איפה הגבול? קבוצת רכישה באשדוד מציעה עד 40% הנחה

עם זאת, החברים בקבוצה נדרשים לחתום על "התחייבות בלתי חוזרת" שתאפשר לגבות מהם את כל הסכום עליו התחייבו - גם אם יתחרטו במהלך הדרך

כאשר שר השיכון, אריאל אטיאס, אמר בשבוע שעבר כי משרד השיכון מתכוון לבדוק את נושא קבוצות הרכישה בישראל, הוא כנראה ידע היטב על מה הוא מדבר. מסמך שהוציאו מארגני קבוצת רכישה באשדוד, אשר הגיע לידי "גלובס", מראה כיצד מנסים המארגנים לפתות את רוכשי הדירות הפוטנציאליים - ואף מבטיחים להם הנחות אגרסיביות של עד 40% במחיר הדירה.

"לא הגענו כיזמים ולא כאנשי עסקים, אם כי כפרטים המבקשים ליצור לעצמם סביבת מגורים מושלמת במחיר שווה לכל נפש", פותחים מארגני קבוצת הרכישה, עורכי הדין ירון דהאן, ירון צור ושי אבוחצירא, אשר הקימו לצורך כך את עמותת "משכנות אשדוד". בהמשך המכתב הם מציינים כי "אסור לאף חבר לעשות רווח" ובכך מדגישים כי "נטרלנו את האינטרסים האישיים של כל החברים לטובת הכלל".

המארגנים מרגיעים את הרוכשים הפוטנציאליים וכותבים כי הם שכרו את קבוצת השמאים "פז כלכלה והנדסה" לצורך ביצוע הערכה שמאית "עד לרמת השקל". מספרים, אגב, לא מפורטים במכתב המארגנים, אך הם מבטיחים כי החברה תלווה את הפרויקט ותפקח על כל ההוצאות ועל שחרור כספים מבוקר.

"הקבוצה שלנו נטולת סיכון לחלוטין", כותבים המארגנים באותיות קידוש לבנה. "היעילות שלה וודאות החיסכון - מוחלטת". בהמשך המכתב מבטיחים המארגנים חיסכון של בין 15% ל-40% (!) ומציינים כי "הכל תלוי במהירות ההחלטה שלך". בענף הנדל"ן ידוע החיסכון ברכישת דירות בקבוצות רכישה, וגם הסיכון ידוע. אולם ההערכה היא כי החיסכון בקבוצות רכישה מסתכם בכ-20% ובמקרים מסוימים עשוי להגיע ל-25%, כך שההבטחה של מארגני הקבוצה האמורה לחיסכון של 40% הינה אגרסיבית למדי.

וכיצד מתכוונים המארגנים לקיים את הבטחתם לחיסכון האמור? ראשית, הם מציינים כי "רוכשי הדירות מקבלן נושאים בנטל מע"מ רציני - 16.5%" וכותבים כי למרות שלא כל עלויות המע"מ נחסכות בקבוצה, בכל זאת הקונים יחסכו תשלומי מע"מ בהיקף של יותר מ-100 אלף שקל בממוצע לדירה. הם גם מבטיחים לקנות ציוד לדירה - מקררים, מדיחים, מזגנים, שואבי אבק ועוד - "במחיר הטוב ביותר שאפשר להשיג", וזאת על ידי הזמנה ישירות מהיצרן בחו"ל.

"תעשו לעצמכם טובה - הצטרפו אלינו"

מלבד זאת, המארגנים מבטיחים חיסכון בהוצאות המימון, הוצאות מינהלה, מסים כפולים ובעיקר - הם מבטיחים לקונים לחסוך את התשלום שהולך לכיסם של הקבלנים, או כפי שהם מתארים זאת: "הוצאות יוקר המחייה של הקבלן המבצע, הכוללים רכבי יוקרה, טיסות מחלקה ראשונה וחיי מותרות". בכלל, מארגני הקבוצה תוקפים לא אחת במכתבם את הקבלנים, ובין היתר הם כותבים: "מי שרוצה להאמין בתעמולת הקבלנים על הסיכון הנעוץ בקבוצות רכישה והמשדלת קונים לרכוש דירות במחיר מופקע - שיתבשם לו מהתוספת הגדולה במשכנתא".

ומה אם משהו משתבש בדרך ואחד הדיירים מעוניין לסגת מהקבוצה? ובכן, מארגני הקבוצה לא יאפשרו לו. "הפרויקט לא יכול לעצור לרגע - גם אם 20 חברים לא משלמים", מבטיחים המארגנים, ומסבירים כי כל חבר בקבוצה מחויב להעביר את מלוא ההון העצמי לחשבון הליווי של הפרויקט ולחתום על "התחייבות בלתי חוזרת" המאפשרת לקבוצת השמאות פז להורות על העברת הכספים בשמו ובכך לנצל את כל מסגרת האשראי שתינתן מהבנק במסגרת המשכנתא - גם במידה והרוכש החבר בקבוצה יתחרט. ואולם, במידה ואחד החברים בקבוצה יפשוט את הרגל, הקבוצה תחפש חבר חדש שיחליף את מקומו.

"תעשו לעצמכם טובה", פונים המארגנים לקונים הפוטנציאליים, "הצטרפו אלינו, היו השליטים של חייכם, תכתיבו ואל תקבלו תכתיבים של אנשי יחסי ציצבור ושל איגוד הקבלנים".