הבורסה בת"א סיימה בירידות - אך מתונות בהרבה ממהלך היום

המעו"ף איבד היום 0.9%, בסיכום שבועי ירד ב-2% ובסיכום חודשי עלה ב-2.7% ■ מדד הנדל"ן סיים ביציבות, וזינק באוקטובר ב-4.9% ■ אפריקה עלתה היום ב-5.3% וזינקה ביותר מ-10% באוקטובר

יום המסחר האחרון של השבוע והחודש בבורסה בת"א התאפיין היום (ה') בירידות שערים, אך התמתנו בסיום המסחר על רקע נתוני התמ"ג הטובים בארה"ב, ופתיחת המסחר החיובית מעבר לים. המדדים המובילים באחד-העם סיימו בירידות, אך בשיעור המתון ביותר היום. מניית אפריקה הוסיפה לרכז עניין ובלטה מבין מניות המעו"ף והנדל"ן, בעלייה של כ-5.3%. המחזור הסתכם בכ-2.5 מיליארד שקל, מחזור גבוה מאוד, אך מיוחס בעיקרו לפקיעה.

בסיכום שבועי, הבורסה בת"א סיימה בירידות שערים של 2% ויותר, אך בסיכום חודש אוקטובר המדדים המובילים הצליחו לסיים ברובם בעליות שערים יפות, בהובלת מדד הנדל"ן שעלה באוקטובר ב-4.9%.

נזכיר, כי הבוקר היתה בבורסה פקיעת אופציות המעו"ף, שנקבעה ב-1,008.93 נק' והצביעה על ירידה של כ-2%. "קשה מאוד להעריך איך יתפתח מכאן המסחר שכן רמת התנודתיות עלתה וכתוצאה מכך יכולים להיות עוד מהלכים קיצונים של דפרסיה ואולי גם של מניה", אומר זיו סגל, המנתח הטכני של "גלובס" בהתייחסו לוול סטריט, אך הדבר נכון גם ביחס לשוק המקומי.

אתמול היו אלה נתוני המכירות של בתים חדשים בארה"ב שירדו בספטמבר ב-3.6% לעומת צפי כי יעלו, שהיוו את הטריגר להסלמת הירידות בוול סטריט שבה סגרו המדדים ברמות הנמוכות של היום, כאשר מדד הנאסד"ק איבד 2.7% והדאו ג'ונס רשם ירידה תלת ספרתית במניין הנקודות. בישראל פרסמה הלמ"ס בשעות הצהריים נתון מקביל בישראל ממנו עולה כי הרבעון השלישי בשוק הנדל"ן הישראלי היה עגום לאחר שמכירות הדירות בספטמבר ירדו ב-16%.

הלמ"ס גם פרסמה אינדיקטורים הכלכליים המרכזיים שהשפיעו על המשק הישראלי בספטמבר מהם עולה כי בין יוני לאוגוסט חלה עלייה של 5.6% בקניות בכרטיס האשראי, וכי מספר הבלתי מועסקים בשוק האזרחי ירד ל-7.6% באוגוסט לאחר ששמר על יציבות ברמה של 7.9% בארבעת החודשים הקודמים. עוד פורסם כי יצוא הסחורות עלה ב-4.7% ברבעון השלישי, וזהו רק מדגם מייצג המצביע על המשך שיפור המצב במשק ברבעון השלישי.

לבייב משפר את ההצעה

חשיפת "גלובס" כי החובות הפרטיים של לב לבייב, באמצעות חברת ממורנד, לבנקים הישראליים עומדים על כ-3.1 מיליארד שקל, מהם 2 מיליארד שקל לבנק הפועלים אשר בו החוב מגובה בבטוחות כמו 46% ממניות אפריקה ישראל ופרויקט נדל"ן ברוסיה. כמוכן חשופים הבנקים הגדולים האחרים בישראל ובהן דיסקונט , הבינלאומי ומזרחי טפחות למאות מיליוני שקלים של חוב פרטי של לבייב, כל אחד. אלה מוסיפים לחץ נוסף על מדד הבנקים שאיבד אתמול 2.5% מערכו ויורד היום בשיעור דומה.

ועוד בעניינה של אפריקה ישראל , לבייב מעלה שוב את ההצעה במסגרת הסדר החוב עם מחזיקי האג"ח. היום נודע כי הוא מוכן להזרים 650 עד 700 מיליון שקל לאפריקה זאת לעומת 600 מיליון שקל שהוצעו במסגרת התוכנית של פרופסור אמיר ברנע - אשר נחשפה ב"גלובס" בשבוע שעבר. בעלי האג"ח דורשים 800 מיליון שקל, כאשר תאריך היעד לסיום המו"מ - 6 בנובמבר - הולך ומתקרב.

החברה לישראל סיימה לבסוף ללא שינוי, לאחר שפועלים סהר המליץ להתנגד להסדר החוב בצים. מהחברה לישראל נמסר כי "המלצת פועלים סהר מעמידה את צים בסכנה קיומית". לעומת זאת בפועלים סהר טענו כי "שיעור התשואה הפנימית שמניבה ההשקעה המוצעת ע"י החברה לישראל בצים נמוך יחסית, ואינו מפצה על רמת הסיכון בהשקעה". החברה לישראל הגיבה: "הם ראש קטן".

בשוק האג"ח הוטלה אתמול פצצה על ידי הבורסה לני"ע שהודיעה כי במידה וחברת החשמל לא תגיש את דו"חותיה לרבעון השני עד יום שבת הקרוב, יגרעו האג"ח שלה מסדרה 22 מהמסחר וממדדי התל בונד 20 ותל בונד 60 כבר ביום שני. נציין כי לחברת החשמל אג"ח בהיקף כולל של כ-8 מיליארד שקל, ובמידה שאכן יגרעו האג"ח מהמסחר ומהמדדים ביום שני, צפוי יום ראשון הקרוב להיות סוער במיוחד מאחר וכ-700 מיליון שקל המוחזקים על ידי תעודות הסל באג"ח אלו יצטרכו להחליף ידיים על רקע עדכון המדדים, כאשר אג"ח קונצרניות אחרות יצטרכו לתפוס את מקומן.

בשוק הראשוני נמשכה פעילות החברות במרץ, ואתמול היתה זו שוב קבוצת דלק שהצליחה להביא את המשקיעים המוסדיים להזרים ביקושים של מיליארד שקל והקצתה להם כ-680 מיליון שקל מסך 800 מיליון השקל שבכוונתה לגייס בשתי סדרות אג"ח, האחת הרחבה של הסדרה השקלית והשניה הנפקה של סדרה חדשה, שתיהן עם מח"מים ארוכים יחסית. הנפקה זו מצטרפת לשתי הנפקות קודמות שגם בהן הצליחה החברה לגייס מאות מיליוני דולרים.

קדחת מיזוגים ורכישות

תחום המיזוגים והרכישות גם היה פעיל מתמיד, והבוקר הגיבו לראשונה המעורבות בעסקת פרטנר לחתימה על העסקה במסגרתה השלימה סקיילקס שבשליטת אילן בן דב את רכישת השליטה ב-51.3% מפרטנר בתמורה ל-5.29 מיליארד שקל. סקיילקס גם השלימה את מכירתן של 4.99% מהון המניות של פרטנר ללאומי פרטנרס בתמורה לכ-515 מיליון שקל. השלמת העסקה התאפשרה לאחר שנתקבל אתמול אישור משרד התקשורת.

עסקת הענק השניה בתחום התקשורת המקומית עלייה נודע רק לפני מספר ימים לפיה צפוי שאול אלוביץ' לרכוש את השליטה בבזק , הביאה אתמול את כלכלני חברת הדירוג S&P מעלות להכניס את בזק ופלאפון לרשימת מעקב עם השלכות שליליות. להערכתם "בעקבות העסקה תיתכן עלייה ברמת המינוף של מבנה ההון והרעה בפרופיל הסיכון הפיננסי של שתי החברות" והחברות עשויות להגיב לכך היום בשוק.

קרדן אן.וי. תציע למחזיקי מניותיה לרכוש במזומן 55% מהחזקותיה בחברה הבת קרדן ישראל בה היא מחזיקה ב-74%. זאת על מנת למקד את פעילותה של קרדן NV בתחומים ובאזורים בהן היא מתמחה. הוצאתה של קרדן ישראל מן החברה צפויה להזרים לה כ-385 מיליון שקל. בעלי השליטה בקרדן NV צפוים להשתתף בהצעת המכר.

היום נודע כי רוש השוויצרית היא זו שתרכוש את מדינגו מידיה של אלרון מקבוצת אי.די.בי . לרוש היסטוריה של יותר מ-110 שנות פעילות והיא נחשבת לשחקן מרכזי בשוק התרופות העולמי.

בעל בית חדש יש גם ללידר השקעות . זאת לאחר שמחזיקי האג"ח של חברת האחזקות שבשליטת שרם פודים גרופ, קיבלו אתמול את הצעתו של דן דוד, באמצעות קרן ATE, לרכישת השליטה בחברה.

[לפורטל הפיננסי][לאתר המעו"ף][לבורסות בעולם]