סיכום עשור בהון סיכון האמריקני: עדיין עדיף על השקעה בנאסד"ק

ממחקר שערך איגוד קרנות ההון סיכון האמריקני, עולה כי ההחזר על ההון של הקרנות האמריקניות היה 14.3% בעשור האחרון, עד יוני 2009 ■ ומה הלאה? לאנשי איגוד הקרנות זה ברור: "ללא שוק הנפקות ראשוניות חזק, המספרים ימשיכו להידרדר"

קרנות ההון סיכון האמריקניות השיגו בעשור האחרון, עד יוני 2009, תשואה של 14.3% על השקעותיהן. לכאורה, לא רע בכלל, בעיקר לאור העובדה שמדדי הנאסד"ק, הדאו ג'ונס וה-S&P 500 ירדו באותה תקופה בשיעור של עד 4%.

אולם, הנתונים הללו מוכיחים עד כמה 2009 היא שנה קשה, ויותר מכך עד כמה 1999 הייתה מעולה, כשהנתונים משקפים ירידה חדה למדי ביחס לתוצאות ברבעון הקודם וברבעון המקביל.

לשם השוואה, בעשור שבין סוף מארס 1999 עד לסוף מארס 2009 - כלומר, עד סיום הרבעון הראשון - ההחזר על ההשקעה שרשמו קרנות ההון סיכון הייתה 26.2%. בעשור שהסתיים בסוף יוני 2008, התשואה הייתה אף גבוהה יותר, 33.9%.

הנתונים הללו הוצגו במחקר שפורסם אתמול, שנערך על-ידי איגוד קרנות ההון סיכון האמריקני (nvca) בשיתוף עם חברת המחקר והייעוץ Cambridge Associates.

אך גם כך, הנתונים לעשור כולו אינם מרשימים במיוחד. מה העכיר, אם כך, את תמונת העשור? לא היה זה הרבעון השני של 2009 שהצטרף לחישוב, אלא דווקא היעדרותו של הרבעון הראשון של 1999, שיצא הפעם מחישובי העשור. הפעילות הענפה שנרשמה בשוק האקזיטים בתחילת שנת 1999 הציבה רף גבוה למדי וכעת, כשאינה נכללת עוד בחישוב ההחזר על ההשקעה לעשר שנים, המספרים איבדו גובה.

בתקופה ההיא, אקזיטים רבים ורווחיים יצאו אל הפועל, והחוקרים מצפים שהיעדר תשואות סוף המילניום הקודם בחישובי התשואות מעתה ואילך, ימשיך להשפיע גם על התשואות שיירשמו ברבעונים הקרובים.

מלבד הירידה החדה בתשואות העשור, בשאר התקופות לא היו שינויים מהותיים. התשואה לחמש השנים האחרונות, לדוגמה, הייתה 5.7% על ההשקעה לעומת 5.8% בחמש השנים שהסתיימו ברבעון הראשון של 2009; טרום המשבר, ביוני 2008, התשואה החמש-שנתית הייתה גבוהה יותר - 11.5%.

מתגעגעים לבציר 95'

בהסתכלות לטווח ארוך יותר, ההחזר על ההשקעה הופך למרשים יותר. ב-15 השנים האחרונות התשואה שנרשמה הייתה 36.3% - גבוהה יותר ביחס להחזר שנרשם ברבעון הקודם (34.2%) וברבעון המקביל (33.4%). התשואה לתקופה של 20 שנה הייתה 22.7%. בשני המקרים, קרנות ההון סיכון התעלו על ביצועי שוקי המניות. לשם השוואה, מדד הנאסד"ק שנחשב למדד מניות הטכנולוגיה, עלה ב-8.1% בתקופה של 15 שנה, וב-9% בתקופה של 20 שנה.

ואיך השפיע המשבר הכלכלי העולמי, שטלטל את השווקים הפיננסיים ואת התעשייה ברבעונים האחרונים? ובכן, מהמחקר עולה שההחזר על ההשקעה שרשמו הקרנות בשנה החולפת היה שלילי, בשיעור של 17.1%, שיפור קל ביחס לתשואה שלילית של 17.5% בשנה שהסתיימה בסוף מארס. מי שהשקיע באותה תקופה בנאסד"ק או במדד הדאו ג'ונס הפסיד יותר - 20%-23%.

"ללא קיומו של שוק הנפקות ראשוניות חזק, נתוני הביצועים הללו לטווח הארוך ימשיכו להידרדר גם בשנים הקרובות", מעריך מארק היסן, נשיא NVCA. "קרנות ההון סיכון אולי ימשיכו להציג ביצועים טובים יותר מהמדדים המובילים בשוקי המניות, אך ההפרשים לטובתן יהיו קטנים בהרבה מאלו שהיו בעשור האחרון".

פיטר מורדיאן מחברת המחקר Cambridge ציין אף הוא את חשיבות השיפור בשוק ההנפקות הראשוניות לביצועי קרנות ההון סיכון, אך הוא מוצא גם צד חיובי. "המשבר המשמעותי שחוותה התעשייה, כחלק מהמשבר הכלכלי של שנת 2008, ישפר את הסביבה התחרותית ואת הערכות השווי הראשוניות, שהן מרכיב חשוב בחישוב התשואה", הוא אומר.

המחקר מצרף גם נתונים שבודקים את ההחזר על ההשקעה לפי שנות הבציר של הקרן. החישוב, המבוסס על ערך נוכחי נקי (NAV), מצא ששנת הבציר 1995 הייתה המשובחת ביותר - הקרנות משנה זו החזירו 5.98 דולרים על כל דולר שהושקע בהן. בציר 1998 כבר פחות מרשים, וההחזר הוא 1.29 דולרים על כל דולר שהושקע בקרנות. *