הגוף מאחורי קבוצת רכישה בפ"ת ובחיפה - מרכז הבנייה הישראלי

הקבוצה מתכוונת להקים בניין בן 19 קומות ו-71 דירות במתחם הפארק בשכונת נווה-גן בפ"ת

טרנד קבוצות הרכישה סחף לאחרונה גם את מרכז הבנייה הישראלי, אחד הגופים המזוהים ביותר עם היזמים. ל"גלובס" נודע, כי המרכז, גוף פרטי מאז 1997, הוא העומד מאחורי קבוצת רכישה שאורגנה ורכשה ביולי השנה קרקע מחברת משהב בפתח תקווה.

71 דירות לציבור הדתי

קבוצת הרכישה מתכוונת להקים בניין בן 19 קומות ו-71 דירות במתחם הפארק בשכונת נווה גן בעיר. הפרויקט שווק בשם "סרוגים על הפארק" לציבור הדתי-לאומי, אך זהותו של מרכז הבנייה כמארגן הקבוצה לא נחשפה. הקבוצה שילמה למשהב עבור הקרקע כ-22 מיליון שקל (כולל מע"מ), לאחר שבדצמבר 2007 הודיעה משהב על תחילת שיווקו של פרויקט גרין פארק במתחם.

השותפים לחברה הבת של מרכז הבנייה הם בעלי השליטה, היו"ר ערן רולס והמנכ"ל קובי לנגלייב, מנכ"ל מרכז הדיור במרכז הבנייה אורי וייס, ומאיר טל שמארגן קבוצות הרכישה. בשל החשש מהיזמים בחרו במרכז הבנייה שלא להיכנס לתחום קבוצות הרכישה באופן גורף, ולהתמקד רק בקבוצות המיועדות לציבור הדתי-לאומי.

טל מציין כי רכישת הקרקע הייתה נקייה מרוכשים לאחר שמשהב לא הצליחה למכור את הדירות במשך כשנה וחצי. בעוד כשבועיים ייסגר המכרז לבחירת הקבלן המבצע, ולפי ההערכות הבנייה תסתיים עד ינואר 2012. לדברי טל, 70% מהרוכשים הם קהל דתי ו-30% משקיעים. המחיר הממוצע לדירת 4 חדרים בקבוצה עומד על 1.1 מיליון שקל ועל 1.35 מיליון שקל לדירת 5 חדרים (עלות הקרקע נעה בין 250 ל-360 אלף שקל לדירה).

בנוסף, מרכז הבנייה החל בארגון קבוצת הרכישה השנייה שלו בשכונת קריית שמואל בחיפה שם ישווקו 32 דירות בשני בניינים של 4 קומות. הרוכשים ישלמו על הקרקע והתכנון 120-130 אלף שקל ליחידה, כאשר מחירה הסופי של דירת 4 חדרים מוערך ב-580 אלף שקל ושל דירת 5 חדרים ב-680 אלף שקל.

"דירות פגומות"

בימים האחרונים תקף רולס בחריפות בתקשורת את תופעת קבוצות הרכישה כשהוא מביע דאגה מהחובבנות של רבים מהעומדים בראשן ומהחשש כי הן יספקו "דירות פגומות". בתגובה לפניית "גלובס" על הכניסה של מרכז הבנייה לתחום הקבוצות והאם אין הוא חושש מהתנגדותם של היזמים, אמר רולס: "אני לא נגד קבוצות רכישה. יש גורמים רציניים וותיקים שיודעים לעשות קבוצות רכישה. אבל אין ספק שמרבית המוצרים בקבוצות הרכישה, ייצאו מוצרים בעיתיים, כי אין בעל בית שמבין ייזום נדל"ן אמיתי.

"היזמים הם החברים הכי טובים שלנו. בעבר קיבלנו דמי תיווך על עסקאות של קרקעות של חברות שלא נמכרו, וכיום נתפור עסקה מהירה ומצוינת עבור החברה באמצעות הקבוצות". ממשהב נמסר: "אין תגובה".