתקיים בהם כשל שוק. כך או אחרת, נראה שגם בבנק ישראל הבינו שהדולר כעת חלש, ובמגמה העולמית הזו קשה להילחם.

ואם זו המציאות החדשה - צריך להיערך אליה. מבחינת המשקיעים, מדובר בהתאמות שצריכות להתבצע בכמה רמות. ראשית, דולר חלש ידוע כצרתם הגדולה של היצואנים, שמוכרים בדולרים ומקבלים עבורם פחות שקלים, בעוד עלויות הייצור אינן משתנות. הדבר עלול להתגלגל לשורה התחתונה של יצואניות ציבוריות שנמצאות בתיקי המשקיעים - במיוחד במקרים של חברות שאינן מקפידות על גידור.

המשמעות השנייה היא שמשקיעים שחשופים להשקעות דולריות בחו"ל מקבלים עבורן בעת המימוש פחות שקלים. ולכן, ירידת ערך הדולר מקזזת את התשואות החיוביות שאותם משקיעים השיגו על השקעותיהם - אך בדולרים.

כדי לשבר את האוזן, מאז השפל של מארס רשם ה-S&P 500 תשואה פנומנלית של כ-56%. אולם משקיע ישראלי, בעלי תיק השקעות שקלי שהשקיע ב-S&P, קיבל רק 39%. כמובן, מדובר בתשואה מרשימה מאוד, אולם היא נמוכה משמעותית מזו שהיה מקבל אלמלא פערי המט"ח.

לאן הדולר הולך?

לכן, המשקיעים צריכים לתכנן את ההתמודדות ארוכת הטווח שלהם עם מחירו של הדולר, וכדי לעשות זאת צריך להבין קודם כל מה המגמה במטבע האמריקני. כלכלני מחלקת המחקר של איזי פורקס סבורים שהחולשה הנוכחית של הדולר היא שירת הברבור של המהלך שביצעו המטבעות השונים מולו בחודשים האחרונים, ושנוצרה כאן דווקא הזדמנות להמר על מהלך עליות של הדולר.

"הדולר יתחזק מכיוון שהוא מקיים קורלציה חזקה והפוכה עם השווקים הפיננסיים", מסבירים באיזי פורקס. "ההתחזקות הזו תתרחש במהלך 2010, כשהשווקים יתפכחו ויתקנו כלפי מטה את העליות החדות של 2009".

למרות התחזית הוורודה של איזי פורקס, מעריכים שם כי מהלך כזה לא יקרה מיד. "ברבעון הקרוב נראה את הדולר ממשיך להיחלש גם בעולם וגם מול השקל", הם מעריכים. "בזירה המקומית יכול השטר הירוק להיחלש לרמות של 3.60 שקלים, מעל 1.50 דולר לאירו וכ-1.65-1.70 דולר ללירה שטרלינג". נדגיש כי לא מעט כלכלנים ומחלקות מחקר בעולם שותפים לגישה הזו, לפיה הדולר צפוי להישאר ברמתו החלשה הנוכחית עוד תקופה לא קצרה, אם לא להיחלש אף יותר.

אם כך, מאיפה נובעת האופטימיות של איזי פורקס? שם מונים סימנים הולכים ומתרבים לסיומו של מהלך היחלשות הדולר.

"רבותיי, ההיסטוריה חוזרת", מכריזים באיזי פורקס. על פי כלכלני הבית, בחינה היסטורית של המשברים הגדולים שחווה העולם מחזקת את עמדתם באשר לדולר. "החל מהמשבר הגדול של 1929 ועד בועת ההיי-טק בתחילת העשור, טרם נראתה עלייה חדה בשווקים בכיוון אחד. במה שונה היום מימים אחרים?", הם שואלים.

סימן נוסף מייצרת הפסיכולוגיה של המשקיעים. "אחד הסימנים המובהקים המלמדים על סיומו של המהלך הוא פסימיות חובקת עולם לגבי ערכו של הדולר", מציינים באיזי פורקס. "כשהכותרות בעיתונים זועקות שהדולר לעולם כבר לא יתחזק, ושהוא אף יאבד את מעמדו כמטבע המוביל בעולם - זה הזמן לחשיבה מחודשת על רכישת המטבע האמריקני". כשקוראים את השורות הללו קשה שלא להיזכר באמרה של וורן באפט על מניות: "קנו דווקא כשהפחד חזק ביותר".

חלקם של הבנקים המרכזיים

ישנם כמובן גם הגורמים המאקרו-כלכליים, שמהווים את הבסיס לתנודות המט"ח בעולם. הגורם הראשון אליו מתייחסים באיזי פורקס הוא הגירעון המסחרי של ממשלת ארה"ב. "האמריקנים חייבים כספים בכל העולם ובעיקר לסין", מזכירים באיזי פורקס. "ויש הטוענים שחדלות פירעון היא לא אופציה בדיונית. כל סימן לשיפור בנתונים האלה יוריד את הלחץ מעל המטבע האמריקני ויחזיר אותו למסלול של התחזקות".

גם למדיניות של הפדרל ריזרב יש משקל גדול על מעמדו של הדולר מול סל המטבעות. "הכסף שהוזרם לשווקים במסגרת תוכניות הסיוע הממשלתיות חייב להביא בסופו של דבר להתפרצות אינפלציונית", טוענים באיזי פורקס. "זו תתרחש ככל הנראה ב-2010". שמן למדורה, לדבריהם, יוסיף השיפור בנתוני האבטלה. הם מזכירים את דבריו של סגן יו"ר הפד בקנזס סיטי, ג'ורג קאהן, לפיהם האבטלה צפויה להגיע לשיא של 10% לפני שתשוב לרדת. "וכשזה יקרה, אנשים יחזרו לעבוד ולצרוך והמחירים יעלו", מסבירים באיזי פורקס. "העלאת ריבית הדרגתית והתחזקות בערכו של הדולר יבואו בעקבותיה".

ובזירה המקומית המשקל נופל על כתפי בנק ישראל. "השחקן הגדול ביותר בשוק המקומי מעוניין בדולר חזק, ומדיניות זו לא תשתנה. במידה והדולר ימשיך להיחלש בעולם, בטווח הקצר ימשיך הנגיד לנסות למתן את היחלשות הדולר מול השקל. עם זאת, במידה ומגמת הדולר בעולם תתהפך, לא סביר שנראה התערבות בכיוון ההפוך", מעריכים שם.

איך אפשר להרוויח מחולשת הדולר?

כדי להשלים את תמונת התחזיות, מציעים באיזי פורקס ניתוח טכני של הדולר. "מאז אפריל הדולר נחלש מול השקל מרמות שיא של 4.25 ועד לרמה הנוכחית 3.70 - מגמה אשר מהווה תיקון טכני להתחזקות הדולר מאמצע 2008 ועד אפריל השנה, מרמות השפל של 3.20 עד ל-4.25", הם טוענים. "בטווח הקצר נראה שהדולר יכול להמשיך ולהיחלש לעבר אזור התמיכה המשמעותי סביב 3.60 שקלים.

"עם זאת, רמה זו מאגדת בתוכה אלמנטים טכניים שהופכים אותה לרמת התמיכה המשמעותית ביותר במהלך של הדולר כלפי מטה. כאן, על פי הגרפים, עשויה להתרחש עצירה של המהלך ותיקון מגמה", הם מסכמים.

ומה אם בכל זאת לא נראה שינוי מגמה? התחזקות נוספת של השקל מול הדולר מצריכה את המשקיעים להיערך לכך על ידי רכישת הגנות לתיק. הדרך הפשוטה ביותר לעשות זאת היא לקנות אופציות על הדולר כנגד השקל. אמנם פעולה זו כרוכה בתשלום על האופציה במטרה לבצע את ההגנה, בדומה לביטוח, אך מנגד אין ויתור על האפשרות של שינוי מגמה במטבע האמריקני. כל משקיע יכול לבצע הגנה שכזו באמצעות יועץ ההשקעות בבנק או בבית ההשקעות בו מנוהל כספו.

אפשרות נוספת להגן על התיק הינה באמצעות עסקאות Forward, בהן מקבעים את שער הדולר על מנת שלא להיפגע מירידה נוספת בערכו. במצב זה, עם זאת, המשקיע מוותר על הפוטנציאל לעליית ערכו של המטבע האמריקני ולרווחים שיוותר ממהלך שכזה.

מי שרוצה לנצל את החולשה בדולר ליצירת רווחים בהשקעות יכול לעשות זאת באמצעות רכישת אופציות PUT על הדולר. מי שמעדיף להמר על מגמה הפוכה יכול לבצע זאת באמצעות סטרקצ'רים בנקאיים, שברובם הקרן מובטחת, והמשקיע יכול "להמר" על התחזקות הדולר כנגד הסיכון באובדן תשואה אלטרנטיבית.

roee-b@globes.co.il