האם האפוטרופוס הכללי ייכנס להליך הבוררות עם לאומי?

החברה להשבת נכסי נספי השואה תובעת להכניס את האפוטרופוס הכללי להליך הבוררות עם לאומי ■ גורמים בירושלים: מדינת ישראל לא נוהגת לפנות לבוררות וגם אם כן, נדרש אישור של היועץ המשפטי לממשלה

החברה להשבת נכסי נספי השואה תובעת להכניס את האפוטרופוס הכללי לתוך הליך הבוררות עם בנק לאומי - כך נודע ל"גלובס". לפני כמה חודשים הסכימו בנק לאומי והחברה להשבת נכסי נספי השואה לפנות להליך של בוררות שיחליף את ההליך המשפטי, אלא שהסוגיה המרכזית - דיני הראיות - עדיין נותרה במחלוקת. עתה מתברר כי בחלופת הטיוטות הוסיפה החברה לצד בנק לאומי את האפוטרופוס הכללי.

גורמים בירושלים הרימו גבה על המהלך שעלול לטרפד את הליך הבוררות: מדינת ישראל לא נוהגת לפנות לבוררות וגם אם כן, נדרש אישור של היועץ המשפטי לממשלה, מהלך שעלול לקחת חודשים ואולי אף שנים. אותם גורמים העריכו היום שמדינת ישראל לא תיקח על עצמה הליכה לבוררות עם לאומי.

ח"כ זאב בילסקי (קדימה), העומד בראש צוות משנה של ועדת הכספים שנועד לגשר בין החברה להשבה לבין הבנקים, אישר דבר הפניה של החברה לאפוטרופוס הכללי ידוע לו, אולם לדבריו טרם התקבלה החלטה סופית בנושא.

בדיווח שהעביר היום לחברי ועדת הכספים הודיע ביילסקי כי בנק דיסקונט ובנק הפועלים השיבו את כספי הנספים לחברה ואילו הדיונים בין החברה להשבה לבין בנק מרכנתיל דיסקונט ובנק מזרחי טפחות נמשכים. ביילסכי עדכן כי והוועדה עירבה את יו''ר הבנק, יעקב פרי, על מנת לקדם את הנושא.

ללאומי הקציב ביילסקי 10 ימים על מנת להביא להסכמות שתסלולנה את הדרך לתחילת הבוררות. "אם לוקחים בחשבון כי עו''ד רם כספי מייצג את בנק לאומי ועו''ד יעקב ויינרוט מייצג את החברה להשבת כספים לניצולי השואה, ואם לוקחים בחשבון גם את מערכת המשפט הישראלי, קל להבין שהמשפט שמתנהל כעת ייקח לפחות חמש שנים עד שמישהו יראה את הכסף. המסקנה שלנו היתה כי כדאי להוציא את הנושא מבית המשפט ולהביא את הצדדים לבוררות. עם קצת רצון טוב ושיתוף פעולה יהיה ניתן להשיג תוצאות די מהר", אמר ביילסקי בהתייחסו לסכסוך בין לאומי לחברה.

"בנק לאומי זאת בעיה. הבנק העביר 20 מיליון שקל ואנו נזפנו בחברה קשות כי זה מעט מאוד. החברה כבר החלה בחלוקת הכסף. בפגישה האחרונה עם הנהלת הבנק השבוע הבהרנו להם כי אנו רוצים פתרון אמיתי. ריבוי משפטנים מקשה על קבלת ההחלטה. סיכום הביניים הוא כי לעורכי הדין יש עשרה ימים לשבת ולהגיע להסכמה. אחרת, אנו נציע פתרון ונתחיל לאתר שופט בית משפט עליון שיעמוד בראש תהליך של בוררות", הדגיש ביילסקי.

ח"כ משה גפני, יו"ר ועדת הכספים, סיכם את הדיווח באומרו: "אחרי שנים רבות שהנושא לא הגיע לפתרונו אני מברך על עבודת צוות המשנה של הועדה וכי לחברי הצוות יש את מלוא הגיבוי לסיים את הפרשה".