מדינת ישראל מציינת היום 14 שנים לרצח יצחק רבין

אירועי יום הזיכרון ה-14 לרצח ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל נפתחו אמש בבית הנשיא ■ היום יתקיימו טקסי זיכרון בהם האזכרה הממלכתית בהר הרצל

מרכינים ראש וזוכרים: ברחבי המדינה ייפתחו הבוקר אירועי הזיכרון לציון 14 שנים להירצחו של ראש ממשלת ישראל יצחק רבין ז"ל. טקס האזכרה הרשמי ייערך בשעה 15:00 בהר הרצל, בהשתתפות נשיא המדינה שמעון פרס וראש הממשלה בנימין נתניהו.

דגלי ישראל יורדו לחצי התורן, ובמוסדות החינוך ברחבי הארץ יפתחו את יום הלימודים בטקסי זיכרון ובשעות מחנך מיוחדות שיעסקו בפועלו ובאישיותו של רבין. בשעה 17:00 אחר הצהריים תערוך כנסת ישראל מושב מיוחד לזכרו של רבין.

במשרד החינוך פרסמו אמש הנחיות מפורטות לבתי הספר ומוסדות ההשכלה הגבוהה, בכל הנוגע להיערכות לציון יום השנה ה-14 לרצח ראש הממשלה. לקראת ציונו של היום, פיתחו במשותף המטה לחינוך אזרחי ומרכז רבין מערכי פעילויות בנושא עידוד למעורבות אזרחית-חברתית. "כל אחת ואחד מאזרחי המדינה, על כל המגזרים, נדרשים לקחת חלק בעשייה של חיי החברה בישראל", אמר אמש שר החינוך גדעון סער.

פרס: יעד השלום אליו חתר רבין לא יינטש

אירועי הזיכרון הממלכתיים נפתחו כבר אמש, בטקס הדלקת "נר יצחק" במשכן הנשיא בכיכר ספרא בירושלים, במעמד נשיא המדינה שמעון פרס. "היעד שאליו חתר יצחק באומץ, במדינאות גדולה ובחזון נועז, לא יינטש - השגתו, גם אם תתמהמה, בוא תבוא", אמר פרס בדברים שנשא בטקס.

בתור פוליטיקאי שהכיר היטב את רבין, סיפר פרס בתסכול, על שנים ארוכות בהן התמודד, יחד עם רבין על מטרות מדיניות שלא הושגו, אך "הניחו את המסד למצב חדש", לדבריו. "כשהתחלנו, כל הפלסטינים היו מחנה טרור אחד. עכשיו ישנה רשות למשא ומתן". פרס זקף לזכות רבין הישגים רבים, בניהם הסכם השלום עם ירדן. מחנה השלום של רבין, לדברי פרס, הולך וגדל.

"הרצח של יצחק שיבש ועיכב את המהלך המדיני, אבל נחיצותו להבנה היסטורית בינינו לבין שכנינו הובהרה בכל תוקפה, ובכל דחיפותה", אמר ופנה אל ראש ממשלת ישראל. "אני מאמין שזו חובתו הלאומית והמוסרית העליונה של כל מנהיג וכל ראש ממשלה בישראל - להשקיע את מלוא מרצו ותבונתו כדי לפנות את הדרך לשלום ממכשולים חיצוניים וקשיים פנימיים".