המספנות: "לא נתנו לצים אור ירוק לדחייה ארוכה"

טענת המספנות פורסמה במגזין Trade Winds, וזאת בניגוד להודעתה של צים מלפני חודש, על דחייה של עד חמש שנים באספקה

חברת הספנות צים, שבשליטת החברה לישראל של משפחת עופר, מגיעה בימים אלה לישורת האחרונה בגיבוש הסדר החוב עליו היא עובדת באינטנסיביות כבר כמה חודשים. ההסדר כולל פריסת תשלומים בהיקף של יותר מ-3.5 מיליארד דולר מול עשרות בעלי החוב שלה, ובמסגרתו הודיעה צים בין היתר כי הגיעה להסכמות עם מספנות בדרום קוריאה על דחיית אספקתן של אוניות אותן רכשה בתקופת הגאות.

אלא שלפי פרסומים זרים, גורמים במספנות טוענים כי דחיית האספקה של האוניות שהיו אמורות להגיע לידי צים בשנים 2010-2012, לא אושרה על ידם. מהחברה לישראל לא נתקבלה תגובה.

לפני כחודש הודיעה החברה לישראל כי היא הגיעה להבנה עקרונית עם אחת המספנות על דחייה נוספת במועד המסירה של ארבע אוניות, שהיו אמורות להימסר בשנת 2010, והן יימסרו לה בשנים 2014-2015. דחייה זו הצטרפה לדחייה באספקה של תשע אוניות נוספות, וצפויה הייתה להשפיע לטובה על תזרים המזומנים של צים בשנים הקרובות, שכן השקעות החברה, בהיקף של שני מיליארד דולר, צפויות כעת להידחות.

לחץ מלקוחות

אבל שבוע לאחר ההודעה, ב-2 באוקטובר, פורסמה במגזין האמריקני Trade Winds, העוסק בענף הספנות, ידיעה לפיה גורמים באותן מספנות טוענים כי לא נתנו לצים אור ירוק לעכב את הגעת הספינות שהוזמנו אצלן לתקופה של שנתיים עד חמש שנים.

לדברי הגורמים, המספנות יונדאי וסמסונג לא הסכימו לקבל את ההצעה של צים לדחות את אספקת האוניות בזמן כה רב, שכן הדבר יגרום להן להפסדים כבדים, ולכן סביר כי יסכימו לדחייה של שנה אחת באספקה. "דחייה מעבר לשנה, תקשה על המספנות", אמר בידיעה גורם בכיר מהענף.

עוד נטען בידיעה כי הדאגה המרכזית של המספנות היא ששינויים בשער המטבע יפעלו נגדן, ככל שהדחייה תימשך. התשלום של צים אמור להתבצע במטבע הקוריאני המקומי (וון), ובעת החתימה על החוזה עמד שער הדולר של 900-1000 וון לדולר, כשמאז נחלש הוון ביותר מ-10%.

ענף הספנות נמצא בימים אלה במשבר עמוק, ואחד הגורמים שסובלים מכך באופן מיוחד הן המספנות המייצרות אוניות חדשות. כעת לא רק שהביקוש לאוניות חדשות קפא, אלא שחברות ספנות שונות בעולם, וביניהן צים, מבקשות דחייה באספקת האוניות שכבר הזמינו.

המספנות צריכות כעת להתמודד עם לחץ מצד הלקוחות שמבקשים דחייה ופריסה בתשלומים ובאספקה, ועל רקע המצב הזה מעריכים גורמים בשוק ההון כי ייתכן שהמספנות דאגו לפרסם בתקשורת כי צים לא השיגה דחייה, כדי למנוע לחץ מצד לקוחות אחרים, שעלולים לבקש אף הם דחייה ארוכה כמו זו בה זכתה חברת הספנות הישראלית.