שופרסל מאכזבת: הרווח ברבעון פספס את התחזיות - 62 מיליון שקל

בשוק ההון ציפו לרווח רבעוני של 68 מיליון שקל ■ שיעור הרווחיות הגולמית ירד קלות ל-25.7% - בהתאם לציפיות ■ סטגנציה בהכנסות החברה - הסתכמו ב-2.88 מיליארד שקל

חברת שופרסל , בניהולו של אפי רוזנהויז, סגרה את הרבעון השלישי של השנה עם קיפאון בהכנסות וגידול קל ברווח הנקי - אך מתחת לתחזיות האנליסטים בשוק ההון.

החברה רשמה צמיחה שלילית של 0.3% בשורה העליונה, והכנסותיה הסתכמו ב-2.88 מיליארד שקל, כאשר בשורה התחתונה היא הרוויחה 62 מיליון שקל - עלייה של 5% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד.

לפי קונצנזוס תחזיות האנליסטים, בשוק ציפו כי שופרסל תרשום ברבעון השלישי רווח נקי של 68 מיליון שקל על הכנסות של 2.85 מיליארד שקל, כך שבשורת הרווח אכזבה החברה את המשקיעים. שופרסל היא רשת קמעונאות המזון הגדולה בישראל, החולשת על נתח של כ-40% מהשוק.

אכזבה נוספת בדו"ח ניתן למצוא ברווח הגולמי של החברה. רווח זה ירד ברבעון החולף ב-4% והסתכם ב-742 מיליון שקל, אולם שיעור הרווחיות הגולמית ירד קלות ל-25.7% לעומת 26% ברבעון המקביל, בהתאם לציפיות השוק.

"שופרסל הציגה תוצאות מעורבות", אומר האנליסט ערן יונגר מהראל פיננסים, המסקר את שופרסל בהמלצת "משקל שוק" ובמחיר יעד של 19 שקל למניה. "תוצאות בינוניות אלה מצד שופרסל, החברה הגדולה והיציבה בתחום, מרמזות על תוצאות עוד פחות טובות שיציגו המתחרים".

המיתון במשק והתחרות הגוברת בענף השפיעו על תוצאותיה של שופרסל. השפעות המיתון באות לידי ביטוי בירידה של 2-3% בגודל סל הקניות הממוצע ופוגעות בהכנסות שופרסל, והתחרות בענף לא מיטיבה גם היא (די להזכיר את השקת המועדון של רבוע כחול, למשל).

התחרות בענף נמשכה כמובן ברבעון השלישי, והדבר בא לידיה ביטוי בשחיקה של 0.4% בהכנסות החברה ממגזר הקמעונאות, שהסתכמו ב-2.86 מיליארד שקל. המכירות בחנויות זהות (הקיימות למעלה משנה) ירדו ב-1.6%, בעיקר בשל הוזלת המחירים. המכירות למ"ר בחנויות שופרסל קטנו ב-1% ל-5,710 שקל למ"ר.

כידוע, לשופרסל יש גם פעילות בתחום הנדל"ן המניב, הכוללת השכרת מרכזים מסחריים ונכסים אחרים. הכנסות החברה בתחום זה הסתכמו ברבעון השלישי ב-15 מיליון שקל - עלייה קלה לעומת 14 מיליון שקל ברבעון המקביל.

מנתונים נוספים בדו"ח עולה כי הרווח התפעולי הצטמק ב-14% לרמה של 126 מיליון שקל, וההון העצמי ירד ב-3.6% ל-1.27 מיליארד שקל, אולם נקודה חיובית היא כי תזרים המזומנים מפעילות שוטפת זינק ל-242 מיליון שקל מ-186 מיליון שקל ברבעון המקביל.

"בתחום כרטיסי האשראי הגענו ל-300 אלף לקוחות המשתמשים בכרטיסי האשראי שופרסל ו'יש'", אמר רוזנהויז במעמד פרסום הדו"ח. "בימים אלה הושק המוצר ה-1,000 של המותג הפרטי שופרסל, וביחד עם כ-280 מוצרים תחת המותג 'יש', הגענו לאחוז חדירה של כ-10.8%".