עו"ד אבי-יצחק: "ליפא מאיר פועל במצב של ניגודי אינטרסים"

קרב עורכי דין באסיפות שכינסו מחזיקי האג"ח הקצרות כ"ד וי"ז של אפריקה ישראל ■ נציגי סדרות האג"ח השונות כעסו על כך שהנהלת החברה לא הגיעה לאסיפות, והשתלחו אלה באלה

"יש ניגוד אינטרסים בולט בין סדרות האג"ח הקצרות לבין הארוכות. נציג אחד אינו יכול לייצג קבוצה של משקיעים שיש להן אינטרסים כל כך מנוגדים, ועו"ד ליפא מאיר פועל במצב של הפרת נאמנות וניגודי אינטרסים", כך אמר היום ל"גלובס" עו"ד דן אבי-יצחק, שהפתיע בנוכחותו את באי אסיפת מחזיקי אג"ח כ"ד של אפריקה ישראל.

שלושה ימים לאחר מסיבת העיתונאים, בה דחו מחזיקי אג"ח ט' של אפריקה ישראל - שאמורה להיפרע בחודש הבא - את מתווה ברנע להסדר החוב שהוצג מטעם החברה, כינסו היום בזו אחר זו מחזיקי סדרות האג"ח הבאות בתור לפירעון אסיפות משלהן. באסיפות הוטחו האשמות נגד הנאמנים ונציגות מחזיקי האג"ח. מחזיקי האג"ח זכו להישג, כאשר הנאמן הבטיח שאישור של כל הסדר חוב יהיה כפוף לאישור בכל סדרה וסדרה.

נדמה שמחזיקי האג"ח הקצרות של אפריקה ישראל לא סומכים על הנציגות הרשמית של 12 מתוך 13 סדרות האג"ח של החברה (חוץ מאג"ח ט' הפועלת עצמאית). באסיפת אג"ח י"ז הוחלט להעמיד להצבעה באסיפה הבאה מינוי של משקיף בנציגות, ובאסיפת אג"ח כ"ד הועלתה דרישה לנציגות נפרדת.

אבי-יצחק מחזיק מעט אג"ח

עו"ד אבי-יצחק (73) הינו מבכירי עורכי הדין בישראל. הוא ייצג בעבר את שרה ובנימין נתניהו, נתן שרנסקי, אהוד אולמרט, רפאל פנחסי, אריה דרעי, עופר נמרודי ורבים אחרים. בפתיחת האסיפה כאשר כל משתתף הציג את עצמו, נקב אבי-יצחק במספר קטן יחסית של ערך נקוב של אג"ח שהוא מחזיק.

אבי-יצחק: "לא ייתכן שאותו אדם שממלא תפקיד נאמנות יפעל בעת ובעונה אחת בשם בעלי אינטרסים מנוגדים. יש הבדל עצום בין משקיע שבחר להשקיע בהשקעה קצרת מועד לבין משקיע שבחר להשקיע בהשקעה ארוכת טווח. לכל אחד מהם יש שיקולים אישיים שונים בתכלית. למשקיע שבחר בהשקעה ארוכת טווח, אולי לא כל כך אכפת שמועד החזר החוב יוארך והוא יקבל פיצוי של ריבית, כי זאת מטרת השקעתו. משקיע שבחר בהשקעה קצרת טווח עשה זאת כי הוא זקוק לכסף תוך זמן קצר, והוא מעדיף לוותר על ריבית או אפילו על חלק מהקרן, ובלבד שיקבל את כספו מיד".

עוד אמר אבי-יצחק כי: "אנשים שאמורים לייצג את האינטרסים האמיתיים של המשקיעים האמיתיים, שזה לא המוסדיים, אלא מי שהשקיע במוסדיים, לא חפים מכל מיני אינטרסים ולכן זאת בעיה. במקרה של אפריקה ישראל לא רואים את המשקיעים האמיתיים, היקף החובות אדיר, והפיזור הוא על פני רבבות אנשים שחלקם לא מודע לכך".

אגב, הנהלת אפריקה ישראל, הנמצאת (עדיין) בשליטת לב לבייב, לא טרחה לשלוח נציג מטעמה לאסיפות האג"ח למרות שנתבקשה. "כשהנפיקו את האג"ח התרוצצו סביבי מהחברה ורצו שאשקיע בה, ועכשיו אין עם מי לדבר", אמרו מחזיקי האג"ח.

אבי-יצחק: "הגופים הרשמיים של המדינה, ובמיוחד רשות ניירות ערך, צריכים לעקוב מקרוב ואולי גם ללמוד מהמקרה של אפריקה ישראל כדי להגביר את הרגולציה גם על שלב זה, שבו יש כשלון של החברה והסדר חוב".

במהלך אסיפות האג"ח שהתקיימו היום נפתח ויכוח סוער במיוחד בין עו"ד אופיר נאור, המייצג מחזיקי אג"ח קצרות לבין עו"ד נעם שרון המייצג את נאמני סדרות האג"ח, בו עו"ד שרון לא ענה על שאלותיו של נאור.

דן אבי יצחק / צלם: תמר מצפי

הכפשות הדדיות

עו"ד נאור: "האם אתם יודעים מה נעשה במו"מ בין נציגי האג"ח לבין הנהלת החברה? ביקשנו שיבואו נציגים, אך איש לא בא היום. הנאמן נכח בחלק מהישיבות, מדוע הוא לא מעדכן אותנו? סדרות האג"ח הקצרות לא צריכות הסדר חוב שהסדרות הארוכות יחתמו איתם".

עו"ד שרון: "אני שומע את כל ההכפשות שלך, אופיר, ואתה מציג הכול בצורה קיצונית".

אל נאור הצטרף נציג של גוף מוסדי שאמר: "ההסדר מייצר ההעדפה של הסדרות הארוכות. אתם חוטאים לתפקידכם ועלולים להיות חשופים לתביעה משפטית. יש לאפריקה ישראל מספיק נכסים והשאלה היא רק איך יחלקו את העוגה מחדש ואני לא מוכן שהסדרות הקצרת יקבלו פירורים".