המשכנתא שתאמלל רוכשי דירות

כדאי לכולם ללכת אצל גרינספן ולברר מה עלה בגורל שוק נדל"ן שצמח בריבית אפסית

עידן אזולאי הוא מנכ"ל אפסילון קרנות נאמנות

תשמעו סיפור. אמיתי לגמרי. אתמול התקשר אליי חבר יקר שמקצועו אינסטלטור. החבר ביקש את חוות דעתי המקצועית (בנושא השקעות, לא אינסטלציה). הוא סיפר שחבר אחר הציע לו להפקיד בידיו סכום נכבד, וזה ינהל לו תיק אופציות. החבר ההוא תפאר בפניו על ביצועיו המשובחים וטען שתיק ההשקעות שלו הניב תשואה מרשימה בשיעור 150%. הלוואי עליי. כשניסיתי להצביע לחברי על הסכנות שטמונות בפעילות מסוג זה, הוא אמר :"מה אעשה? בבנק אני מקבל ריבית אפסית, כמה אפשר?"

בסיפור הזה אפשר להחליף את הביטוי "תיק אופציות" ב"נדל"ן" או "אג"ח שהיו פעם זבל והיום הן דווקא נראות מעניינות", או מניות ביומד ועוד.

עליית מחירים לא רציונלית

אחת הטענות שמופנות כלפי הבנקים המרכזיים והממשלות במדינות העולם בעקבות המשבר הנוכחי, היא שנתנו למחירי נכסים להתנפח ולא התערבו בשווקים, בשל דבקותם במדיניות שוק חופשי.

שוק חופשי זה חשוב, אבל כפי שאנשים לא שומרים על חוקי התנועה ויש להציב שוטרים וניידות שאוכפים את החוק בכשיבים, כך מוטלת על גורמי השלטון הכלכליים החובה לשמור על יציבותן של המערכות הכלכליות על ידי זיהוי עליית מחירי נכסים לא רציונלית.

זוכרים לאיזו הערכה זכה גרינספאן כשהפחית את הריבית באגרסיביות במיתון הקודם ובזכות זה הביא לסיומו המהיר? ומי נחשב היום כאחד ממחוללי המשבר העיקריים בשל תפישתו לפיה העלייה במחירי הנדל"ן בארה"ב מבטאת את "עוצמתה של הכלכלה האמריקאית" ולכן שמר על מדיניות מוניטרית מרחיבה לאורך זמן רב מידי? נכון מאד - אותו גרינספאן בעצמו.

אם בנק ישראל ימשיך להתמהמה במדיניות הריבית שלו, הדבר יוביל לאותן תוצאות בדיוק. כתבתי על התוצאות הצפויות ממדיניות שכזו בטור הקודם שלי ולכן לא אכתוב על כך שוב, אבל ככל שאשמע את המשפט "אני לא מקבל כלום בבנק ולכן קניתי אגרת חוב מדורגת A- לשנתיים בתשואה של 3.5% (חבל שלא קניתי אותה לפני חצי שנה בתשואה 22%)", חששותי ייגברו ויילכו.

דאגותיי גוברות כשאני מגלה שכשליש מהדירות הנרכשות היום הן דירות להשקעה ובנוסף לכך, מתברר שהרוכש הממוצע ממוקם אי שם בעשירון השמיני (!). אני תוהה מה יהיה גורלם של אלו שרצים עכשיו באמוק לקנות דירה במחירים הנוכחיים ולוקחים משכנתא בריבית משתנה, לאחר שימצאו עצמם יום אחד עם דירה שערכה ירד ועם תשלומי משכנתא שעולים בשל עליית הריבית?

בסיטואציה שנוצרה, העלאת ריבית רק תסייע למשק ולשווקים ולא להיפך. כל האמירות ששיבחו את בנק ישראל שיצאו מגורמים שונים במשק בתגובה להותרת הריבית ברמתה הנוכחית, הן אמירות אינטרסנטיות גרידא שנאמרו מתוך זווית צרה ביותר. ריבית כה נמוכה אינה משרתת את אף אחד, גם לא את אלו שחושבים שהיא תומכת בהם.

ריבית כה נמוכה בוודאי לא תסייע בסופו של דבר לידידי השרברב ותיק האופציות שלו.