נסרדישי: רשות המסים לא מתכוונת לצמצם את הפטור ממס שבח

מנהל רשות המסים התייחס לקריאות לצמצם את הפטור כדי לצמצם את רכישת הדירות להשקעה ולהשיג ירידה במחירי הנדל"ן ■ כיום הפטור חל על דירת מגורים יחידה פעם ב-18 חודשים ועל דירת מגורים שנייה פעם ב-4 שנים

רשות המסים לא מתכוונת לצמצם את הפטור ממס שבח - כך אומר מנהל רשות המסים, יהודה נסרדישי, בהתייחס לקריאות שונות לצמצם את הפטור, בכדי לצמצם את רכישת הדירות להשקעה - ובכך להשיג ירידה במחירי הנדל"ן.

נושא צמצום הפטור ממס שבח נשקל כבר בעבר בעת דיוני התקציב. כיום הפטור חל על דירת מגורים יחידה פעם ב-18 חודש, ועל דירת מגורים שנייה פעם ב-4 שנים. כלומר - ניתן להחליף דירת מגורים פעם ב-18 חודש לפחות ללא חבות של מס שבח; ואם מדובר בדירה שנייה, ניתן למכור דירה אחת ל-4 שנים ללא חבות מס שבח.

במהלך דיוני התקציב עלתה האפשרות לצמצם את הפטור בכדי לקבל מס נוסף, ומתוך הנחה כי הדבר יביא לצמצום היקף רכישת הדירות להשקעה. כיום, רכישת דירות להשקעה היא הגורם המרכזי לעלייה במחירי הנדל"ן.

ואולם, לדברי נסרדישי, צמצום הפטור יביא אולי להגדלה מסוימת במסים ממס שבח; לעומת זאת, הוא יצמצם את היקף המסים ממס רכישה. זאת מאחר שצמצום הפטור יביא לכך שתצומצם רכישת דירות להשקעה, מה שיביא לירידה בהיקפי מס רכישה.

מס רכישה הוא מס הנגבה לפי מדרגות, וקיים פטור עד מדרגה מסוימת. אך כשמדובר בדירה להשקעה, כלומר בדירה שאינה דירת המגורים אלא בדירה נוספת - המס נגבה מהשקל הראשון המשולם על הדירה.