הדבר הירוק הבא

המיתון, הפקקים והטרנד הירוק הפכו את האופניים החשמליים לטרנד חם במיוחד

עתידה של המכונית החשמלית עדיין לוט בערפל, אך האופניים החשמליים, שאינם זקוקים לתשתיות מורכבות, כבר חודרים לשוק בקצב מהיר, והפכו לטרנד של ממש באירופה, בצפון אמריקה ובדרום מזרח אסיה. ההבדל הבולט בינם לבין המכונית החשמלית הוא בכך שהמכונית החשמלית נתקבלת בחסמי שימוש מורכבים, כמו ההשקעה העצומה הנדרשת בתשתית, אבל בעיקר שינוי מהותי בהרגלי השימוש של הצרכנים: בעלי המכונית החשמלית יצטרכו בשנים הראשונות לוותר על נסיעות למקומות מרוחקים שאינם נמצאים על צירי נסיעה מרכזיים, וגם תהליך הטענת הסוללות במכונית מהווה חסם צריכה משמעותי.

לעומת זאת, האופניים החשמליים, שקיבלו את הכינוי e-bikes, כבר מחוללים מהפכה: נכון להיום נמכרו כבר ברחבי העולם 23 מיליון זוגות אופניים כאלה, והצפי הוא כי בתוך שנתיים יוכפל מספרם.

המכירות ממריאות כתוצאה מצירוף מנצח של המיתון, אפשרויות התנועה הגמישות, והמחיר הזניח של אנרגיה לעומת הדלק. נוסף על כך, הרוכשים מרגישים כי הם תורמים לסביבה בכך שאין הם מזהמים אותה בגזים הנוצרים ממנועי שריפה פנימית.

החל מ-350 דולר

אופניים חשמליים קיימים למעשה מזה עשרות רבות של שנים, אך בשנתיים האחרונות, תודות לחדשנות טכנולוגית ומהלכים שיווקיים מבריקים, נוצר על-ידי המשווקים פילוח שוק נכון, שבא לידי ביטוי בפיתוח דגמים המיועדים גם לקהלי יעד כמו ילדים, הורים, אנשי עסקים, וכאלה שנהנים מעצם הרכיבה על האופניים הללו. המחירים של ה-e-bikes יכולים להתאים לכל כיס, והם מתחילים ב-350 דולר ליחידה, אך כמובן שיש גם דגמים יקרים במיוחד המגיעים עד 14,000 דולר למהדורות מוגבלות ויוקרתיות. לפני כשבועיים הושקו אופני ה-eRockit, המגיעים למהירות של 80 קמ"ש, ומחירן הוא 41,000 דולר. ניתן לרכוש גם את אופני ה-Cannondale העשויים מתרכובת פחמן ייחודית וקלה במשקל, עם תג מחיר של 8,500 דולר, ואת אופני ה-TCR, העשויים אף הם מסיבי פחמן המשמשים לבנייה של מטוסי בואינג, שמחירם הוא 8,000 דולר.

האופניים החשמליים מקבלים את תנופת המכירה שלהם גם מההפצה הרחבה שלהם ברשתות הקמעוניות. רשת וולמארט, הגדולה ביותר בעולם, כבר מוכרת אופניים חשמליים ב-145 חנויות שלה, ובתוך כשנה הם יימכרו בכ-450 חנויות של הרשת. גם רשת Toys R Us מתכננת להרחיב פי עשרה את המכירות של ה-e-bikes, שניתן יהיה להשיגם ב-550 חנויות.

חיסכון בעלויות החניה והאחזקה

גישה שיווקית זו, המוכרת גם מתחומים אחרים, שלפיה קמעונאים המתמחים בתחום מסוים נכנסים לתחומים הזרים לליבה העסקית שלהם, תלך ותתרחב בקטגוריה של האופניים החשמליים, כך שבקרוב נראה אותם בסופרמרקטים ואולי גם ברשתות הפארם.

הכניסה של רשתות קמעוניות מובילות למכירה של אופניים חשמליים תגדיל משמעותית את המכירות וכמובן גם את היקף השימוש באופניים כאלה, מה שעלול לפגוע במכירה של מכוניות. כך ייתכן, שבמדינות שבהן מזג האוויר הוא סביר במשך רוב ימי השנה, יעדיפו בתי אב להחזיק באופניים חשמליים במקום במכונית שנייה לבן או בת הזוג. בערים גדולות, שבהן נרשם הגידול המשמעותי ביותר במכירת האופניים הללו, יהיו רבים שיוותרו על עצם אחזקתה של מכונית, שכן בערים כאלה החיסכון הוא משמעותי יותר: תושב שיוותר על רכבו יחסוך את עלויות השימוש בחניון שבו הוא גר, היכולות להגיע למאות דולרים בחודש, וזאת בלי לקחת בחשבון את עלויות החניה במשרד ובנסיעה לבילוי. היתרון הגדול של האופניים החשמליים הוא שגם בתנועה העירונית הצפופה, הם מאפשרים לנוע במהירות וללא תלות כלשהי במצב התנועה.

פקקים על המדרכות

אך המספר ההולך וגדל של אופניים חשמליים, מתחיל להוות גם בעיה תחבורתית, במיוחד בערי ה"מגה" שבהן התנועה בשעות הלחץ היא כמעט בלתי אפשרית. כך למשל במנהטן, שם אוסרות תקנות התחבורה המקומיות על בעלי אופניים חשמליים לרכוב בנתיבים המיועדים למכוניות, ועליהם להסתפק בנתיבים מסומנים וצרים יחסית המיועדים להם. התקנות המקומיות מגדירות את האופניים החשמליים כאופניים עם מנוע עזר, שהספק המנוע החשמלי שלהם אינו עולה על 1,000 וואט ומהירותם המרבית היא 32 קמ"ש (20 מייל לשעה).

אך המספר הגדל והולך שלהם יחייב בעתיד הלא רחוק פתרונות חדשים. הטענה של רוכבי האופניים היא, כי ככל שיגדל מספרם כך אמור לקטון מספר כלי הרכב המוטוריים, שכן איש עסקים הרוכב לעבודה על אופניו החשמליים אינו יכול לנהוג באותו זמן גם במכוניתו. אך בפועל, ועד לפתרונות ברמת התשתית, הגידול הצפוי במספר בעלי האופניים החשמליים עלול ליצור פקקים של רוכבי אופניים שיפריעו גם להולכי הרגל, ובלית ברירה ישתלטו גם על נתיבי נסיעה ברחובות ובכבישים.

האתר Electricbikee טוען כי בקרוב מאד ישתנו החוקים והתקנות לשימוש באופניים חשמליים, שכן המדרכות להולכי רגל הופכות לנתיב קבוע של הרוכבים, והגידול במספר הדגמים שמהירותם גבוהה יותר מ-30 קמ"ש, עלול להחריף את הבעיה הבטיחותית הקיימת.

טענה נוספת המועלית בימים אלה היא, שהאופניים החשמליים אינם כה ירוקים, שכן בסוללות שלהם יש מרכיב משמעותי של עופרת, הגורמת לבעיה אקולוגית כאשר הסוללה גומרת את חייה והעופרת מושלכת אל המטמנות.

נראה שהחדשנות העיקרית בקטגוריה צומחת זו מגיעה מיפן. ה-PASer הם אופניים עם מנוע חשמלי המיועדים לפעילות אירובית, כאשר קצב הלב נמדד על-ידי חיישן המותקן בידית הימנית של האופניים. כאשר קצב הלב עולה על 120 פעימות לדקה, או רף אחר המתאים לפרופיל הבריאותי של הרוכב, נכנס המנוע לפעולה ומסייע להפחית את המאמץ הפיזי תוך שמירה שקצב הלב לא יעלה מעל לרף זה.

ה-PASer מבוססים על ציר הנעה ולא על השרשרת הקלאסית, והחברה המייצרת אותם, ימאהה, מאמינה שגרסה זו תהיה הנפוצה ביותר בעתיד הקרוב. לאופניים אלה שני מנועים חשמליים, כאשר הקטן שבהם שהספקו 100 וואט מותקן בגלגל הקדמי, ואילו המנוע השני מופעל בכל פעם שהרוכב מפעיל את המעצורים, והוא מטעין את סוללת הליתיום של האופניים. אופניים אלה כמעט שאינם תלויים במקור אנרגיה חיצוני, כלומר בשקע החשמלי, ובכך הם הופכים לכלי תחבורה אישי אידיאלי.

יצרן אמריקני החל להפיץ לאחרונה את ה-Electric Breeze, שהיא ערכת מנוע חשמלי שניתן להרכיב על כל זוג אופניים. הערכה מאפשרת לכל בעל אופניים להחליט אם לרכוב על אופניו בדרך הישנה והמסורתית, או להרכיב בתוך זמן קצר את המנוע החשמלי וליהנות מרכיבה ללא מאמץ פיזי. אחד מקהלי היעד של המוצר הוא צבא השליחים החוצה את הערים ומתפרנס בעיקר מטיפים. החיסכון בעלויות הדלק מהווה עבורם פתרון נאה, מה עוד שרוב הסוגים של האופניים החשמליים ניתנים לרכיבה גם כאשר הסוללה מתרוקנת, על-ידי דיווש מסורתי.

* הכותב הוא יועץ לשיווק. www.trends-news.com