הבנקים ללבייב: "לא יהיה הסדר חוב באפריקה ללא אישורנו"

ל"גלובס" נודע עוד כי היום תיערך פגישה בין אנשי בנק הפועלים לבכירים באפריקה ישראל ■ מוסדי בכיר: "מחזיקי אג"ח ט', האג"ח הקצרות של אפריקה, משחקים פוקר. הם יכולים לקחת את אפריקה לפירוק, אך עלולים לגלות שבית המשפט אינו לטובתם"

כאילו לא מספיק שחילוקי הדעות בין הנהלת אפריקה ישראל לבין מחזיקי האג"ח של החברה עדיין לא הגיעו לכדי פתרון, בסוף השבוע העבירו גם הבנקים מסר אישי ללב לבייב, בעל השליטה באפריקה, לפיו "לא יהיה שום הסדר חוב לפני שייסגר הסדר עם הבנקים לשביעות רצונם". כך נודע ל"גלובס".

במערכת הבנקאית סבורים כי על לבייב להפנים את מצבו ולטפל קודם כל בחובות ממורנד, החברה הפרטית שבשליטתו, המחזיקה במניות השליטה באפריקה. החובות הבנקאיים של לבייב הם בעיקר לבנק הפועלים ולבנק לאומי.

ל"גלובס" נודע עוד כי היום תיערך פגישה באגף אשראים מיוחדים (האגף המרכז את הטיפול בחובות בעייתיים) בחטיבה העסקית של בנק הפועלים , בין אנשי הבנק לבכירים באפריקה ישראל. האחרונים יציגו לבנק הפועלים, המנוהל על ידי ציון קינן, את ההסדר המתגבש עם מחזיקי האג"ח וישמעו את עמדתם.

מאחר שחלק ממניות אפריקה ישראל משועבדות לבנק הפועלים ולבנק לאומי, הגעה להסדר חוב כלשהו לא תתאפשר ללא הסכמת הבנקים. על פי המידע שהגיע לידי ל"גלובס" בנק הפועלים צפוי להפריש בדו"חות הרבעון השלישי כ-300 מיליון שקל כנגד החוב של לבייב. הבנק כבר הפריש סכום דומה ברבעונים הקודמים, ובמקביל דאג כי לבייב יגדיל את הביטחונות הנדרשים.

מדובר בהפרשה שמרנית כנגד ירידת השווי של מניות אפריקה ישראל המשועבדות לבנק, בהתחשב בעובדה ששווי המניות המשועבדות ירד מאז סוף אוגוסט, עת הודיע לבייב על כוונתו לבקש הסדר חוב מנושיו, ב-500 מיליון שקל. מעבר לכך, במסגרת הסדר החוב צפוי לבייב לוותר על חלק ממניותיו לטובת הגופים המוסדיים שמחזיקים באג"ח של החברה.

"מחזיקי אג"ח ט' משחקים פוקר"

לאור אי הוודאות לגבי הסדר החוב של אפריקה ישראל, החלטה סופית על היקף ההפרשה הנדרשת תתקבל בבנק הפועלים רק לקראת אמצע נובמבר. על פי הערכות, ללבייב חוב של כ-2.5 מיליארד שקל לבנק הפועלים דרך ממורנד. החוב מגובה בביטחונות של נכסי נדל"ן ברוסיה ובנוסף ב-46% ממניות אפריקה ישראל. הבטוחה העיקרית כנגד החוב היא פרויקט נדל"ני בשם "וושקי" המשועבד לבנק. זהו פרויקט יחידות נופש יוקרתי ליד מוסקבה, בו שיווק הדירות ומכירתן כבר החלה.

למרות שבבנק מדגישים כי הסדר החוב מול בעלי האג"ח זקוק לאישורם, גורמים בנקאיים סבורים כי ההסדר הוא מהלך חיובי שיחזק את אפריקה ישראל וישפר את מצבה: ההון של החברה יגדל והחוב יקטן, וכתוצאה מכך יעלה שווי השוק שלה, כך ששווי הביטחונות שבידי הבנקים יגדל.

בתוך כך, יוצא מוסדי בכיר, שהוא אחד מהנושים העיקריים של אפריקה, נגד מחזיקי אג"ח ט', האג"ח הקצרות של אפריקה. "מחזיקי אג"ח ט' משחקים פוקר", אומר המוסדי. "נכון שכבעלי חוב הם יכולים לקחת את אפריקה לפירוק, אך הם עלולים לגלות שבית המשפט אינו לטובתם. קשה לי לראות שופט שמעדיף את האינטרס של מיעוט קטן מבעלי החוב על פני האינטרסים של מעל 90% ממחזיקי האג"ח, ויקבל החלטה על פירוק חברה שהיא עסק חי, בייחוד כשמתנהל מו"מ על הסדר חוב שנמצא לקראת סגירה", אמר המוסדי. אג"ח ט', שהיקפה 550 מיליון שקל, אמורה להיפרע במלואה ב-10 בנובמבר השנה. *